Pelletseldning i Trippelpanna fr -96?

Skriv svar
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Pelletseldning i Trippelpanna fr -96?

Inlägg av larbo5 »

Har en Diom C715 från -96, som är en trippelpanna som kan eldas med el, ved eller olja.
Har nu fått en offert att sätta in en Janfire flex-a på ved-sidan. Oljesidan är för liten.
Har väldigt svårt att få svar på hur effektivt detta kan bli.

Är det bra med pelletsbrännare i en kombipanna från mitten av -90-talet?

Som vedpanna har min fungerat utmärkt. Betyder det att det finns goda förutsättningar när man kopplar in pellets på ved-sidan?

Är det någon idé att elda pellets mot acktankar? Med oljebrännaren övervägde jag överhuvudtaget inte detta. Man förlorar väl bara verkningsgrad?

Tacksam för råd!
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hej !

Det brukar inte bli så bra med pelletsbrännare i vedsidan eftersom rökgaserna i stort sett går rätt ut i skorstenen, men det beror lite på hur pannan ser ut, finns det möjlighet att sätta in baffelplåt så kan det hjälpa.

Men om du har en pannan där rökgaserna drar iväg rätt ut i skorstenen så blir det nog inte så bra.

Det verkar som man inte sparar några pengar på acc.tank, men det kan minska slitaget på brännaren och eventuellt så blir det lite mer miljövänligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hej !

Det brukar inte bli så bra med pelletsbrännare i vedsidan eftersom rökgaserna i stort sett går rätt ut i skorstenen, men det beror lite på hur pannan ser ut, finns det möjlighet att sätta in baffelplåt så kan det hjälpa.

Men om du har en pannan där rökgaserna drar iväg rätt ut i skorstenen så blir det nog inte så bra.

Det verkar som man inte sparar några pengar på acc.tank, men det kan minska slitaget på brännaren och eventuellt så blir det lite mer miljövänligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Inlägg av larbo5 »

Kan man generellt säga att oljesidan av en trippelpanna alltid blir mer effektiv vid pelletsförbränning än vid inkoppling på vedsidan?

Bör jag i så fall försöka hitta en brännare som passar på oljesidan??
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

Har en trippelpanna själv CTC2200trio, Jag håller på (började idag) att flytta min brännare (JanFire) från oljedelen till veddelen. Mest för att se om det blir någon skillnad i förbrukningen och effektiviteten. Jag har blivit rekomenderad både olje och veddelen av olika "experter" och tänkte därför prova själv. Jag återkommer gärna med mina erfarenheter om ett par dagar.

//Anders
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Inlägg av larbo5 »

Bra om Du återkommer. Har alltid uppfattat min panna som väldigt effektiv när den vedeldas, men det kanske inte gäller generellt för pellets på vedsidan.
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
Jocke.t
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 16:21

Inlägg av Jocke.t »

Har själv en CTC-Trio från -97 så jag är också nyfiken på hur det kommer att bli, har som du fått båda versionerna om var man ska sätta brännaren. Har inte riktigt koll på rökvägarna på vedsidan men det är ju iaf underförbränning så en lite sväng i pannan går väl rökgaserna iaf :?

Men hör gärna av dig när du har testat.

//Jocke
Senast redigerad av Jocke.t den ons 08 feb, 2006 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
/Jocke

CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Tarnbrant skrev:Har en trippelpanna själv CTC2200trio, Jag håller på (började idag) att flytta min brännare (JanFire) från oljedelen till veddelen. Mest för att se om det blir någon skillnad i förbrukningen och effektiviteten. Jag har blivit rekomenderad både olje och veddelen av olika "experter" och tänkte därför prova själv. Jag återkommer gärna med mina erfarenheter om ett par dagar.
I vilken lucka sätter du brännaren, övre eller undre?
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

Nu har jag provat några dagar med att ha brännaren på vedsidan i min CTC 2200, den sitter längst ner i askluckan, (det blir för nära kammarens tak i vedinkastet) för att få plats med brännaren där så är man tvungen att ta bort keramiken (två stenar för eldhärden) samt stenarna och isoleringen i pannans botten. Jag kan tyvärr inte se någon skillnad på förbrukningen ännu, det känns som om det skulle gå ungefär på ett ut jmf oljefacket. Men jag SÄNKTE mina rökgaser med 40 grader i veddelen, samt att jag fick betydligt större utrymme för askan.
Jag behöver mäta veckan ut innan jag vet om det gjort någon skillnad i förbrukningen, Jag resonerar i alla fall så att om förbrukningen inte ökar i veddelen så är den att föredra (förutsatt att man inte vill elda ved då och då) på grund av det större askutrymmet och lättare hantering av brännaren, i oljefacket står den ju som på styltor och har en stark tendens till att välta vid uraskning.

dessutom kan jag nu se min låga genom luckan (ej möjligt i oljefacket) detta har gett mig anledning att tro att jag är i stort behov av att justera in brännaren för att minska förbrukningen.

//Anders
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

Nu har jag kört snart en vecka med Flex-A brännare i askluckan på min CTC2200, och där får den sitta. De fördelar som jag direkt kan se med att ha brännaren där är:
1: betydligt större utrymme för askan; sotning var 14:dag borde räcka nu
2: Möjlighet att se lågan genom vedinkastet.
3: Lägre rökgastemp (40-50 gr) än i oljefacket (med 9 turbulatorer i)
4: Mindre "vältrisk" vid sotning

Vad det gäller driftekonomi så tror jag att förbrukningen har gått ner en aning, men det är svårt att veta då temperaturen ute har varierat, men eftersom rökgastemp har sjunkit så måste ju värmen ha hamnat någon annan stans :wink:
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Inlägg av larbo5 »

Hej igen,

Du tycker således det fungerar på vedsidan. Rent teoretiskt tänker jag mig att det vore ännu lite bättre att ha den i övre luckan; borde ju bli lite längre rökgasväg...
Själv har jag diskuterat brännare med Blue-flame försäljaren som tydligen anser att för den sortens brännare är oljesidan betydligt effektivare.
Har Du ngn kommentar?
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

Jag funderade även på om det inte vore bättre att ha den i vedinkastet (övre luckan) men om man tittar på pannan (CTC 2200) så ser du att det blir MYCKET litet avstånd till förbränningskammarens tak, lågan kommer definitift att slå i taket. Bränaren kommer 6-7 cm närmare taket än i oljefacket. Det kanske skulle kunna fungera med Janfires EBK lågriktare, men efter vad jag förstått så innebär den större pelletsförbrukning och större risk för driftstörningar.
Jag ringde och pratade med CTC, de rekomenderade att man skulle sätta den i askluckan. Jag har även pratat med ortens energirådgivare som skall vara duktig på pellets, han menade på att nedre luckan är det enda alternativet. Han berättade om någon som placerat brännare nära taket vilket ledde till för hög temp som gick bakvägen och "brände" elektroniken, och hur kul låter det?? Som jag har brännaren nu så använder jag ingen lågriktare utan kör med uppåtbrinnande låga.
Jag har försökt att mäta pelletsåtgången under veckan, men nu blev det ju kallt som F-N (-21 grader) så det är svårt att säga något säkert just nu, men jag är ganska säker på att förbrukningen inte ökat i alla fall.
Vad det gäller kunskapen hos försäljare och rörkrökare angående var det är mest effektivt att sätta brännaren så är min uppfattning att nivån är beklagansvärt LÅG (nästan som Glocalnet). Fråga dom vad dom bygger sin kunskap på, om de har testat eller om de bara tror att det ska vara på ett visst sätt (branchen verkar vara hur konservativ och traditionell som helst)

Nog hade jag en liten kommentar :lol: :lol: :lol:
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Skriv svar