Ny panna
Re: Ny panna
Skall du placera en vedpanna i garaget så måste du göra "ett extra pannrum" för den i garaget samt med luftsluss om du vill gå in i ditt extra pannrum direkt från garaget, om du istället väljer att gå in från utsidan i ditt extra pannrum så utgår luftslussen. Extra pannrum krävs eftersom du inte får placera en panna direkt i garaget.Jesper@Fordson skrev:En annan tanke som slog mig vara att stoppa in en Ecotec Econom och en ca 2000liter acktank i pannrumet och att ställa en ved panna (begagnad) i garaget och ansluta på samma tank.Är det bra eller bara krångligt.Kom med förslag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En 90 mm pipa på 4 meter kan du inte elda med ved utan rökgasfläkt..
Har själv en 120 mm pipa på 6,5 meter o det går inte få nån effekt ur pannan utan fläkt då draget är för dåligt..
Har själv en 120 mm pipa på 6,5 meter o det går inte få nån effekt ur pannan utan fläkt då draget är för dåligt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej ..
Jag kapar din tråd=)
andre
funkar det att elda i en 120 mm pipa ?
jag funderar på att sätta in en vedpanna som ska gå med en typ allbrännare som fixar allt pellets flis mm mm
jag siktade på en 120 mm pipa för att inte få för vasst drag pipan då man kör pellets och hoppades på att det ska gå elda ved i nödfall eller vid behov..
Jag kapar din tråd=)
andre
funkar det att elda i en 120 mm pipa ?
jag funderar på att sätta in en vedpanna som ska gå med en typ allbrännare som fixar allt pellets flis mm mm
jag siktade på en 120 mm pipa för att inte få för vasst drag pipan då man kör pellets och hoppades på att det ska gå elda ved i nödfall eller vid behov..
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Utan rökgasfläkt så tog det nästan 5 timmar att bränna ett ilägg på 55 liter men efter rökgasfläkten kom på plats så tar det ca 2 timmar.. Så det blev ingen värme utan fläkt...
Då det är en självdragspanna så räcker inte 120 mm på 6,5 meter till för att få tillräckligt bra drag..
Rekomenderat drag för pannan är 25 pa vid vedeldning men det blir inte mer än ca 17-20 pa utanfläkt men det är nog inga problem om man har en panna med fläkt som Dem00niX har.. En panna med fläkt brukar det va 15 pa som rekomenderat drag mot självdragspannorna som behöver 25-35 pa..
Då det är en självdragspanna så räcker inte 120 mm på 6,5 meter till för att få tillräckligt bra drag..
Rekomenderat drag för pannan är 25 pa vid vedeldning men det blir inte mer än ca 17-20 pa utanfläkt men det är nog inga problem om man har en panna med fläkt som Dem00niX har.. En panna med fläkt brukar det va 15 pa som rekomenderat drag mot självdragspannorna som behöver 25-35 pa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Du gör det enklast med en U-rör av genomskinlig slang fyllt med vatten och kör in ena slangendan i skorstenen, ett eldfast slang är kanske att föredra.apersson850 skrev:Det finns mätare för draget. Ungefär som en barometer.
Höjdskillnaden du får på bägge sidor av U-röret så får du undertrycket i mmVP, dvs millimeter VattenPelare.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
-
- Pannrumstomte!