Dålig verkningsgrad. Diom Olja/El -1987 + pellx.
Min bror har ungefär likadan som du med panna fast hans panna är från -76. Och han vägrar inte ha pelletsbrännare insatt den, den panna är krånglar. Då så han frågade/pratade för mig och undrar om det skulle lönt att köpa begagnad panna som jag kollade på blocket.se
Så jag såg att det finns massor , flesta CTC år mellan -98 till 2001 kostar bara under 8000 kr. De som är 5 år gamla borde funger som ny.
Just många säljer pga värmepump eller fjärrvärme.
Då är inte dumt att köpa begagnad panna sen installera ligger under 10 000 av vvs,
Ju mindre kostnader om man inte kliar sin tummen i mellan rumpor och den andra tummen bitar nagel.
Man kan kolla hos sin bank och se om det har gott om få bottenlån innebär ligger ränta som 2.99% idag och betala så mycket man kan inom ex 2-3 år.
Detta vad jag fundera just till min brosan. Ordfritt ...... vad tror ni själv tycker?
Så jag såg att det finns massor , flesta CTC år mellan -98 till 2001 kostar bara under 8000 kr. De som är 5 år gamla borde funger som ny.
Just många säljer pga värmepump eller fjärrvärme.
Då är inte dumt att köpa begagnad panna sen installera ligger under 10 000 av vvs,
Ju mindre kostnader om man inte kliar sin tummen i mellan rumpor och den andra tummen bitar nagel.
Man kan kolla hos sin bank och se om det har gott om få bottenlån innebär ligger ränta som 2.99% idag och betala så mycket man kan inom ex 2-3 år.
Detta vad jag fundera just till min brosan. Ordfritt ...... vad tror ni själv tycker?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Tack för tipset.ason skrev:Anders, jag har lika panna som dej, och har en rökgas på c:a 190gr. osotat och kanske 160-170gr nysotat.
min baffelsitter kvar och jag har en biona brännare...
Låter som mycket bra värden. Jag har inte lyckats få min Pellx att gå med baffeln i men jag har kanske inte haft tillräckligt med tålamod att finjustera, den har slocknat efter en stund då jag har provat. Bionan har troligen lite bättre förutsättningar men skam den som ger sig, jag ska försöka igen.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Dålig verkningsgrad. Diom Olja/El -1987 + pellx
Har idag modifierat min egentillverkade baffel så det blir mer mottryck och mer turbulens.
I lågeffektäget är jag nu nere i 190 grader med nysotad panna. Det börjar gå på rätt håll.
Dragregulatorn är inte inne ännu men kommer in någon av de närmaste dagarna.
Anders
I lågeffektäget är jag nu nere i 190 grader med nysotad panna. Det börjar gå på rätt håll.
Dragregulatorn är inte inne ännu men kommer in någon av de närmaste dagarna.
Anders
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
idé
Du kanske kan få nån idé av mina turbulatorer, inte likadan panna nej... men ändå, fyrkantiga kanaler.
Kan ses från länkarna i mitt inlägg på "hur det ser ut i våra pannrum".
Om bara tiscali kan få ordning på sina hemsidekonton igen...de e därför min fina avatar bild e "crackad" också.
Kan ses från länkarna i mitt inlägg på "hur det ser ut i våra pannrum".
Om bara tiscali kan få ordning på sina hemsidekonton igen...de e därför min fina avatar bild e "crackad" också.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Diom pannanorna verkar finnas i 2varianter
äldre med rektangulära kanaler en horisontell och en verikal..
eller nyare (som jag har) med 5st rör ca 50mm böjda i en L form
Snillets turbolator typ funkar nog fint i dom äldre...
jag ska ta en bild på mina som är tillklippt plåt som jag vridigt till spiraler med lite värme.
jag ska ta en bild på mina som är tillklippt plåt som jag vridigt till spiraler med lite värme.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Jag har numera lagt upp en enkel hemsida på mitt pannrum där rökkanaler m.m. syns. http://www.freewebs.com/jsredna62/index.htmTobben skrev:Diom pannanorna verkar finnas i 2varianter
AndersJ
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Nä jag har inte hunnit titta på detta men jag hittade ett trevligt exelark som någon som heter Glenn lagt ut länk till på detta forum, se tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 6rbrukningMava skrev:Har du märkt något på din pelletsförbrukning ännu. Kul att dina åtgärder verkar fungera!
/Mava
svårt å få ned mycket
Jo, det är sant. Men på de här gamla "kombi" pannorna med fyrkantiga rökkanaler kan det ibland vara svårt att få ned utgående temp under ca 160-180 grader utan att riskera att brännaren får för kraftigt mottryck.
Anders:
Håller med tobben !!
Synd att du inte kan se mina bilder ( !/&#&#"()¤/& tiscali.... deras tekniker verkar lite tröga på att få igång grejerna tycker jag..) under "våra pannrum".
Där kan du se hur jag gjort mina turbulatorer, den som sitter på samma ställe som din är ganska brutal jämfört med din. Ska ta å maila över en bild till dig tror jag, man ser inte så bra på den men brännaren har just gått ned så de e lite VARMT å ta ut den
Anders:
Håller med tobben !!
Synd att du inte kan se mina bilder ( !/&#&#"()¤/& tiscali.... deras tekniker verkar lite tröga på att få igång grejerna tycker jag..) under "våra pannrum".
Där kan du se hur jag gjort mina turbulatorer, den som sitter på samma ställe som din är ganska brutal jämfört med din. Ska ta å maila över en bild till dig tror jag, man ser inte så bra på den men brännaren har just gått ned så de e lite VARMT å ta ut den

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
- Fishermansfriend
- Prima virke

I den har jag installerat en Thermia Bequem 15 digital pelletsbrännare.
När jag installerade den o teskört ett tag kom facklig testperson o kollade hur den fungerade i mitt system= pannverkningsgrad på 61% = inte godkänt... Fick bla rådet att täta ordentligt kring brännar anslutningen, åkte till lokala järnaffären o köpte 5mm isolerings skivor (dyra men bra)
Klistrade dit dem med värmebeständig packningsmassa (Hermetite blå +250 grader) Efter kontroll = 85,3 % pannverkningsgrad (95% pelletsbrännaren) Systemet fungerar perfekt... behöver dock aska ur ca var 4:e vecka.... ha,ha.
Jag är MYCKET nöjd & kan varmt rekomendera denna kombination.
Ps, har även en dragregulator monterad, men den får ej vara kopplad när brännaren testas......
Mvh // Frank.
Är det en Dubbelpanna. olja till vänster och ved till höger?Fishermansfriend skrev:Jag har oxå en Diom panna (El & ved 25).
I den har jag installerat en Thermia Bequem 15 digital pelletsbrännare.
Mvh // Frank.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden