Pellets i nybygge - lönsamt?

teg
Prima virke

Inlägg av teg »

snillet skrev:Inte behöver du väl bygga ut huset för att bygga pannrum ?
Inte katten tänker jag ha pelletspannan i tvättstugan i alla fall, där FLVPn vanligtvis står. Förvisso går det att avdela tvättstugan till separat groventré/pannrum och tvättstuga med vägg och dörr emellan, men då vill jag nog ändå ha någon kvadrat extra. Det gäller var jag än placerar pannrummet. Det tar någon/några kvadrat extra och jag vill inte nalla på boutrymmet.
André skrev:Som du själv teg skriver så gick din tidigare uppvärmning på 14000/kWh/14000:-
Nej, uppvärmning + varmvatten gick på 8.000 kWh/ca 8000:-. FLVPn sparade 6.000 kWh.
Med pellets hade det blivit 14.000 kWh * 0,45 kr/kWh ~= 6.300 kr. En besparing på 1.700 kr/år alltså. Då tar det rätt lång tid att hämta in den högre installationskostnaden.
Huset var för övrigt ett parhus på 137 kvm.
Senast redigerad av teg den fre 03 feb, 2006 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

André skrev:
Bära pellets vem gör det.. :lol: 8)
Bär pellets gör jag, än så länge :wink: , "normal" elförbrukning för en villa brukar ligga på 4500-5500kWh om man inte har el till uppvärmning på något vis.

André är en duktig elsparare :!:

Helt klart är som jag skrev ovan att rent kostnadsmässigt är det relativt hugget som stucket vad man väljer förutom olja eller direktel (och i vissa fall fjärrvärme...).

Framtiden kommer att bjuda på överraskningen i form av vad som är BILLIGAST då.

Pellets är ingen "nära bristvara" i dagsläget dock. Det är el ,annars hade kärnkraftverken varit borta.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
joo med en hushålls el på 3500 kw så måste man nog ha stearinljus då man läser =)

jag räknar kallt med att det går 6-8000 kw hos oss
vi e 5 st i huset ,barna e 3,5,8 år så hos oss går disk å tvätt ofta
+ att tv står på i princip jämt...
klart som den att det går bra å spara ström,om man e 2 st perssoner i 60års åldern som e ljusskygga + äter kall korv varje dag å handtvättar i en isvak... :D

hoppas inte nån tog illa upp...
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

snillet skrev:...det är få värmekällor som i dagsläget har så dåliga referenser som frånluftsvärmepumpar.
Vad mer exakt är det för problem som brukar uppstå? Ger de inte samma besparing som utlovat, eller går de sönder hela tiden?
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

teg skrev:
snillet skrev:...det är få värmekällor som i dagsläget har så dåliga referenser som frånluftsvärmepumpar.
Vad mer exakt är det för problem som brukar uppstå? Ger de inte samma besparing som utlovat, eller går de sönder hela tiden?
Kolla folksams statistik http://www.folksam.se. Konfronterar man dem så hävdar de bestämt att värmepumpar och i synnerhet frånluftsvärmepumpar kostar enorma summor för dem i felfrekvens jämfört med andra uppvärmningsalternativ.

Har även själv 3 nära släktingar som åkt på "pumpen", syrrans Nibe fighter 310P var nog värst... rasade 2 ggr under husets första 4 år :!:.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

snillet skrev:Kolla folksams statistik http://www.folksam.se.
OK, då fick jag lite konkreta svar. Tack så mycket! Undrar vad värmepumpsleverantörerna säger när de konfronteras med uppgifterna om kompressorhaverier, konstant elpatronsgång mm mm...

Får väl se om det händer något i mitt gamla bostadsområde framöver. Det var just Nibe Fighter 310P de hade där. Men jag vet inte om det var modellen som kom efter att konstruktionsfelet åtgärdats.

Här är hela länken: http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm
Senast redigerad av teg den fre 03 feb, 2006 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

Hej ..
jag har en bekant/kusin som har ett hus byggt runt 90 ,dom kör frånluft
total förbruning för året ligger på runt 16000 kw dom e 3 perssoner i det huset
boytan är ca 110m2 så det e inte jättesmå hus ändå...

Visst funkar frånluft,fast det kan krångla å gå sönder även det

bäst vore om det funkar att köra tex en pelletskamin som spets å återvinna med frånluften..det e ju spetsvärmen som kostar i frånluftpumpen allt det andra den gör e ju ren vinst
det ni verkar glömma e ju att utan ventilations agg så blåser ni ju värmen rakt ut till kråkorna
(fast pelletsen e väl så billig så det spelar ingen roll..)

Jämfört med en mekanisk ventilation så e allt bättre
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av mackez »

snillet skrev:
André skrev:
Bära pellets vem gör det.. :lol: 8)
Bär pellets gör jag, än så länge :wink: , "normal" elförbrukning för en villa brukar ligga på 4500-5500kWh om man inte har el till uppvärmning på något vis.

André är en duktig elsparare :!:

Helt klart är som jag skrev ovan att rent kostnadsmässigt är det relativt hugget som stucket vad man väljer förutom olja eller direktel (och i vissa fall fjärrvärme...).

Framtiden kommer att bjuda på överraskningen i form av vad som är BILLIGAST då.

Pellets är ingen "nära bristvara" i dagsläget dock. Det är el ,annars hade kärnkraftverken varit borta.

Jag som nu har sökt efter elbovar i ett par veckor har insett att mindre än 15kw/dygn är rätt omöjligt med mitt levende iallafall. Hur ett hushåll går runt på mindre förstår inte jag:-) Knappt jag har lyset på nu

/Macke
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag som nu har sökt efter elbovar i ett par veckor har insett att mindre än 15kw/dygn är rätt omöjligt med mitt levende iallafall. Hur ett hushåll går runt på mindre förstår inte jag:-) Knappt jag har lyset på nu
Hehe exakt så känner jag också! 15 kwh/dygn snittar jag också och jag anser inte att vi slösar med något.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Komma under 3500 kWh/år är inga problem o man behöver inte sitta i mörker el va 60+.. :wink:

Vi är drygt 30 år med en 3 åring har A-klassade vitvaror o nästan bara lågenergilampor som går på timer tv´n på nästan hela dagarna samt 2 datorer som är på ca 14 tim/dag.. Diskmaskin är kopplad på vv o självdragsventilation.. Cirkulationspumpen är endast på 30W..

Förbrukningen är nu på 12 kWh/dygn men på sommaren ligger den bara på 5,5-6 kWh/dygn.. Kollade i sommras då vi va borta en vecka o då gick det bar 1,8 kWh/dygn.. :D

Kan nämna att jag o Roli har liknande elförbrukning om man räknar på samma utrustning.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det är så olika i olika familjer också. Enbart tvättstugan här tar drygt 1000 kWh om året. Huset kryllade av elmätare när vi köpte det, så jag lät en sitta bara på tvättstugan. Tyckte det var intressant att se.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Här går det åt en massa el 6000-7000kWh ..det lyser överallt ..minnst 4 datorer på dygnet runt ..bastun varm varje kväll, mm ..hoppas att vi får några nya kärnkraftverk här i Sverige så att vi slipper köpa skitig kolkraft från utlandet :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Har ni lagt märke till att André aldrig har nämnt sin spis? Jag ger mig sjutton på att den går på gasol! Och när timern har släckt lampan, just när boken är som mest spännande, blir det väl ficklampa - och batterier som är så dyrt!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

Men grabbar! Nu var det ju pellets vi skulle prata om - inte elförbrukning! :wink:
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Men det hänger ju ihop. Ju fler lampor du har tända, desto mindre behöver du elda.
Det finns ingen anledning att diskutera pelletsförbrukning utan att samtidigt ta upp elförbrukningen. Bortsett från ytterlampor och sånt värmer ju all tillförd eleffekt också huset. På sommaren förvisso i onödan, men man gör normalt sett av med mest ström på vintern.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar