OHOJ, ni andra CTC1100+1200 + Viking-Bio , hör av er !!
-
- Energiprofet!
OHOJ, ni andra CTC1100+1200 + Viking-Bio , hör av er !!
Tänkte det kunde va kul att höra era erfarenheter m denna kombination.
Sjäv kör jag med modulerande effekt, på slag 62, sjunker till 58-60 beroende på yttertemp, högeffekt till 78,då avslag, summa ca 50-55min nu , -8 ute. Lågeffekten verkar bara hålla tempen nu vid denna kyla, kanske höjer 2-4 grader. 8 retarder i + en stump, rökgas nu 160-170.
Pellets åtgång nu ca 2 säck / dygn, utetemp -6 - -10 grader.
Hör gärna av er !!
Mvh Vatsug
Sjäv kör jag med modulerande effekt, på slag 62, sjunker till 58-60 beroende på yttertemp, högeffekt till 78,då avslag, summa ca 50-55min nu , -8 ute. Lågeffekten verkar bara hålla tempen nu vid denna kyla, kanske höjer 2-4 grader. 8 retarder i + en stump, rökgas nu 160-170.
Pellets åtgång nu ca 2 säck / dygn, utetemp -6 - -10 grader.
Hör gärna av er !!
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Hej,
Jag kör oxå med motsvarande kombination. Installerade brännaren i nov/dec och det funkade klockrent fram till en månad sedan. Har därefter haft startproblem, där jag provat mig mig fram baserat på tips från detta forum. Bl.a var jag inte medveten om att de s.k. finfraktionerna påverkar driften, jag fick göra ren matarskruven och förrådet. För en par dagar sedan började problemen igen, har då ställt om switchen för "högt drag" samt ökat pelletsmatningen något. Sedan dess har det inte varit några bekymmer. Jag kör pannan med två turbolatorer urplockade, har tidigare vid oljeeldning haft problem med fuktig "pipa". Rökgastemeperaturen ligger på ca 165 grader vid nysotad panna.
Jag kör oxå med motsvarande kombination. Installerade brännaren i nov/dec och det funkade klockrent fram till en månad sedan. Har därefter haft startproblem, där jag provat mig mig fram baserat på tips från detta forum. Bl.a var jag inte medveten om att de s.k. finfraktionerna påverkar driften, jag fick göra ren matarskruven och förrådet. För en par dagar sedan började problemen igen, har då ställt om switchen för "högt drag" samt ökat pelletsmatningen något. Sedan dess har det inte varit några bekymmer. Jag kör pannan med två turbolatorer urplockade, har tidigare vid oljeeldning haft problem med fuktig "pipa". Rökgastemeperaturen ligger på ca 165 grader vid nysotad panna.
CTC1100+Viking Bio+Värmebaronens monteringsdistans+draglucka+shuntautomatik+veckoförråd. Hus från 1897 ca 160m2
-
- Energiprofet!
Även jag hade startproblem här när det var 20 minus, låga lös, men sen gick den över i starfas igen, så höll det på några ggr innan den tände på riktigt. Det var väl extra högt drag då, trodde dragluckan skulle motverka detta. Nu går den bra igen, mildare ute nu.
Hälsn Vatsug
Hälsn Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Nybörjare med 1100 som provstartade sin Viking Bio idag
Hej,
Har precis installerat en Viking Bio med distans i min 1100 Family 25 från '99. Tänkte höra litegrann hur det gick för er i början. Nu har jag inte rört fabriksinställningarna överhuvudtaget, men jag kanske kan få lite tips så att jag iallafall törs köra i den vecka eller två som man ska köra innan man ska injustera den. Jag tyckte det blev väldigt varmt - jag tog bort två av sex turbulatorer innan för att jag hade hört att man skulle det. Fick rökgaser på 275 grader... plus att det sipprade ut lite rök ifrån luckan med turbulatorerna
. Jag vet att jag kanske har aningen smalt rör i rökkanalen (90mm) men att det kanske kan gå iallafall. Jag har ca 6-7 m skorsten. Ska man installera rökgasfläkt eller draglucka? Finns det annat jag kan laborera med nu i början?
Har precis installerat en Viking Bio med distans i min 1100 Family 25 från '99. Tänkte höra litegrann hur det gick för er i början. Nu har jag inte rört fabriksinställningarna överhuvudtaget, men jag kanske kan få lite tips så att jag iallafall törs köra i den vecka eller två som man ska köra innan man ska injustera den. Jag tyckte det blev väldigt varmt - jag tog bort två av sex turbulatorer innan för att jag hade hört att man skulle det. Fick rökgaser på 275 grader... plus att det sipprade ut lite rök ifrån luckan med turbulatorerna

Re: Nybörjare med 1100 som provstartade sin Viking Bio idag
Du måste ha draglucka och helst rekommendera först du har installerat draglucka och sotad skorsten innan du kallad hit serviceman att göra intrimning.Puttrik skrev: Ska man installera rökgasfläkt eller draglucka? Finns det annat jag kan laborera med nu i början?
Så får du prima förbränning.
1-2 tusen spänn gör dig mycket värd än inget.

Smalt röret med 90 mm är rätt tufft, men prova först draglucka och justera, om det inte hjälp ta bort några turbulator. Om inte är riktig mer än bättre så prova med fläkt, rekommendera hitta begagnad ex fläktspis eller dyl och testa om det blir bättre så skaffa riktig rökgasfläkt för det kostar rätt mycket. Därför testar först innan köpa ny så du sparar i plånbok.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Hej. Likadan panna och brännare som du har. Påslag vid 60 grader och slår av vid ca 77 grader. Alla turbolatorerna i ( 9 st ). Rökgastemp 110 grader. Verkningsgrad 91,1 %. Vad jag reagerar på är tiden du nämner som brännaren är i drift. Jag kör också på modulerande effekt men det tar vanligtvis mindre än 20 min. innan temp. är uppnådd (77 grader). D.v.s högeffekten går sällan i eftersom den kommer in efter 20 min. drift.
Hej. Likadan panna och brännare som du har. Påslag vid 60 grader och slår av vid ca 77 grader. Alla turbolatorerna i ( 9 st ). Rökgastemp 110 grader. Verkningsgrad 91,1 %. Vad jag reagerar på är tiden du nämner som brännaren är i drift. Jag kör också på modulerande effekt men det tar vanligtvis mindre än 20 min. innan temp. är uppnådd (77 grader). D.v.s högeffekten går sällan i eftersom den kommer in efter 20 min. drift.
-
- Energiprofet!
Jag tog ju hit en expert med riktigt instrument , för att finjustera brännaren, men han drog ju bara ner effekten på den . nu har han gjort om det , så nu ger den nog sina 15-20 kw. Kör nu endast på lågeffekt, påslag vid 62 avslag vid 78 , tar nu bara ca 20 min. en himla skillnad. 8 retarder i + en stump i mitten. rökgastemp nu, vid nysotad ca 145 grader. (något längre stump i mitten ) Nu verkar den gå perfekt !
Hälsn Vatsug
Hälsn Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.