Värmeförluster i pannan

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

magbl skrev:Ok, då är den bara att glömma... Har du sett några liknande tester för Nibe Alpha Combi?
Nix men de är istort sett samma panna fast den har inte stående tuber vilket är sämre.. Men kan tänka mej att det är samma eftersom att den är då dåligt isolerad.. :roll:

Den har även så dåligt med askutrymme i olje delen o liten eldstad (jag har oxå 55 liter) vilket inte är mycket att komma med då kylan biter i..
Då det va -20° så blev det 5-6 brasor/dag för mej vilket gör att man får bo i pannrumet... Så det kan gå an vår sommar o höst med vedeldning om man inte är hemma hela dagarna så man kan elda i 5-6 pannor i sträck o ha en acktank som klarar resten av dygnet..

Så du borde nog överväga en calmar v33 el tellus DP25/35 med pelletslucka i sidan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

André, om du skulle byta till en Biomatic (man ser dig sukta ibland...), skulle du ha kvar acktanken då? (140 liter vatten i biomatic, 55 liter i din nuvarande?).
Varför jag frågar är för att jag hade en Borö 500-liters tank, som jag funderade på att koppla in när jag köpte Biomaticen, men som jag slutligen sålde,
bl.a. med motiveringen att 140 liter kontra 500 liter var fel proportioner.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

per pellet skrev:André, om du skulle byta till en Biomatic (man ser dig sukta ibland...), skulle du ha kvar acktanken då? (140 liter vatten i biomatic, 55 liter i din nuvarande?).
Varför jag frågar är för att jag hade en Borö 500-liters tank, som jag funderade på att koppla in när jag köpte Biomaticen, men som jag slutligen sålde,
bl.a. med motiveringen att 140 liter kontra 500 liter var fel proportioner.
Nej den skulle jag inte använda med samma motivering som du.. :)

Men däriomot av de jag sett nu så skulle jag flytta ner i pannrumet o kolla vilka effekter den bör köras med, ska man använda min läget el bara hög läget mm.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar