Ska bygga nytt och vill ha solvärme som en del av systemet för värme och vv. Jag tror jag kommer satsa på ett par vakuumrörsfångare med en rätt avancerad tank.
Min sambo är lite fundersam kring det rent estetiska (och jag kan förstå hennes oro...)

Vi kommer ha träd som skuggar huset nästan upp till nock mitt i vintern men om man sätter fångarna precis vid nock så borde det fungera. (Inga problem resten av året dock.)
För att få så mycket energi som möjligt när den behövs som bäst, dvs på vintern, så skulle jag vilja montera fångarna i princip helt rakt upp men det kommer ju ser hur tokigt ut som helst att bo i ett hus med en "kam" av solfångarrör på nocken...

Om man flyttar ned dem ett par meter så toppen av rören hamnar i jämnhöjd med nocken så kommer det säkert se bättre ut (lite iallafall, eller iallafall så pass bra att jag kan förhandla fram att få ha dem på taket).
Nu till min fråga, hur fäster man fångare som ska "stå" rakt upp?
Går det att sätta dem på nocken?
Om man sätter dem lite nedanför nocken, kommer det hålla då?
(Sätter jag dem på väggen kommer de för lågt.)
Jag har tittat på Sfinx Solars vakuumrörsfångare (http://sfinxsolar.e-butik.se/) och jag undrar om det verkligen kommer gå att fästa dem på taket så de sitter kvar även när höststormarna kommer?

Finns det ngn som har några bra monteringsförslag?
Några egna bra eller dåliga erfarenheter av att ställa vakuumrörsfångare på högkant?
Huset, 1½-plan, kommer ha 45 graders takvinkel och 170 m2 boyta. Solfångarna kommer förmodligen få draghjälp av en vattenmantlad braskamin och frånluftsvärmepump...om pengarna räcker...

Tacksam för att idéer, åsikter, synpunkter och erfarenheter!
/Fredrik