Hjälp vad skall jag köpa?

Skriv svar
Niklas
Frö

Hjälp vad skall jag köpa?

Inlägg av Niklas »

Jag har nyligen köpt en hus som har en Vedpanna Solo inova 30 kw med 1000 l ack tank.
Den eldas med ved idag vilket jag skulle vilja byta ut till pellets.
Har varit i kontakt med en Röris som säger att en brännare från värmebaronen skulle passa min Panna.
Min fråga är om värmebaronen saker är av god kvallitet?
Eller är det någon annan brännare som passar bättre?
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Ring till Baxi och fråga vettja.
Jag har pratat med deras support vid ett tillfälle och fick mycket bra bemötande.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

frågar man här vad man ska köpa så får man typ lika många svar som det finns brännare .. :lol: ..nää jag tycker att du ska köpa en PX21 från http://www.kmp-ab.se/
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
OlleMell
Ungskog

Inlägg av OlleMell »

Hej Notti!

Varför en PX21 från KMP och inte en Pellx P21 från Gordic? Är du inte nöjd med din Pellx (P20?)?
Någon som vet vad som skiljer brännarna åt (för-/nackdelar)?

(Är själv på gång att börja elda pellets)
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

OlleMell skrev:Hej Notti!

Varför en PX21 från KMP och inte en Pellx P21 från Gordic? Är du inte nöjd med din Pellx (P20?)?
Någon som vet vad som skiljer brännarna åt (för-/nackdelar)?

(Är själv på gång att börja elda pellets)
Vet inte vart du fått för dig att jag har en P20 från Gordic ? ..näää jag är till 110% nöjd med min PX20 från KMP :D ..kan säga så här att den som verkar fortfarande bli uppdaterad och vidare utveklas är PX21 från KMP ..deras nya PX21 har brännarrör av gjutjärn och det är kanonbra i längden ..och KMP PX21 kan nu kompleteras med automatisk uraskning ..och PX21 kommer tydligen att få en ny kontrollpanel som fortfarande sitter fast på brännaren utan hängande sladdar .. :wink: :D

Ps: KMP har en väldigt bra kundservice
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag är mycket nöjd med min Janfire NH, den har kört prickfritt förutom de missöden mina experimenter har medförd ;-)

Sen är jag inte opartisk: jag har utvecklad styrningen till just den brännaren så jag tycker såklart att den är skitbra!

Fast "rent objektivt" är jag mycket nöjd med att jag sedan 22/12-2005 (monterade den då) bara har askat ur 1 gång, den har klarat sig mycket bra utan att klicka eller något....som sagt om man frånser de experimenter jag har gjort med mjukvara osv men det ska ju inte ligga Janfire till last att jag testar udda saker ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Pellxbrännarna tillverkades ursprungligen av KMP. Sedan hände något och verksamheten delades. Gordic fick tydligen rätten till namnet Pellx.
Brännarna från Gordic och KMP är till förvillelse lika varandra!

Personligen tycker jag att någon av dem skulle söka sig nya vägar och byta utseende. Det skapar bara förvirring med liknande beteckningar och utseende!

Om man gillar att ha koll på vad som händer i apparater, tycker jag Gordic verkar överlägsen. (Jag minns hur jag satt spikad framför vår första tvättmaskin, för att kolla vad den hade för sig under de olika tvättprogrammen.)
Den har en separat kontrollpanel med många avläsningsmöjligheter, testprogram osv.
Hör av er, Pellx-ägare! Notti har redan gjort reklam för KMP.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
manin
Pannrumstomte!

Re: Hjälp vad skall jag köpa?

Inlägg av manin »

Niklas skrev: Min fråga är om värmebaronen saker är av god kvallitet?
Eller är det någon annan brännare som passar bättre?
Vikingbio - för mig är god kvalitet = den sköter själv och är konstruerades för säkerhet. Garantera reservdelar lång framtid, bara uppgradera på kretskort de gör = förbättring intrimmad.
Att nå kontakta med Värmebaronen är lätt och väl bemöta, om man har problem så hjälpa dom dig och snabbt leverans.
Själv har jag inga haft problem sen januari -05 (då min första gång jag fick december -04 hade störning fläkten var orsakad av flimmer ström och värmebaronen service hjälpte mig nyersätt detaljer och bytt utan ett öre) = jag ringde och fick service på samma dag utav Värmebaronen.
Några av som har vikingbio och hade problem så skickade Värmebaronen ny grej till ägaren inom ett två dagar och byt dit själv och skickar den trasig tillbaka utan ett öre.

Någon annan bättre nja det finns bättre är beror på upp till personlig tycker.
Om du skriva på sök så har du att läsa fördel och nackdel på flesta märken.

Kanske Ecotec, Thermia är bättre för de vedpannor.

Okey pellx men problem dyk ofta enlig se här forum för pellx.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Allan skrev:Pellxbrännarna tillverkades ursprungligen av KMP. Sedan hände något och verksamheten delades. Gordic fick tydligen rätten till namnet Pellx.
Brännarna från Gordic och KMP är till förvillelse lika varandra!

Personligen tycker jag att någon av dem skulle söka sig nya vägar och byta utseende. Det skapar bara förvirring med liknande beteckningar och utseende!

Om man gillar att ha koll på vad som händer i apparater, tycker jag Gordic verkar överlägsen. (Jag minns hur jag satt spikad framför vår första tvättmaskin, för att kolla vad den hade för sig under de olika tvättprogrammen.)
Den har en separat kontrollpanel med många avläsningsmöjligheter, testprogram osv.
Hör av er, Pellx-ägare! Notti har redan gjort reklam för KMP.
Jag förstår inte vad som är bra med "Den har en separat kontrollpanel" ..man vet ju idag att ex med en dator vill man ha allt intergreat ..man vill inte ha en massa kringutrustning som ställer till det med långa sladdar, mm ..har oxå hört att det som är bra med separat pannel att man kan montera den i ögonhöjd ..då är min fråga så här ..är det jobbigt att vända blicken neråt för pannelen på PX21 sitter i typ 45 graders vinkel mot dig om du står framför den ..okey må så vara att det finns testfunktionet på P21 men då är frågan hur ofta behöver man köra test på PX21 ? ..nää jag kan inte tänka mig att jag vid något tillfälle saknat en testfunktion ..må så vara att P21 behöver den för att överhuvudtaget få den att funka ..nää den dagen pelletsbrännare kommer med rökgasmätare, rökgastemp, mm inbyggt på brännaren då kan jag hålla med om att man har nytta av avläsningsmöjligheter ..men den avläsningsmöjligheten som finns idag på brännarna är rätt ointressant
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Med "en dåres envishet" (OBS liknelse och ej ett personligt påhopp) upprepar notti gång på gång på gång att han föredrar KMP framför PellX. Det är en evig tur att vi får tycka vad vi vill i frågan men att likna en dator vid en pelletsbrännare är väl ändå en rätt klen jämförelse! Om det hade brunnit i ena änden av datorer så är åtminstone jag övertygad om att många tillverkare hade tyckt det funnits anledning att flytta på viktiga elektroniska komponenter en bit från elden.
Jag misstänker att notti på något sätt är allierad med KMP och därför kanske inte alltid är helt objektiv i sina uttalanden. Jag är fullkomligt övertygad om att det finns nöjda innehavare av både KMP och PellX. Att styrboxen INTE är integrerad med brännaren var en anledning (av flera) till att jag valde PellX P21 från Gordic. Boxen sitter i bekväm ögonhöjd och några "hängande sladdar" har jag inte då en duktig montör har fäst upp allt snyggt och prydligt.
Mitt råd är att ta hem leverantörer av olika brännare (både fabrikat och typer) så att de får se pannan och kan berätta om varför de rekommenderar just sin brännare. Har man turen att hitta någon som levererar olika fabrikat kan man kanske få värdefullare råd.
Personligen är jag mycket nöjd med min PellX P21 och kan verkligen rekommendera den om man har en passande panna och hittar en montör som är duktig, vilket är lika viktigt som brännarfabrikat.
Hittar man en brännare som kan bli aktuell är det lätt att söka här på forumet för att hitta olika erfarenheter. (Jag håller inte med manin om att det verkar vara mer problem med PellX än med andra brännare men med en sökning kan man lätt avgöra själv. Snarare är det så att jag läst att det är mer problem med Viking Bio än många andra brännare men det håller säkert inte manin med om. Det gäller att sålla bland informationen här!)
Viessmann Vitodens 222 F
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Tillbaks till ämnet......
Jag har varit på baxi i falköping o sett en eurofire i en solo
inova, killen jag pratade med (magnus) sa att det gick mycket
bra. Det är ju igentligen ingen skillnad på inovan o bonusen
som dom saluför som pelletspanna, den enda skillnaden är
att inovan har keramik som man tar bort vid pellets eldning
o bonusen har en rostfriplåt.
Poängen att köpa en eurofire vore ju att baxi säkert delar med
sig av olika inställningar för olika pellets, det är ju simpelt att
ändra värdena iom att det finns en "display" :lol:

mvh christer
Niklas
Frö

Tack.

Inlägg av Niklas »

Tack för många bra råd.
Kankse man skall fråga om ett till.
Vad skall det kosta att köpa och installera en pelletbrännare i en innova?
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

HET skrev:Med "en dåres envishet" (OBS liknelse och ej ett personligt påhopp) upprepar notti gång på gång på gång att han föredrar KMP framför PellX. Det är en evig tur att vi får tycka vad vi vill i frågan men att likna en dator vid en pelletsbrännare är väl ändå en rätt klen jämförelse! Om det hade brunnit i ena änden av datorer så är åtminstone jag övertygad om att många tillverkare hade tyckt det funnits anledning att flytta på viktiga elektroniska komponenter en bit från elden.
Jag misstänker att notti på något sätt är allierad med KMP och därför kanske inte alltid är helt objektiv i sina uttalanden. Jag är fullkomligt övertygad om att det finns nöjda innehavare av både KMP och PellX. Att styrboxen INTE är integrerad med brännaren var en anledning (av flera) till att jag valde PellX P21 från Gordic. Boxen sitter i bekväm ögonhöjd och några "hängande sladdar" har jag inte då en duktig montör har fäst upp allt snyggt och prydligt.
Mitt råd är att ta hem leverantörer av olika brännare (både fabrikat och typer) så att de får se pannan och kan berätta om varför de rekommenderar just sin brännare. Har man turen att hitta någon som levererar olika fabrikat kan man kanske få värdefullare råd.
Personligen är jag mycket nöjd med min PellX P21 och kan verkligen rekommendera den om man har en passande panna och hittar en montör som är duktig, vilket är lika viktigt som brännarfabrikat.
Hittar man en brännare som kan bli aktuell är det lätt att söka här på forumet för att hitta olika erfarenheter. (Jag håller inte med manin om att det verkar vara mer problem med PellX än med andra brännare men med en sökning kan man lätt avgöra själv. Snarare är det så att jag läst att det är mer problem med Viking Bio än många andra brännare men det håller säkert inte manin med om. Det gäller att sålla bland informationen här!)
Heheee :lol: .."Jag misstänker att notti på något sätt är allierad med KMP"

ps: grabbar ..humm det är kanske jag som är pappa till KMP PX20-21 ..men säg inget till någon ..hyshhhh :lol: :lol: ..det där var kul med "Jag misstänker att notti på något sätt är allierad med KMP" :lol: :lol: :lol:

och "klen jämförelse dator och pelletsbrännare ..ja jag vet inte men så som trenden är för användare så vill användare ha allt i ett ..titta på datorer ..ja man vill ha allt i ett skal ..multimedia, mm, mm ..titta på nya bilar där vill man ha allt i ett skal ..ja där ska det finnas ibyggd telefon, navigator, skärm för att se DVD film, inbyggd PC ska det oxå finnas och mycket mera ..ja så är trenden idag ..och jag vill även ha allt i ett skal även på pelletsbrännaren :wink: :D ..och jag tror fler än jag vill det :wink: ..och tittar man på pannor idag så finns samma trend där ..ja allt i ett :wink: :D
Skriv svar