Ryckig rörelse på skruvmatningen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Åland
Gallringsobjekt

Ryckig rörelse på skruvmatningen

Inlägg av Åland »

Hej på er.
Nu har jag byggt mitt pelletsförråd efter en tid med matning från 200 l fat. Med nya dragningen av skruven märkte jag att den rycker i sin rörelse. Tittar jag på motorn så går den jämnt och fint men tittar jag på skruven i förrådet så står den still ca 5 sek varefter den sedan gör ett ryck på ca 1- 1,5 varv. Jag förstår att det är belastningen på spiralen som är högre och håller emot för att sedan släppa tills motorn spänner den igen o.s.v. Då jag körde mot fatet hade jag kortare sträcka och färre böjar på skruven varvid den gick jämnare. Jag vill bara kolla med er som också kör med förrådsskruv om ni har lika ryckig gång. Jag använder stora motorn, 3m förrådsskruv med kärnrör, två 90 graders böjar och en rak stump på 1m. Hela skruven är ca 7,5m.
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
Gäst

Inlägg av Gäst »

is there eventually sawdust at the end of the skruv - maybe that causes some trouble...
You could remove the slang or open the 4 screws at the top and look inside

Bild

second possibility:

did you connect the pipe correctly (the wider side facing to the förrad)?
If connected the other way *SOMETIMES* the step at the beginning of the pipe causes some resistance...

Bild
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur mycket förspänd är skruven??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Åland
Gallringsobjekt

Inlägg av Åland »

Jo då, Jag har rören monterade i rätt riktning. Min förspänning är ca 4 cm. Då jag byggde om min matarskruv kollade jag igenom alla delar de fungerar perfekt. Nya matningen har nu gått i tre dygn utan problem. Det jag kan tänka göra en inverkan är att jag gör en 180 graders böj (två 90 gradare med en meters rör emellan). Går era skruvar lugnt ock fint? Eller har de någon ryckighet över huvud taget?

Hope you understand my swedish Iibi! :D
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Åland skrev:
Går era skruvar lugnt ock fint? Eller har de någon ryckighet över huvud taget?

Hope you understand my swedish Iibi! :D
Om man kört den tom så brukar det rycka i den ett tag.. Det verkar som det tar lite tid innan den fyllt upp ordentligt.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Åland
Gallringsobjekt

Inlägg av Åland »

Kollade skruven nu. Den går mycket jämnare. Den behövde väl bara vänja sig ett tag.
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Åland skrev:Kollade skruven nu. Den går mycket jämnare. Den behövde väl bara vänja sig ett tag.
Jag tror att de ska packa sej i skruven så den går helt full innan den går bra..
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Bild

:lol:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Gäst

Inlägg av Gäst »

:?:
:roll:

:idea:
8)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

libi skrev::?:
:roll:

:idea:
8)
Han är inte bra på att skriva svenska... men det finns ju symboler.. :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar