Är det vanligt med pelletsbränder?
Är det vanligt med pelletsbränder?
Nu har två pelletsleverantörer som jag anlitat haft bränder.
En distributörs lada brann upp med ett antal ton pellets, det brann i en månad.
En annans pelletsfabrik brann upp, Stockhorvan Hultsfred.
Jag har även hört om 2 bränder på en annan fabrik, Mönsterås sågen.
En distributörs lada brann upp med ett antal ton pellets, det brann i en månad.
En annans pelletsfabrik brann upp, Stockhorvan Hultsfred.
Jag har även hört om 2 bränder på en annan fabrik, Mönsterås sågen.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
3m skorsten
Re: Är det vanligt med pelletsbränder?
Du är inte rädd att du blir svartlistad hos leverantörerna?ctctotal skrev:Nu har två pelletsleverantörer som jag anlitat haft bränder.

Visst, de hade dålig pellets, men i alla fall...
Nej, jag bara skojar!

TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Man börjar undra om inte Usama ... , varit framme då han inte får sälja den svarta smörjan längre.Allan skrev:Du är inte rädd att du blir svartlistad hos leverantörerna?ctctotal skrev:Nu har två pelletsleverantörer som jag anlitat haft bränder.![]()
Nej, jag bara skojar!

CTC Total 1983
3m skorsten
3m skorsten
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Tvärtom Allan det visar ju att pelletsen fungerar!Allan skrev:Du är inte rädd att du blir svartlistad hos leverantörerna?ctctotal skrev:Nu har två pelletsleverantörer som jag anlitat haft bränder.![]()
Nej, jag bara skojar!

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Det kanske är som med datorminnen för cirka 15 år sen? Det kändes som att varje gång priserna var på väg att sjunka, så brann en fabrik i Japan och efter det steg priserna igen eftersom efterfrågan var större än tillgången.
Nu har ju dessbättre den branchen en bra mycket större tillgång, vi får väl hoppas detsamma för pellets! En stor tillgång, hög kvalitet och låga priser är ju vad vi vill ha eller hur?
Peter
Nu har ju dessbättre den branchen en bra mycket större tillgång, vi får väl hoppas detsamma för pellets! En stor tillgång, hög kvalitet och låga priser är ju vad vi vill ha eller hur?
Peter
Biomatic 20+
Kanske något för Micklos?
Hittade en liten maskin på jobbet för en tid sedan. Den hade en skylt: Pellet Press.
Med denna lilla apparat kan man göra en pellet åt gången!
Ganska omständlig procedur, kommer inte ihåg vilken sorts pellets den var avsedd för.
Kanske något för dem med riktig låg förbrukning? Typ 1-10 pellets om dagen!
Ganska omständlig procedur, kommer inte ihåg vilken sorts pellets den var avsedd för.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Re: Kanske något för Micklos?
Jag har jobbat med en sån på sydkraft. Vi på labbet testade energiinnehållet i det kol som drev elgeneratorerna.Allan skrev:Hittade en liten maskin på jobbet för en tid sedan. Den hade en skylt: Pellet Press.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ojj jag trodde att vi i Sverige inte eldade med kol för att få el----Stugsittaren skrev:Jag har jobbat med en sån på sydkraft. Vi på labbet testade energiinnehållet i det kol som drev elgeneratorerna.Allan skrev:Hittade en liten maskin på jobbet för en tid sedan. Den hade en skylt: Pellet Press.
Men du kanske provade åt andra??????
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Det gör nog inte längre men det var ca några tiotal år sedan jag håll på med det.oaka skrev:Ojj jag trodde att vi i Sverige inte eldade med kol för att få el----
Men du kanske provade åt andra??????