Damm från pellets och aska

Eld
Entusiast!

Damm från pellets och aska

Inlägg av Eld »

Pellets dammar ju en hel del, inte minst om man hanterar småsäckar. Även aska dammar ju kopiöst. Jag använder Altbergs askfälla och en vanlig grovdammsugare med påse och patronfilter men jag undrar hur mycket "osynligt" och ohälsosamt damm som blåser rakt igenom. (Jämför Råd och Röns test av dammsugare.) Använder ni skyddsmask när ni fyller på pellets? Finns det någon som hittat på något sätt att kontrollera dammet tex med spånsug eller dammsugare?

Här står det MYCKET om separering av trädamm: http://billpentz.com/woodworking/cyclone/index.cfm
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Är det ingen som bryr sig om dammet?

Ni andas in och ser :D +a ut?
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Ja, i stort sett. Tycker inte att det dammar speciellt, när jag fyller på min tunna. Häller i tre säckar om dagen.
Litet dammar det förstås när jag sotar, men det får man snyta ut sedan.
Ja, och så får jag stänga dörren till tvättstugan, annars klagar hustrun.

Länken har jag tittat på innan, de har en 5 hästars cyklon av plexiglas!
Kan svära på att de gjorde försöken med en modell av plexi, för att se vad som hände inuti. Sedan fortsatte de av bara farten att göra den i plexi. Hur de får den att hålla, begriper jag inte, plexi är rätt skört.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eld skrev:Är det ingen som bryr sig om dammet?
Nja de blir då inget damm från pelletsen som jag kommer i kontakt med o de man drar i sej när man sotar är som Allan skriver snyter man ut..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Att bry sig om lite skit näsan har jag inte tid med.
Visst det dammar ju lite men det är som sagt bara lite skit, som verkstadsmekaniker är jag van vid att vara skitig så jag bryr mig inte, sambon har lite av en annan åsikt dock...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Dammet som stannar i näsan är ju inget problem, det är de stora partiklarna som stannar där. Problemet är de små partiklarna som kommer ner i lungorna. De kanske du inte får problem med förrän efter 10-20 år, men då kan det bli stora problem...
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Förstår ditt problem Eld.. kanske går att göra en askfälla med ett rör som går ner i vatten(som då binder dom fina) particklarna.Blir ju då på den sidan av grovsugen som vätter mot pannan,, har för mej att det är skrivet i forumet sedan tidigare.
(ska ja förbaskeme prova de me)
:lol: :lol:
Mitt förslag gäller då vid uraskning,, har inget bra vid pellets påfyllning, är man allergi/problem med luftvägar etc etc så munskydd kanske?. :roll: :roll:
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag använder alltid ansiktsmask när jag öser pellets mellan vårt bulkförråd och veckosilon. På silon har jag ett lock, så att det bara finns en glipa på 10 cm öppen att hälla i pelletsen genom. Dessutom brukar jag ansluta grovdammsugaren i kanten på glipan, som då får suga i sig det damm som uppstår. (Dubbla, tvättbara filter efter egen konstruktion i grovdammsugaren). Jag vill ha rent och snyggt i pannrummet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Har lite tankar på att modda en grovis med ett vattenfilter istället för textilfiltret som bara tättnar.
Från stället man ansluter dammsugaren sätter man ett rör (jag tänkte använda 38mm rostfritt rör med 1.3mm godstjocklek) som når nästan säg 5 cm ovanför botten på spannen.
I botten på spannen tänkte jag sedan fästa (några punkter med en tig och täta resten med silikon) ett annat rör med grövre diameter än det första (76mm rf rör 1.6mm gods) det röret tänkte jag ha ganska långt. Om man sedan fyller 76 röret med vatten kanske ca 8 cm så har man ju gjort en vattenfälla för fint damm + att den bore ju även släcka ev glöd...
Vad tror ni om det, är det nån som har provat liknande?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Jag tror inte på det där med vattenfilter. För att partiklarna ska fastna i vattnet och stanna där måste de komma i kontakt med vattnet och bli våta. De flesta partiklarna kommer dock att sväva fritt i luften i luftbubblorna och följa med luftbubblorna ut utan att fastna i vattnet.

Försök montera ett HEPA-filter i dammsugaren istället.

En vattenpipa fungerar på samma sätt. Den är inte mycket mer hälsosam än en vanlig pipa. Vitsen med vattenpipan är inte att den renar röken utan bara att den kyler röken så att man drar i sig kall rök istället för varm. Dessutom brukar man kunna vara flera som delar på samma pipa, man har varsin slang.

En rökgasreningsanläggning med scrubber fungerar tvärtom man sprutar finfördelat vatten över röken för att tvätta bort partiklar. Det finns rimligen en bra anledning till att man gör på detta sätt istället för tvärtom.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Du kanske skulle bostätta dig i ett syretält istället som är helt partikelfritt...
Vågar du dig ut på gatan bland bilarna som spyr ut skit??
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Det är nog trots allt en bit kvar till "partikelfritt" från de tjocka dammlager som ligger runt pelletsförrådet idag... men du trivs väl i skiten...
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Det finns ju folk som jobbat på sågverk hela sitt liv, och jag har inte hört att dom är någon särskilt utsatt grupp.

Så nog kan man fylla på sitt pelletsföråd nu och då utan någon större fara 8)
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det finns även hjälmar med inbyggd fläkt och finfilter. De är i första hand avsedda för allergiker. Jag har en sån för gräsklippning. Otroligt nog luktar det inte ens klippt gräs när jag kör den, ändå är det bara ett tygfilter med fint fluff.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag tycker ni missar själva kärnfrågan, pajkastning är ju ganska meningslöst i ett forum där det ska diskuteras pelletseldning, vi är förhoppningsvis äldre än så eller hur?

Jag har minimalt med damm i mitt pannrum, dammnivån i pannrummet är inte högre än den mängd som bildas i tvättrummet. Jag kör med Såbi småsäck och det du beskriver Eld med tjocka dammlager känner jag inte alls igen.
Sen om dammet är farligt eller inte vet man ju bara om man vet vad de pressar ihop. Vissa har ju hittat tjärpapp(!) ibland sin pellets, är det då rivningsmassor de malt ner o pressat så är det ju inte så bra. Är det däremot rent trä så tror jag ju inte att det är så värst farligt. MEn detta vet säkert nån annan mer om hur det ligger till med det.

Le mot världen så ler världen tillbaka!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Skriv svar