Rörande el-patron under sotningen:
Jag har en Janfire NH och den har en meny-punkt som startar en nerkylning av brännaren med efterföljande askskrapning och driftstopp.
Så då jag askade för första gången i går efter 1200Kg(exakt!) Laxåpellets var det bara att aktivera detta, vänta 5-10 min, gräva ut askan (12L totalt), köra in brännaren igen och trycka start.
Jag har inte sotat några rör osv men det kanske jag ska fundera på till nästa gången, det fanns inget sot eller sånt alls, bara en mörkgrå/svart aska med kornstorlek som fint strandsand.
Nästan 1,5 ton pellets
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det borde du kanske göra då det är det tunna lagret sot på värmeupptagnings ytorna i pannan som påverkar verkningsgraden..Icecap skrev:
Jag har inte sotat några rör osv men det kanske jag ska fundera på till nästa gången, det fanns inget sot eller sånt alls, bara en mörkgrå/svart aska med kornstorlek som fint strandsand.

Är det bara en asktömning som biomatic ägarna gör så beror tiden det tar bara hur långt dom måste gå för att tömma lådan.. Ta ur o sätta in lådan tar väl ca 5 sek..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Homer menar du en sådan bild?
Enkelt tag och använd länk funktionen [URL] så här
Text som du vill ska synas istället för bilden
Enkelt tag och använd länk funktionen [URL] så här
Text som du vill ska synas istället för bilden
Thermia Biomatic 20+