effektiv panna som funkar även när det är strömlöst?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
fixarnisse
Gallringsobjekt

effektiv panna som funkar även när det är strömlöst?

Inlägg av fixarnisse »

Söker efter en bra panna typ solo innova eller calmar 33 som funkar bra även när strömmen gått.

Förslag?
Erfarenheter...från tex "gudrun"?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

En Växelriktare för en tusing på clas och ett bilbatteri.
Bild

Så klarar du strömavbrott. Så tänker jag ha det iallafall
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Det finns en panna som heter Molle som inte har någon fläkt, så den borde funka med en laddomat 21 med självcirkulation.

www.mollepannan.se

På min gamla Vedex3000 hade jag ingen laddomat21, utan en termisk ventil som funkar på samma sätt förutom självcirkulationen.
Den kokade efter 5 minuters strömavbrott, och då fick jag springa ner och öppna ventilen till kylslingan.
Där skulle en SYR-ventil sitta, men jag orkade aldrig sätta dit någon...
Hade ju bara pannan i tre vintrar...

Körde även pannan med en 300W omformare med bilbatteri och det funkade skapligt. Hade nog varit bättre med en 500W eller mer för att driva fläkten ordentligt.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Kolla på Värmebaronens vedpannor. De flesta av dem har inte fläkt och ändå med bra verkningsgrad. De har även en med sugande fläkt som även kan köras utan den. Man tar bort fläkten och sätter dit en täckplåt istället, fungerar även med pellets då. Vedolux 37 heter den visst.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Min nödplan är att ta bort fläkten och turbulatorerna på min Innova och köra på självcirkulation utan nödel. det är ett jeddra drag i skorstenen och självcirkulationen klarar kanske inte full effekt, men troligen tillräckligt.

Brasklapp:
Det är väldigt sällan vi har strömavbrott och då nästan aldrig mer än högst nån timme. Dessutom har vi två kakelugnar och en vedspis, så jag har i ärlighetens namn inte funderat så mycket på beredskap vid strömavbrott.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ctc v35 ger 12 kW utan fläkt så den gör det inget mer än att effekten är låg bara man har så de blir självcirkulation..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Min Atmos DC 35 SF ska ge ungefär 60% av effekten (märkeffekt 35 kW) på självdrag. Jag har testat att stänga av pannan med brasa i, och det brinner ändå, så det fungerar nog.
Rördragning (Cu 32) och Laddomat 21 är installerade så att det kan självcirkulera till tankarna.
Huset har 2" rör till elementen. Där vet jag sedan Gudrun (hade en annan panna då) att om det bara är varmt i källaren, blir det varmt i hela huset.

Dessutom har jag två vedspisar och två öppna spisar, så...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

2" :) det är inte lite det
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det är väl knappast 2" runt i hela huset, men rören i källaren är 2". Det var ju lätt att mäta nu, när vi bytte panna.
Huset är byggt 1943 och förmodligen avsett för enbart självcirklulation till att börja med. Jag skulle tro att pumpen sattes in 1972, när de byggde om från ved till olja.

Nu har jag byggt tillbaka igen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar