Pellets och Ved med Nibe alpha combi

Skriv svar
magbl
Ungskog

Pellets och Ved med Nibe alpha combi

Inlägg av magbl »

Hej!

Vi funderar på att byta ut en elpanna mot en Nibe Alpha Combi med en pelletsbrännare och en ca. 1000 liters accumulatortank. Primärt för att byta den dyra elen mot billigare pellets, men också för att ha möjligheten att då och då enkelt kunna elda med ved (har fri tillgång till ved).

Det jag är nyfiken på är om någon har erfarenhet av kombinationen med denna panna. Fungerar det enkelt att elda med både ved och pellets, vilken brännare kan rekomenderas till denna panna o.s.v. Alla kommentarer är välkommna!

Mvh,
Magnus
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Pellets och Ved med Nibe alpha combi

Inlägg av André »

magbl skrev:Hej!

Det jag är nyfiken på är om någon har erfarenhet av kombinationen med denna panna. Fungerar det enkelt att elda med både ved och pellets, vilken brännare kan rekomenderas till denna panna o.s.v. Alla kommentarer är välkommna!

Mvh,
Magnus
En kopis har en sån panna o jag funderade på en då ja bytte men blev avråd då oljedelen har dåligt utrymme för aska..

Kompisen har kört med både ved, olja o pellets i sin panna.. Pellets kör han i ved delen då ved delen är istort sätt likadan som i alpha keram.. Men den pannan har ruskigt dålig isolering så räkna med 30-35 grader i pannrumet.. Combipannorna är även dom som är sämst i äfabs tester när det gäller förluster.. Så jag råder dej att kolla efter en annan panna o ta ut värme o vv direkt från acktanken.. Combin är ju nästan lika dyr som calmar v 33.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar