Malmrik skog / stålets brännvärde / trämagnetism

Skriv svar
PowerMizer
Frö

Malmrik skog / stålets brännvärde / trämagnetism

Inlägg av PowerMizer »

Hejsan på er alla!

Nån här som lekt med magneter i asktunnan/brännarkoppen?

GÖR DET!!

Jag gjorde det igår och förundras över att träpellets blir magnetiskt om det antänds... Eller har jag läst fel så att pellets tillverkas av stål på grund av dess brännvärde? Eller reagerar min neodymmagnet på trä?? Kan man köpa en så malmrik skog så konkurerar man _lätt_ ut Boliden! ;)

Allvarligt talat så har sintringen varit extrem ett halvår med många driftstopp som följd. Det kanske blir så när man köper in flis från Lettland o Ryssland. Är det flisade rivningshus vi eldar? Ska vi vänja oss vid att få järnskrot och annat avfall i våra brännarkoppar? Avdankade bilar, betongrester, oliktänkande o.s.v.....

Ett ord att betona vid samtal med pelletsleverantören är kanske "kvalitetssäkring"? När millimeterstora metallbitar hoppar en centimeter upp på magneten börjar man ju fundera.....

Grannen fick sina tre pallar gratis efter lite gorm... Min tur kommer imorgon, så vi får se....

Ha det gott!
/P
*** Ej använd energi behöver ej tillverkas ***

*** KISS - Keep It Simple, Stupid! ***
PowerMizer
Frö

Inlägg av PowerMizer »

Hej igen!

Inga svar eller mothugg..... :?:

Är det bara jag som har problem med ovanligt mycket sintring och metall i pelletsen? :?

/P

PowerMizer
Frö

Inlägg av PowerMizer »

Hej å hallå!

Jag har just pratat med en kille på JanFire som påpekar att dom aldrig hört att askan och sintringen skulle vara magnetisk. Dock har dom märkt att min leverantör har väldigt dålig pellets och har sådan pellets nere hos sej. Det dom redan sett är att förbrukningen varit extremt hög. Dom har skickat den till statens provningsanstalt för analys. Själva skulle dom laborera med min påstådda magnetism och ev. ta upp detta också till provning.

Hos min leverantör (no names...Yet!) vidimerar man att kvaliteten är/har varit dålig och att det börjat "pyra" bland kunderna. Han _hade_ hört om magnetisk aska, men bad mej sända in lite aska för att undersöka saken själv.

Kvar är alltså att skicka in aska, och sen försöka bli kompenserad för den höga förbrukningen och låga driftsäkerheten jag haft sedan i höstas!

Ja, ja... Vi får se vad som händer i ärendet...
/P

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag testade faktisk på lite kvarvarande aska och det fanns en "hel del " magnetiska partikler, dock ingen störra bitar. Blev faktisk lått förvånad, jag har använd Laxå pellets som verkar hålla hög kvalitet.

Fast å andra sidan är ju askan de obrännbara rester från träet och det finns ju olika mineraler varav en viss del ju borde vara magnetisk mottagliga, järn är ju ett mycket normalt ämne i jorden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snillet
Pannrumstomte!

hehe

Inlägg av snillet »

Kör själv sydpellets(samma som kronpellets), å den sintrar en hel del måste jag säga, hamnar ju i sintrings uppsamlaren på bionan så det stör inte driften men det är klart märkbart...

Skall kolla magnetismen på askan efter hemkomst idag :wink:

För driften har jag nog hellre oliktänkade än nedmadla polskifiat i pelletsen :lol: :lol: :lol: nä fy..usch, nu kom bilderna i skallen....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kanske man skulle sätta en kraftig magnet ovan för brännarkoppen så blev den rensad på skit..

Har faktiskt tänkt på att man skulle haft en magnet i slangen till brännaren som tagit hand om ev järn bitar.. Finns ju dom som fått M8 muttrar o annat i brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vänta bara tills dom börjar mala ner alla gamla ryska ubåtar av titan (som inte är magnetiskt)... bra utfyllnad..... :roll:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

micke_932 skrev:Vänta bara tills dom börjar mala ner alla gamla ryska ubåtar av titan (som inte är magnetiskt)... bra utfyllnad..... :roll:
mmh och all denna underbara uttjänta uran som finns i dom, uranspetsad pellets undrar vad det är för energivärde i dom? :mrgreen:
Thermia Biomatic 20+
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Joachim A skrev:
micke_932 skrev:Vänta bara tills dom börjar mala ner alla gamla ryska ubåtar av titan (som inte är magnetiskt)... bra utfyllnad..... :roll:
mmh och all denna underbara uttjänta uran som finns i dom, uranspetsad pellets undrar vad det är för energivärde i dom? :mrgreen:
Give it to me hehe!! :twisted:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Jaja, det finns visst tungt(!) vägande skäl att köra med övermatad brännare nuförtiden!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ja varför inte... Cornflakes är ju magnetiska... man kan ju köra runt dem med en magnet i mjölken.. :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Va! Vad är nu detta om magnetiska Corn Flakes?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar