System för både ved och pellets?

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

PelleFork skrev:Det blir en kakelugn med panoramaglaslucka också för just mysfaktorn. Men nu ville jag elda huvudsakligen ved i pannrummet.
Kör du med dubbla nicks på forumet???
Mitt svar var till trådstartaren "magbl"..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

PelleFork skrev:Tack för snabbt svar!

Men jag förstår inte riktigt hur du menar med
du måste dra ut el sätta in brännaren
Brännaren sitter ju där hela tiden på en dubbelpanna. Måste jag koppla bort elpatronen? Kan man inte få till det så att ingen vedbrasa och för låg temp -> pelletsbrännare startar och pellets slut eller annat tändfel -> elpatron startar?
Sorry missade vad du hade för panna.. :oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
magbl
Ungskog

Inlägg av magbl »

Tack igen för svar och kommentarer. Läste någon som skulle installera en CTC2200. Själv har jag funderat mest på en Nibe Alpha Combi det sista, men de verkar vara ganska lika, förutom att Nibe-pannan har en inbyggd VV-beredare vilket inte CTC'n har. Funderar på om detta är en fördel eller en nacktdel. I systemet jag ritat upp har jag en Nibe Alpha Combi med brännare kopplat till en eller två Acctankar samt en Laddomat 4030. Om jag skulle använda CTCn antar jag att jag får ha en beredare i en av Acctankarna och en Laddomat 21. Funderar bara på vad detta innebär och vad som skulle kunna vara det bästa för min del? Någon expert kanske vet mer?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

De flesta rekommenderar att man har ackumulatortanken som den centrala komponenten. Värm där, eller pumpa dit värmen och låt den sen stanna där.
Detta om man har möjlighet att välja. Ibland har man ju en befintlig panna med varmvattnet i, så att man måste pumpa tillbaka värmen från tanken igen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

magbl skrev:
Nibe Alpha Combi med brännare kopplat till en eller två Acctankar samt en Laddomat 4030. Om jag skulle använda CTCn antar jag att jag får ha en beredare i en av Acctankarna och en Laddomat 21. Funderar bara på vad detta innebär och vad som skulle kunna vara det bästa för min del? Någon expert kanske vet mer?
Nej inte en combipanna..

Det är den typen som är det absolut sämsta pannan du kan köpa med tanke på förluster... :(
Jag funderade oxå på en nibe combi men blev avråd o nu förstår jag varför då jag va till en kompis som fick tag på en 3 år gamal sådan.. Tempen i pannrumet låg väl på ca 35 grader o pannan va riktigt varm utanpå så den är mycket sämre isolerad än en acktank med 60 mm mineralull som jag har för den blir då bara lite ljum desutom tillkommer dom ständiga genomströmningsförlusterna....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jäkligt intressant det här.. Jag är oxå ute efter att kunna elda med ved när jag har möjlighet, men det är då inte lätt att hitta något optimalt.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
magbl
Ungskog

Inlägg av magbl »

Intressant inlägg André. Jag har aldrig tänkt på det förut men det är antagligen helt rätt det du skriver. Skulle tro att en CTC2200 är bättre än Nibe-pannan i så fall, men jag är inte säker på hur bra den är heller... Har du (eller någon annan) något bra tips på panna som kan ge funktionaliteten jag, och antagligen fler med mig är ute efter:

-Primärt elda med pellets, i alla fall som bas
-När man har tid och möjlighet och då det är lämpligt, t.ex. innan ett bad, elda med ved.
-Det ska vara mycket enkelt att skifta, helst inget arbete alls, annars är risken att det aldrig blir gjort, antagligen inte på grund av den gången man ska elda med ved, men den gången man ska tillbaka till pellets och inte har tid...
magbl
Ungskog

Inlägg av magbl »

Läste precis lite mer om Calmarpannan v33 och optionen med lucka för pelletsbrännare på sidan. Det verkar kanon, men är det någon som har erfarenhet av hur detta fungerar och hur bytet mellan pellets-ved fungerar.

Tack på förhand!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

magbl skrev:Läste precis lite mer om Calmarpannan v33 och optionen med lucka för pelletsbrännare på sidan. Det verkar kanon, men är det någon som har erfarenhet av hur detta fungerar och hur bytet mellan pellets-ved fungerar.

Tack på förhand!
www.byggahus.se forumet är det en som skrivit nu om pellets i v33..

Undre keramiken plockas bort o alla turbolatorer plockade han ur o tydligen va det 5 min från soffan o tebacks så gick den på pellets..
Den har 91% verkningsgrad med ved = bäst i test.. :wink:

Annars finns även tellus pannan med lucka i sidan o enligt nordics här på forumet så ska inget behövas tas bort.. Bara 2 st vingmuttrar för brännarluckan o sen svänga in brännaren..

Här finns länk http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Jag tycker BAXI Bonus verkar smidig för pellets + ved.
Två luckor: en vedlucka, en pelletslucka med brännare.
Den som inte används för tillfället svängs bort.
Se www.baxi.se under Vedpannor->Bonus->nedre bilden.
Jag har dock ingen erfarenhet av den pannan.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Skriv svar