Vilken pellets panna skall jag köpa???

Skriv svar
Ulf 35
Frö

Vilken pellets panna skall jag köpa???

Inlägg av Ulf 35 »

Har idag en oljepanna och förbrukar ca 3-3,5 kubik/år. Vad skall jag köpa för panna? Vill inte ha en stor tank, max 1000 liter. Vill heller inte behöva springa och rensa aska och sota ur alltför ofta. Är det stor skillnad på de olika märkena eller får man vad man betalar för? Ju dyrare panna desto mer automatik eller är det "märkesberoende"?

Tacksam för svar

M.V.H

Ulf
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Min övertygelse är att de Svenska "underhållsfria" pannorna som Janfire och KMP är mera prisvärda än de dyrare Österrikiska.Men andra kanske tycker annorlunda.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

..."svenska" pannor... Janfires panna kommer ifrån Italien... :roll:
Men den kanske är bra ändå :D , låter ju riktigt bra med spaksotning!

Själv har jag en Biomatic 20+, Thermia. Jag är jättenöjd med den! Under hela Januari så har jag inte gjort nått annat än fyllt på med pellets, vid behov. Vi har endast ett veckoförråd, och småsäck. Nu i början av februari så tömde jag aska och sotade ur pannan, det var väldigt lite sot och det gick fort!
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
NINO72
Späd planta

Inlägg av NINO72 »

Har själv samma problem. Vi har köpt ett hus där det idag är en oljepanna som inte går att elda pellets i. Det är en tank i huset på 300+160 liter så det lutar åt en EcoTec EcoNom som ha fått bra kritik. Om det inte hade funnits tank i huset hade jag kanske köpt en Themia Biomatic 20+. Funderar fortfarande.

Bra länk.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf

Bra länk med Pelletsförråd.
http://www.mafa.se/bransle.htm
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Effecta har också en ny bekväm panna.Bequem har nog hamnat lite i kölvattnet på sistone,måste sotas för hand.
Skriv svar