Värmeförluster i pannan

magbl
Ungskog

Värmeförluster i pannan

Inlägg av magbl »

Hej!

Läste ett svar på ett tidigare inlägg att Nibe Alpha Combi avgav extremt mycket värme från pannan (vet inte om det var vid ved eller pelletseldning eller både och). Detta är något jag funderat på nu när jag ska välja panna. Kan tänka mig att alla kombi-pannor med större vattenvolym har detta problem. Är det någon som vet mer hur man kan undvika detta med acctankskoppling etc. och i så fall om det finns andra combi-pannor som har mindre förluster och passar bättre till både ved och pellets? Har fått tips om bl.a. Baxi Bonus och CTC2200 men de kanske är lika illa...?

Tack på förhand!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det va nog jag som skrev om de.. :roll:

Det spelar ingen roll om det är ved, pellets el olja hela pannan (plåtarna) är som ett stort radiator.. Jag har varit in i kompisens pannrum då han använt alla 3 bränslesorterna o eftersom att isoleringen verkar va helt kass så är det likadant oavsett bränsleslag... Blev själv väldig förvånad då min nibe keram inte alls blir så varm utan på men då eldas det bara i 2-4 tim/gång innnan den får kallna så det kanske skulle bli likadant om den hälls konstant 80° i nått dygn i sträck.. :?

Eftersom att pannan har stor vattenvolym (290 l inkl beredare) så passar denna panna mycket dåligt för att användas till rätt acktanks koppling.. Vid rätt kopplad acktank ska både värme o vv tas direkt från acktanken o då är det dumt att ha 20 kW värme i pannvattnet (+ plåten) som ska svalna mellan varje eldning.. När man eldar mot acktank bör pannan ha så litet vatten innehåll som möjligt särskillt med pellets bör pannan ha max 60 liters vatten volym..

Men jag förstår att du skulle vilja ha en combipanna ned tanke på enkelheten att skifta mellan ved/pellets.. Thermia har oxå en combipanna (biomix) men även den har för mycket vatten med sina 190 liter men även de är 120 liter för mycket.. Men den har stort askutrymme i både ved o pellets delen o stående tuber så man slipper flygaskan.. Den har även 130 liters eldstad mot nibe 55 liter..
Här finns länk till den http://www.thermiapellets.se/docroot/sv ... _id475.pdf
Senast redigerad av André den lör 28 jan, 2006 22:55, redigerad totalt 2 gång.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Jag kör med baxi bonus med både pellets o ved, jag hade förut
en ctc regent(kombipanna). Det enda pluset den kombinationen
var att brännaren kunde sitta kvar när jag eldade ved.
Jag har 1500 liter i ackar men vid pellets eldning stänger
jag av 2st o kör mot 500 liter.
Funderar på att till sommaren sätta in 2st kranar så att
jag kan stänga av ackarna helt o bara köra mot pannan vid
pellets eldning.
Skillnaden är enorm mot den gamla pannan i strålnings värme
den gamla hade bara 25mm isolering medans bonus
har 50mm, ctc pannan tror jag hade 200 liter o baxin
har 120 liter vatten.

mvh christer
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

christer skrev:
Jag har 1500 liter i ackar men vid pellets eldning stänger
jag av 2st o kör mot 500 liter.
Funderar på att till sommaren sätta in 2st kranar så att
jag kan stänga av ackarna helt o bara köra mot pannan vid
pellets eldning.

mvh christer
Hmm tar du ut vv på pannan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
magbl
Ungskog

Inlägg av magbl »

Tack för svaren. Det verkar vara ett generellt 'problem' med alla liknande kombi-pannor att de har stor vattenvolym för att klara av att eldas utan tankar... Optimalt för mig hade varit en dubbelpanna med ~50l vattenvolym känns det som men det verkar inte finnas någon.
Just nu lutar det åt att överge tanken på en dubbelpanna och satsa på en vedpanna med möjlighet att relativt lätt skifta till pellets... (tack vare tipsen här).
Ingen som känner till en dubbelpanna med liten vattenvolym annars?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

magbl skrev: Ingen som känner till en dubbelpanna med liten vattenvolym annars?
Hade det funits en så skulle den ståt i min källare redan.. :wink:

Den här pannan hade varit perfekt om den haft en vattenvolym på 40-60 liter o med en eldstad på 130 liter..
http://www.thermiapellets.se/docroot/sv ... _id475.pdf
magbl
Ungskog

Inlägg av magbl »

Precis, tittade på den för en stund sedan, både stor eldvolym och halvmetersved, men tyvärr också stor vattenvolym...
Såg att du hade en Alpha Keram UB. Fungerar den bra att skifta mellan ved och pellets eller är det antingen eller?

Läser en del positivt och baxi bonus, men den har också stor vattenvolym. Den som hittlis verkar bäst av de jag fått tips här om är Telluspannan, men det verkar få som har erfarenheter av ved/pellets-kombinationen... Får försöka ringa till dem och höra mig för.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

magbl skrev:Precis, tittade på den för en stund sedan, både stor eldvolym och halvmetersved, men tyvärr också stor vattenvolym...
Såg att du hade en Alpha Keram UB. Fungerar den bra att skifta mellan ved och pellets eller är det antingen eller?

Läser en del positivt och baxi bonus, men den har också stor vattenvolym. Den som hittlis verkar bäst av de jag fått tips här om är Telluspannan, men det verkar få som har erfarenheter av ved/pellets-kombinationen... Får försöka ringa till dem och höra mig för.
Det finns ju en lösning om pannan har stor vatten volym även om det inte är att rekomendera när man ska byta panna o det är ett återvinningskoppel.. http://www.termoventiler.se/upload/doku ... vkop_w.pdf

Tycker de är en bra grej om man har en befintlig panna med stor vattenvolym o vill skaffa acktank som är rätt kopplad med uttag av både värme o vv från acken.. Sen är det en nakdel att man har ingen nytta av den under halva året då man inte kör värmen.. Iof så skulle man kunna köra med återvinnings koppel o att man använder pannans slinga/beredare som förvärmning.. :roll: Men optimalt blir det inte.. :(

Det kanske skulle funka hyfsat om man hade en dubbelpanna med återvinnings koppel i kombination med solfångare.. Då behöver man ju inte värma pannan då det är lågt värme behov till kåken o återvinnings koplet inte har någon funktion..

Det beror på vad du har för brännare hur lång tid det tar att shifta ved/pellets... T.ex bionan (om den funkat) gick det shifta på ca 5 min då man bara behövde dra ut brännaren o skruva bort oljebrännarflänsen (2 M8) o sätta dit dragluckan.. Sen va det bara lägga in den övre (främre) keramiken.. Nu tar det nog 25-30 min så då blir det antingen ved/pellets då man liks byt..

Jag tycker antingen att det är tellus DP25/DP35 med brännarlucka då dom har 65/78 liters vattnvolym 0 100/140 liters eldstasd... Synd att dom slutat med med vp 25 som hade 130 l eldstad o bara 65 l vatten.. Nordics här på forumet har en sådan men ja vet inte om han skaffat pelletsbrännaren än.. Den va det bara 2 vingmuttrar till brännarluckan som man tog bort för att sedan styra in brännaren vilket tar typ 30 sek.. :D
Annars är det calmar v33 med brännar lucka som du borde kolla på.. Den är det bara undre keramiken som dras ut i övrikt är det som på telluspannan + att den är testad med 91% verkningsgrad med ved.. :wink:
magbl
Ungskog

Inlägg av magbl »

Tack för tipset om återvinningskoppel, det verkar intressant, men samtidigt blir det en komponent till att hålla ordning på...

Funderade på hur det skulle fungera med en combipanna med stor vattenvolym om jag körde den med en Laddomat 21 (ej 4030) mot en accumulatortank med vv-slinga eller vv-beredare. Läste att Laddomat 21 ska återvinna pannvattensvärmen med självcirkulation så man inte förlorar så mycket på värmen i pannvattnet och keramiken. Vet inte om detta fungerar så bra som jag uppfattade det. I så fall borde det gå att strunta i att använda den inbyggda beredaren och använda pannan som en vedpanna, antagligen borde denna lösning i så fall fungera för pellets också.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

magbl!

Helt klart ska du köra med laddomat 21 o inte 4030 oavsett vilken panna du skaffar.. Laddomat 21 har självcirkulation men frågan är om det blir lika effektivt som återvinningskoppel.. Det borde det inte bli då kallt vatten lägger sej i botten på både panna o ack vilket gör att den kalla nivån i panna o ack följs åt...
T.ex Biomix är 140 cm hög o då gör det att acktanken oxå ska bli kall 140 cm från botten innan pannan är kall vilket är nästan hela acktanken..
Men om man hade pannan i källaren o tanken en våning upp skulle det funka perfekt för då åkte allt kallt vatten till lägsta punkten vilket är pannan..

Nu är inte återvinningskopplet nåt avanserat utan bara en motorshunt med dykrörstermostat på pannan o acktanken men man borde nog ändå köra vv genom slingan/beredaren i pannan..

Funktionen om du kör med laddomat 21 (vilket bör användas) blir samma oavsett pellets el ved då den styrs (laddomaten) av en dykrörstermostat i pannan o en rökrörstermostat.. Så det är vatten el rökgastempen som styr laddomaten alltså det ställe som bilr varmt först/sist..

Såg på Biomixen att vvslingan är utbytbar så man skulle fått in en behållare istället för slingan då minskas ju vattenvolymen i pannan.. Skulle fått in en förrådsberedare på 100 liter istället för slingan o denna skulle va tom då har man minskat vattenvolymen med 100 l i pannan.. :roll: :D

En sak till som jag undrar över är varför ved pannor ska ha så hög effekt.. :?
Vad hjälper de om den har en eldstad på 105 liter o 35 kW (ctc v35) man måste ju ändå stopp in visst antal liter ved för att få ut energi till att t.ex fylla en 3m3 ack
Det vore ju bättre med en effekt på säg 15-20 kW men att eldstaden rymmde 250 liter för det är ju ändå antalet liter ved som gör hur mycket värme man får ut o vore då effekten lägre så behövde man inte ha så stor acktank el tänker jag galet??
Det va bara en kompis som har en v35:a som påpekade detta o ser man till att det vore samma verkningsgrad så får man ut fler kWh ur biomix än ur v35 på ett ilägg men det tar längre tid.. Under den extra tiden som biomix behöver då den har 15 kW lägre effekt så hinner huset förbruka en del kWh vilket gör att man klarar sej med mindre acktank..
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Har någon försökt elda med pellets i en Atmos DC 35 SF (eller liknande)? Jag eldar bara med ved i min, men enligt databladen ska det gå med pellets också. Jag antar att den monteras i den nedre luckan då, men jag vet inte hur lång tid det tar att byta från det ena till det andra.
En DC 35 SF har 80 liters vattenvolym. Ingen beredare eller sånt.

När det gäller vedpannor så tror jag att man vill ha ganska hög effekt i förhållande till vedmagasinets storlek, för att undvika smygeldning. Tror ni inte att det blir svårt att hindra ett helt vedinlägg från att "ta fjutt", om det ska ligga i pannan väldigt länge? Min panna tar 140 liter ved och ger 35 kW. Det tar 3-4 timmar att elda upp ett inlägg. Om den hade halva effekten och dubbla storleken skulle det alltså ta mer än 12 timmar att bränna upp allt. I så fall tror jag att hela magasinet har varit antänt ett bra tag innan dess. Men då vill det också till att pannan har effekt därefter, eller så måste man pyrelda, och det är inte bra för varken miljön eller pannan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
magbl
Ungskog

Inlägg av magbl »

Hej André!

Åter tack för de nyttiga svaren!
Det låter ju väldigt bra med Thermia Biomix. Vet du ungefär hur mycket den kostar? Verkar vara svårt att hitta det på nätet.

Tror nästan säkert det får bli en dubbelpanna nu, alpha combi eller biomix. Och jämför man dem rakt av verkar biomixen bättre p.g.a. större eldstad och att den tar halvmetersved.

Håller med om effekten. Det är ju oftast den totala effekten man är intresserad av och den påverkas väl bara av eldstadsvolymen och pannans verkningsgrad, dock är det inte många som berättar något om verkningsgraden...
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Nä jag tar ur vv från acken, bonusen har ju en
kylslinga så av den tänker jag ta vv när jag satt
dit 2st kranar.
Kör med laddomat 21.

mvh christer
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

magbl skrev:Hej André!

Åter tack för de nyttiga svaren!
Det låter ju väldigt bra med Thermia Biomix. Vet du ungefär hur mycket den kostar? Verkar vara svårt att hitta det på nätet.
Ja den är inte lätt att hitta o de kaske är lika bra de då jag hittade lite info om den.. Det är bara större eldstad jämfört med thermia tric o rek pris 2004 va 33.500:- :shock: som är lika mycket som calmar v33 med pelletslucka..
Den stod även som referens för dubbelpannor i detta test http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf där den hade en årsverkningsgrad på 58,3% som bäst med en bequem o 53,!% med iwabo.. :shock: Det är riktigt riktigt värdelösa siffror..
Pellets behovet vid 20000 kWh/år var nästan 2 ton högre med tric än combifire men det va årsverkningsgrad men sett till pannverkningsgraden va den 87,8% så det ruskiga förluster i den pannan.. :(
magbl
Ungskog

Inlägg av magbl »

Ok, då är den bara att glömma... Har du sett några liknande tester för Nibe Alpha Combi?
Skriv svar