Polsk pellets
Hej..
fasiken det va inte mycket ved =)
så i en normal kåk skulle det allså gå ca 7-8 ton loggs på en vinter
fast går det å skaka lös det för 3-400 kr i polen så hmm
totalt så skulle det kosta ca 4000kr om år att hålla kåken varm
vet nån om det går att elda loggs i en förungn ?
fasiken det va inte mycket ved =)
så i en normal kåk skulle det allså gå ca 7-8 ton loggs på en vinter
fast går det å skaka lös det för 3-400 kr i polen så hmm
totalt så skulle det kosta ca 4000kr om år att hålla kåken varm
vet nån om det går att elda loggs i en förungn ?
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Får nog räkna med 4-5 m3 väl staplad ved på 1 ton loggs/pellets..Allan skrev:Brikettenergi uppger att 1 ton värmeloggs motsvarar 0,5 kbm olja, och att 1 kbm värmeloggs = 2-3 kbm ved. Inte riktigt svaret på din fråga, du får räkna litet...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
På äldre bulkbilar ligger det runt 36 ton som dom rymmer men nu har dom på dom nya bilarna inga problem att ta 40 ton vilket är max för totalvikten på 60 ton.. Men det rymdes tydligen 50 ton på skellefteåbränslens nyaste bulkbil..tg skrev:på bil och släp brukar man väl få på 30-35 ton
Men loggs tar dom 40 ton på bil o släp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kanske dom har eget import från polen?
Det kostar 1239 kr /pall
http://www.blocket.se/vi/6886253.htm?ca=23_11_s
Det kostar 1239 kr /pall
http://www.blocket.se/vi/6886253.htm?ca=23_11_s
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm smuggel pellets fulla bagaget..Pellfan skrev:Kanske läge med försiktighet ang. Manins pellets tips, tel nummer till ett rese företag DICE resor/Hedemora som enl. artikel i Aftonbladet är på "svarta listan"
Resor & Pellets njae känns inte så seriöst....eller

POLSK BARLINEK PELLETS, FINNS INNEHÅLLSFÖRTECKNING
INNEHÅLLSDEKLARATION BARLINEK
Finns att köpa i skåne .
Storsäck, pall eller lössäck(25kg)
Energiinnehåll 5,3kWh/kg = 19000kJ/kg
Fukthalt mindre än 12%
Askhalt 0,5%
Diam= 8mm, L= ca 50mm
Volymvikt/Densitet 1,4 kg/dm3
Pelletsen är producerad av spån fördelat på
30% lövträd och 70% barrträd,
Vilket ger en optimal och jämn förbränning
Produktcertifierad enl.DIN 51731.
Finns att köpa i skåne .
Storsäck, pall eller lössäck(25kg)
Energiinnehåll 5,3kWh/kg = 19000kJ/kg
Fukthalt mindre än 12%
Askhalt 0,5%
Diam= 8mm, L= ca 50mm
Volymvikt/Densitet 1,4 kg/dm3
Pelletsen är producerad av spån fördelat på
30% lövträd och 70% barrträd,
Vilket ger en optimal och jämn förbränning
Produktcertifierad enl.DIN 51731.
Senast redigerad av C.M.R. den fre 15 jan, 2010 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Stämmer. Om pelletsfabrikerna i sverige får betala 500 kr/ton för råvaran sågspån eller kutterspån medan sågspånet utomlands är en överskottsvara som får ligga och ruttna så har man redan på råvaran sparat in en hel del. Lägger man därtill lägre lönekostnad och lägre företagsutgifter i form av arbetsgivaravgifter och skatt så borde priset hamna klart under 2000:-/ton. Allt förutsatt att det är tall- och granpellets. Innehåller den dessutom 30% lövträ så är det rimligt ur kundens synpunkt att dra av ytterligare 400:-/ton.mattem skrev:Ser ju bra ut på deklarationen, Men överdrivet billigare än andra tillverkare är det inte. Hade de lagt sig på 2000:-/ton så hade jag handlat direkt.
Om man räknar av transportkostnaden så verkar det ändå vara en bra förtjänstmarginal för de polska pelletsproducenterna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Är nog inte de polska producenterna som får del av den kakan utan de som importerar och säljer pelletsen här i sverige som gör de stora vinsterna som då tex www.eldkraft.se
Varför vet jag inte, antagligen girighet, men om jag hade varit affärsman så hade jag då tagit in polsk kvalitetspellets som ovan verkar vara och då sålt med hygglig vinstmarginal och ändå legat på ett kilopris långt under de svenska tillverkarna för att på så sätt få en hög försäljningsvolym och tjäna bra med pengar.
Varför vet jag inte, antagligen girighet, men om jag hade varit affärsman så hade jag då tagit in polsk kvalitetspellets som ovan verkar vara och då sålt med hygglig vinstmarginal och ändå legat på ett kilopris långt under de svenska tillverkarna för att på så sätt få en hög försäljningsvolym och tjäna bra med pengar.
Ja svårt att veta var skon klämmer. Kan du som affärsman få bra priser i Polen så sätt gärna igång och importera. Det tjänar vi alla på.mattem skrev: Varför vet jag inte, antagligen girighet, men om jag hade varit affärsman så hade jag då tagit in polsk kvalitetspellets som ovan verkar vara och då sålt med hygglig vinstmarginal och ändå legat på ett kilopris långt under de svenska tillverkarna för att på så sätt få en hög försäljningsvolym och tjäna bra med pengar.

Att få någon hög försäljningsvolym i sverige om pelletsen innehåller lövträ tror jag inte på. Ska det bli någon konkurrens så måste kvaliteten vara lika bra som svensk pellets.
Jag och en lastbilsåkare förhandlade med baltiska pelletsproducenter om import av pellets därifrån men några bra priser gick inte att få. Fick uppfattningen att de tjänade såpass bra då på försäljningen till de svenska värmeverken att de var nöjda med det.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.