Lurig Janfire Flex A
Lurig Janfire Flex A
Hej! Är det någon på detta eminenta forum som kan hjälpa mej med mitt brännarproblem: Historia: Strax före jul slogs säkringen samt jordfelsbrtyaren ut. Det visade sig vara en kass elspiral som var boven. Så den ersattes med en ny, och sedan dess har min jordfelsbrytare slagit ut med ojämna mellanrum, ibland kan de gå en vecka utan att den slår ifrån, ibland kan den slå ut 5-6 ggr på ett dygn. Tilläggas bör att den är inköpt 2002 och antagligen därmed saknar skyddande säkring för elektronik.
Nu till frågorna: Vad kan orsaka störningarna? Om det är elekroniken som är drabbad, vad kan det isåfall kosta att byta den (ca)?
Är den svår att byta?
Tacksam för all ev hjälp!!!!javascript:emoticon(':?')[/b]
Nu till frågorna: Vad kan orsaka störningarna? Om det är elekroniken som är drabbad, vad kan det isåfall kosta att byta den (ca)?
Är den svår att byta?
Tacksam för all ev hjälp!!!!javascript:emoticon(':?')[/b]
Håller med.
Men ett helt elelement löser aldrig ut en jordfelsbrytare. Är det trasigt så kan spiralen jorda i tändelementets hölje vid en temperaturförändring och är strömmen som kommer tillbaka till nollan ~30mAh mindre än fasen så löser brytaren.
Därför är det svårt att mäta jordfel i ett element.
Men jordfelet kan ju lika väl ligga någon annanstans. Tex skruvmotor eller dylikt.
MVH
Marcus
Men ett helt elelement löser aldrig ut en jordfelsbrytare. Är det trasigt så kan spiralen jorda i tändelementets hölje vid en temperaturförändring och är strömmen som kommer tillbaka till nollan ~30mAh mindre än fasen så löser brytaren.
Därför är det svårt att mäta jordfel i ett element.
Men jordfelet kan ju lika väl ligga någon annanstans. Tex skruvmotor eller dylikt.
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Interna skruvmotorn då?snogeröd skrev:Oj...Tack för snabba svar! Men, jag har provat och köra den läge M, och då ska enligt uppgift jag fått, inte använda elspiralen... Inte heller skruvmotorn har gått (eller tänkt gå) när jfbrytaren slagit ifrån... Detta är en gåta för mig...('')
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Re: Lurig Janfire Flex A
Elspiralen.snogeröd skrev: Vad kan orsaka störningarna?
Jag har haft flera sådana fall, vissa elspiraler löser ut jordfelsbrytare trots att det till synes inte är något fel på elspiralen. Troligen blir det någon form av krypström eller överslag eller nåt när elspiralen hettas upp.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Om man konstaterar att det är brännaren som är boven, så tycker jag detta verkar vara en klok lösning. Dvs. att mata brännaren med en separat ledning, som inte har jordfelsbrytare.Thomas skrev:Min jordfelsbrytare bröt hela tiden, så jag har lagt den utanför...
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
-
- Pannrumstomte!
Det är normalt med krypströmmar i värmeelement såsom glödspiraler eller elpatroner. Många elektriker och även myndigheter anser att fördelar bör vägas mot nackdelarna när man överväger JFB till vattenburen värme. Jag antar att du med jordfelsbrytare avser en som används till hela bostaden och därmed är avsedd för personskydd och bryter vid 30mA felström.
Om man använder en jordfelsbrytare avsedd för maskinskydd eller brandskydd så funkar det genast mkt bättre. Dessa skall ha 100mA eller 300 mA alt 500mA.
Mvh
Om man använder en jordfelsbrytare avsedd för maskinskydd eller brandskydd så funkar det genast mkt bättre. Dessa skall ha 100mA eller 300 mA alt 500mA.
Mvh
-
- Ungskog
- Kontakt:
Jag har haft problem med min elspiral. Dock lite tydligare.
Huvudsäkringen (20A)i huset gick hela tiden.
Säkring till pannan/brännare eller JaFiresäkring på brännaren löste aldrig ut.
Visade sig vara att ett hål bränts i spiralen, ett rejält överslag alltså. Fasen gick direkt till jord.
Ny spiral, blev kortslutning i den också efter ett dygn.
Elspiralen var till hela tiden, defekt elektronikbox.
Ny spiral igen, nu fungerade det bra, om det var boxen eller elspiralen som orsakad felet lär jag aldrig få veta, men nu har brännaren gått felfritt sedan hösten -04
Det jag tycker är lite märkligt är att brännarens säkring inte löste ut, inte heller elcentralens säkring till brännaren utan husets huvudsäkring löste ut.
Huvudsäkringen (20A)i huset gick hela tiden.
Säkring till pannan/brännare eller JaFiresäkring på brännaren löste aldrig ut.
Visade sig vara att ett hål bränts i spiralen, ett rejält överslag alltså. Fasen gick direkt till jord.
Ny spiral, blev kortslutning i den också efter ett dygn.
Elspiralen var till hela tiden, defekt elektronikbox.
Ny spiral igen, nu fungerade det bra, om det var boxen eller elspiralen som orsakad felet lär jag aldrig få veta, men nu har brännaren gått felfritt sedan hösten -04
Det jag tycker är lite märkligt är att brännarens säkring inte löste ut, inte heller elcentralens säkring till brännaren utan husets huvudsäkring löste ut.
JanFire Flex-a, Euronom Exonom P 20 UB, Acktank TMV panna 300 liter
Om den år inkopplat så att den ledning som ska vara inkommande fas är kopplat till nollan och vice-versa får du en situation som gör precis så som du beskriver: Fasen (utan säkring) genom vad som ska vara noll till brännaren och sedan till skyddsjord = ***POOOOFFF***
Brännaren är säkrat mot kortslutning internt förvisso men att avsäkra nollan är ju inget kul....
Så det är min gissning: det är kastat om på fas och noll på din brännare.
Brännaren är säkrat mot kortslutning internt förvisso men att avsäkra nollan är ju inget kul....
Så det är min gissning: det är kastat om på fas och noll på din brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!