Damm från pellets och aska

Fd:Fliseldare
Prima virke

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Min fader fick stenlunga av trädamm (jobbade förvisso på ett sågverk)
men det finns faktiskt mögelsporer i trädammet,som inte är så bra för
lungerna.Tyvär är det en smygande sjukdom som ej märks med en gång.
Men när eller om den kommer blir man jä---gt sjuk.Tro mej.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Eld skrev:Jag tror inte på det där med vattenfilter. För att partiklarna ska fastna i vattnet och stanna där måste de komma i kontakt med vattnet och bli våta. De flesta partiklarna kommer dock att sväva fritt i luften i luftbubblorna och följa med luftbubblorna ut utan att fastna i vattnet.

Försök montera ett HEPA-filter i dammsugaren istället.

En vattenpipa fungerar på samma sätt. Den är inte mycket mer hälsosam än en vanlig pipa. Vitsen med vattenpipan är inte att den renar röken utan bara att den kyler röken så att man drar i sig kall rök istället för varm. Dessutom brukar man kunna vara flera som delar på samma pipa, man har varsin slang.

En rökgasreningsanläggning med scrubber fungerar tvärtom man sprutar finfördelat vatten över röken för att tvätta bort partiklar. Det finns rimligen en bra anledning till att man gör på detta sätt istället för tvärtom.
Jag tror att ett vatten filer är kanon..!
Tänk vatten pipa.. Dock så sliter det kanske bra mycket på damsugaren.! lika så kanske inte damsugaren orkar med.
Sen är ju risken att man står där med en vattenfylld damsugare.. Men den går ju på bara 220v så det är nog ingen fara :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Trädamm kan ge allergi, som astma eller exem, cancer i näsans bihålor, bronkit, allergisk alveolit, lungfibros, etc. Det tycks dock vara stor skillnad på trädamm och trädamm. Vissa tropiska träslag är direkt giftiga, ek och bok är betydligt ohälsosammare än gran och fur, etc.

Här finns lite att läsa:
www.ymed.lu.se/papers/bulletinen/2004nr2.pdf se sid 14
http://www.lontagaren.fi/lt2001/lt0108/l011001-a2.html
http://billpentz.com/woodworking/cyclon ... dicalRisks

Visst... är mad en hård karl skolad i den luterska traditionen att det ska göra ont att jobba, (annars har man bara latat sig), så kan man ju skita i detta. Medellivslängden för svenska män år 1900 var cirka 51 år, år 2004 var den cirka 78 år. Orsaken till detta är inte bara bättre sjukvård.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Freddan
Frö

Damm?

Inlägg av Freddan »

hehe...hur farligt kan de vara me lite pelletsdamm.... när man e på ett bygge där de är betongdamm å isoleringsdamm å damm från vinkelslipen då e inte pellets så farligt efter allt.... :wink:
CTC Parca 3000
Ecotech BioLine 20 + Veckoförråd (Ska bli bulk i framtiden)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Damm?

Inlägg av Roli »

Freddan skrev:hehe...hur farligt kan de vara me lite pelletsdamm.... när man e på ett bygge där de är betongdamm å isoleringsdamm å damm från vinkelslipen då e inte pellets så farligt efter allt.... :wink:
Man kan ju undra hur farligt det är???

Jag får i allafall lite "kliningar och stickningar" i min näsa när jag har varit inne i pelletsförrådet. Använde tidigare ett "vanligt" munskydd men har gått över till andningsmask med dammfilter. Vilket känns mycket bättre, dessutom så slipper man snyta pelletsdamm i flera timmar.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Eld skrev: Visst... är mad en hård karl skolad i den luterska traditionen att det ska göra ont att jobba, (annars har man bara latat sig), så kan man ju skita i detta. Medellivslängden för svenska män år 1900 var cirka 51 år, år 2004 var den cirka 78 år. Orsaken till detta är inte bara bättre sjukvård.
Och ändå verkar allergier vara betydligt vanligare idag, än när jag var ung, på 60-talet.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar