Hej !
Hur gör ni andra som eldar pellets mot acctank ?
Jag har i alla fall problem med övertryck i tanken... Såhär:
När jag laddar hela tanken...
Vid stopp på 76 topp 60 mitt 60 i botten, har jag 1,5 bar i systemet.
Men när tempen har sjunkit i toppen av tanken till angivet
start-värde (68 grader), så är system-trycket lika med 0.
Detta innebär att det börjar gurgla och skvimpa i elementen, då cirk-pumpen inte vill dra runt vattnet till övervåningen....
För att lösa detta, så laddar jag bara halva tanken.
Hur gör ni ?
Mvh
Bamyl
Acctank + övertryck vid full-laddad tank.....
du har ett slutet system lr hur?! kan vara ett tecken på att "bubblan " e för liten,, bubblan ska motsvara ca 10% sv den totala vattenvolymen.
Har du ett öppet system så kan det vara stopp i röret upp på vinden så du får övertryck....
ngn fler kanske har andra teorier
MVH micke
Har du ett öppet system så kan det vara stopp i röret upp på vinden så du får övertryck....
ngn fler kanske har andra teorier
MVH micke
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Den som har mest pryttzlar vinner
Det kan också vara så att förtrycket i kärlet är 1.5 bar. Då tar kärlet inte emot en droppe vatten eftersom säkerhetsventilen släpper före. Vid leverans brukar det vara så och då måste man släppa på trycket till lämpligt förtryck (statiska höjden + 0,2 eller om det var 0,1 bar).
Du kan kolla förtrycket på bilventilen på kärlet när systemtrycket är noll. Om det kommer vatten när du kollar, så måste blåsan i kärlet eller hela kärlet bytas. Om trycket är 1,5 bar eller mer, så måste du släppa på trycket tills du har lämpligt förtryck.
Du kan kolla förtrycket på bilventilen på kärlet när systemtrycket är noll. Om det kommer vatten när du kollar, så måste blåsan i kärlet eller hela kärlet bytas. Om trycket är 1,5 bar eller mer, så måste du släppa på trycket tills du har lämpligt förtryck.