En Biomax arbetar med omvänd förbränning när man eldar med ved. I detta läget blir det (för mig) mycket tjära på väggar och tak i vedutrymmet, men detta borde inte spela någon roll eftersom värmen ändå inte ska tas upp av väggarna där veden ligger.
MEN, när man kör igång pelletsbrännaren - DÅ borde det spela roll? Rökgaserna tar ju vägen via veddelen och ner genom rostret, då borde det vara en fördel att väggarna i veddelen kan ta upp värmen i rökgaserna...
Har jag fattat saken rätt? Och i så fall hur mycket gör det egentligen? Biomax är ju märkt med 20 kW både för ved och pellets, och eldar man med ved så tas ju värmen upp av tuberna...?
Tjära och pellets i Biomax
Tjära och pellets i Biomax
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Tjära
Hej Hade sotaren här idag.. han undrade vad jag hade för tjärmaskin i pannan. Skorstenen är helt blank av tjära ända upp.
Jag har min brännare i vedluckan,men han tyckte jag skulle ha den i askluckan istället så den brinner rakt ut i tuberna. Ved"förrådet" tar inte upp så mycket värme på en omvändförbränningspanna. Ska prova o montera om brännaren om jag får loss keramikrostret i pannan o sen täta upp mot ved"förrådet"
Borde bli högre rökgastem. och högre temp i skorstenstoppen. Har 55grader där nu,men sotaren vill ha minst 60.
Jag har min brännare i vedluckan,men han tyckte jag skulle ha den i askluckan istället så den brinner rakt ut i tuberna. Ved"förrådet" tar inte upp så mycket värme på en omvändförbränningspanna. Ska prova o montera om brännaren om jag får loss keramikrostret i pannan o sen täta upp mot ved"förrådet"
Borde bli högre rökgastem. och högre temp i skorstenstoppen. Har 55grader där nu,men sotaren vill ha minst 60.
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85