Elförbrukning sommar/vinter

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
aromata
Gallringsobjekt

Inlägg av aromata »

Jag har vattenburen el. Min elförbrukning vintertid per månad är precis dubbelt så mycket som min elförbrukning under sommaren.

Om största delen av elen går till uppvärmning så tycker jag att skillnaden borde vara större. Skulle jag skaffa en luft/luft värmepump så skulle besparingen kanske bli mindre än förväntat av denna anledning.

Kanske är det bättre för mig att solvärma varmvattnet på ett enkelt sätt.

Vad tror ni och hur ser ert (ett normalt) förbrukningsmönster ut?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så ser det ut här oxå med lite drygt dubbel förbrukning på vintern..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

När jag eldade med olja i mitt förra hus bokförde jag datum för var 100:e liter olja som gick åt. I det nuvarande huset fungerade inte mätaren, så där blev det inte gjort...

Hursomhelst, bara varmvatten med olja, på sommaren, tog ungefär 100 liter i månaden.

De kallaste vintermånaderna räckte 100 liter en vecka, eller kanske 10 dagar, om det var snäll vinter.

Jag läste någonstans att januari står för 17% av bränslebehovet.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aromata
Gallringsobjekt

Inlägg av aromata »

Tack. Det verkar som om jag ligger relativt normalt till.
Ingenjören
Frö

Inlägg av Ingenjören »

Fördelningen mellan sommar och vinter beror väl rätt mycket på var man bor i Sverige och hur stort hus man har.
Vi förbrukar 22000kWh totalt per år på direktel, luftvärmepump och varmvatten för 175kvm timmerhus. I dec, jan och feb gick det åt ca 3200kWh/mån och i juni, juli och augusti ca 550kWh/mån. Detta ger 6 gånger högre energiförbrukning i januari än i juli.
Jag har ingen siffra på var det blir utjämnat halvårsvis om det är så du menar men jag gissar att jag hamnar på 3-4 ggr mer på vinterhalvåret än sommarhalvåret.

/Ingenjören
Skriv svar