System för både ved och pellets?

magbl
Ungskog

System för både ved och pellets?

Inlägg av magbl »

Hej!

Har precis köpt en villa som har vattenburet system med elpanna. Har funderat en hel del på vad jag ska göra med uppvärmningen då elpanna känns som ett väldigt ofördelaktigt alternativ.

Egentligen skulle jag vilja ha ett vedsystem då jag har fri tillgång till ved. Men då både jag och min sambo jobbar mycket vill vi samtidigt ha ett enkelt system. Har därför mer och mer tittat på en kombination av ved och pellets där det är väldigt enkelt att byta (helst ska man kunna lägga i ved när man har möjlighet). Det verkar dock inte vara så enkelt att hitta ett system som klarar detta. Ett annat alternativ vi funderat på är att bara skaffa en pelletspanna och sedan komplettera detta med en kamin i huset.

Ett annat problem vi har är att tidigare ägare till huset kapat skorstenen vid taket i samband med takbyte, något vi måste fixa innan ett byte kan ske.

Undrar om någon har några bra tips på pannor och eventuellt andra ideer på hur man skulle kunna lösa uppvärmningen på bästa sätt i detta fall?
Pannor jag tittat på är CTC2200, Nibe Alpha Combi, Värmebaronen Biomix.

Tack på förhand!
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Hur enkelt skall det vara att byta från ved till pellets?
jag kör själv med Baxi bonus o det tar ca:5min att byta
från det ena till det andra,ta bort fläkt o byta den
nedre luckan(från ved till pellets)
När jag kör med pellets så kopplar jag bort två av
tre tankar.
Kolla på soloinova el calmar panna om du har fri
tillgång till ved o bägge pannor går ju bra att köra
på pellets.

mvh christer
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Tjenare,

Jag har en Värmebaronen BIOMAX och brännare VIKING BIO samt Laddomat 4030 för att ladda acktankarna.

Tyvärr fungerar detta system inte "automatiskt".

T.ex så måste man stänga dragluckan efter vedeldningen så den inte står öppen när brännaren går igång. Kan man förstås leva med om man alltid är närvarande när veden brunnit ut.

Man måste ställa in temperaturen på laddomaten så den passar för ved och sen ändra så den passar pellets om det är så att man tänker köra pelletsen på tankarna. [Sen kan man förstås disktutera nyttan med detta].

Vill man inte köra pelletsen på tankarna så får man (jag) självcirkulation som gör att det går över värme ialla fall. Alltså måste jag stänga kranarna på tankarna för att så inte ska ske.

Man får alltså välja; pellets eller ved.

Det hade ju varit bra om det fungerade som jag trodde innan jag skaffade prylarna:

Man kör normalt med pellets.
När man får tid eller lust så eldar man upp tankarna med ved.
När temperaturen sjunker till ett visst värde så startar brännaren och värmer enbart pannan.
När jag åter får lust så slänger jag in lite ved....

Men som sagt, så enkelt blir det inte. Kan man leva med att man manuellt får slå om till det ena eller andra utan automatik så fungerar det väl ändå ganska bra tycker jag. Om du skaffar acktankar så se till att du får tillräcklig stor vattenvolym... minst 12 liter per kvm boyta! Jag har för lite och det räcker knappt ett dygn när det nu ligger runt nollan ute.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Frågan är hur mycket ved ni kommer att elda??

Om ni sätter in en kamin o en ren pelletspanna t.ex thermia biomatic så blir kostnaden rätt lika som om du ska ha en vedpanna med acktank o brännare..

Annars tycker jag du ska kolla på tellus vp25 som är en vedpanna (ej gjutjärn) med 130 liters eldstad o endast 65 liters vatten volym vilket är bra då ni tänkt köra pellets oxå.. Den har iof "bara 85% verkningsgrad med ved men de har ju inte så stor betydelse då du har gratis ved o med pellets 90% verkningsgrad... Den kostar 34000:- inkl brännar luckan..

Det enda är en lucka på sidan som sitter med 2 vingmuttrar som lossas för att plocka bort luckan o fästa brännaren med samma vingmuttrar..
Så det tar typ 30 sekunder att skifta mellan ved/pellets.. Mer bör de inte ta för att man ska skifta, de är annars lätt hänt att pellets brännaren får sitta där jämt.. :roll:

Här finns länk http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jimmy66
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av jimmy66 »

Calmar Pannan har på sin v33 så du kan få med pellets ansluting på sidan. Där kan man montera en Janfire NH. Kolla på www.trebema.se
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jimmy66 skrev:Calmar Pannan har på sin v33 så du kan få med pellets ansluting på sidan. Där kan man montera en Janfire NH. Kolla på www.trebema.se
De blir som på telluspannan...

På v33 behöver man demontera fläkten el keramiken då man kör med pellets??

Om inte så är det ett givet pannval.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tolvan skrev:Tjenare,

Jag har en Värmebaronen BIOMAX och brännare VIKING BIO samt Laddomat 4030 för att ladda acktankarna.

Tyvärr fungerar detta system inte "automatiskt".

Man måste ställa in temperaturen på laddomaten så den passar för ved och sen ändra så den passar pellets om det är så att man tänker köra pelletsen på tankarna. [Sen kan man förstås disktutera nyttan med detta].

Vill man inte köra pelletsen på tankarna så får man (jag) självcirkulation som gör att det går över värme ialla fall. Alltså måste jag stänga kranarna på tankarna för att så inte ska ske.
Med en Laddomat 21 så hade du inte fått problemen enligt ovan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
magbl
Ungskog

Inlägg av magbl »

Tack för alla svar!

Jag skulle precis som de flesta skriver vilja ha ett så automatiskt system som möjligt. Och vill att pelletsen ska köra 'basdriften' men att då vi har möjlighet ska jag även kunna slänga in någon panna med ved. Skulle kunna tänka mig att det kanske blir 2-3 gånger per vecka om det går relativt smidigt.
Som ni skriver är jag rädd för att det blir en för komplicerad procedur att byta mellan pellets och ved och att man då följer minsta motståndets lag och låter pelletsen gå... :)
Samtidigt verkar de flesta dubbel eller kombi-pannorna ha en liten eldstad vilket kan göra det svårt att få effekt att helt slå över under en period så därför är jag även lite intresserad av att se hur fullvedspannor som exempelvis baxi bonus och nibe vedex fungerar med pellets.

Verkade ju som det inte tog mer än 5minuter att skifta mellan pellets och ved på baxi bonus vilket jag tycker är ok. Då kanske en sådan panna är att föredra jämfört med dubbelpannorna med liten vedeldstad. Läste också förslagen på pannor där brännaren satt monterad på sidan, har inte läst så mycket om de pannorna men ska göra det!

Frågan är också kostnaden. Eventuellt kanske det lönar sig att satsa på enbart ett pelletssystem och sedan en eller ett en rejäl kamin för ved.

Som ni ser jag jag en del att fundera på...
Bengt olsson
Gallringsobjekt

Samma tanke

Inlägg av Bengt olsson »

Hej jag har tängt samma som du,har idag en ctc171 med olja,och 12 kvm sollfångare med två 500 liters tankar.har precis slängt ut oljetanken och skall in med en ctc 2200 som jag skall koppla till tankarna.Som jag skall elda med pellets och ved.Har pratat med flera bla sotarn som rekomenderar denna panna,för att brännarn alltid sitter i, och eldar med ved så sotar du inte ner pellets delen jag hoppas på att detta skall bli en bra komination vi får se om en månad när det år inkopplat.
PelleFork
Frö

Inlägg av PelleFork »

Skickar upp tråden:

Är det sant att med en Laddomat 21 så skulle det fungera just så automatiskt?

Jag kommer huvudsakligen att elda ved men när jag är sjuk/bortrest eller bara trött så skall pelletsbrännaren gå igång. Och helst mot tankarna då.
Bygger nytt 175 + 60 kvm. Överväger
Värmebaronen Biomax + Viking Bio + 2250 l AckT
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

PelleFork skrev:Skickar upp tråden:

Är det sant att med en Laddomat 21 så skulle det fungera just så automatiskt?

Jag kommer huvudsakligen att elda ved men när jag är sjuk/bortrest eller bara trött så skall pelletsbrännaren gå igång. Och helst mot tankarna då.
Ja det funkar automatiskt med en laddomat 21 med tempgivare på pannan..
Pelletsbrännarens givare sätter du på acktanken men du måste dra ut el sätta in brännaren då du ska elda med ved/pellets..
PelleFork
Frö

Inlägg av PelleFork »

Tack för snabbt svar!

Men jag förstår inte riktigt hur du menar med
du måste dra ut el sätta in brännaren
Brännaren sitter ju där hela tiden på en dubbelpanna. Måste jag koppla bort elpatronen? Kan man inte få till det så att ingen vedbrasa och för låg temp -> pelletsbrännare startar och pellets slut eller annat tändfel -> elpatron startar?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej!
Lite beroende på vad du har för typ av hus, planlösning etc. så skulle jag föreslå tanken med renodlad pelletspanna, kombinerad med en braskamin för veden, som vi har gjort.

En, tycker jag, inte försumbar fördel med braskaminen är ju att man får "mysfaktorn" på köpet. Det var mycket trevligt att sitta framför kaminen i helgen med 26-27 grader varmt, när vinden ven om knuten ute där det var över -20 grader..

Med en ex. CBJ med inomhusgivare rätt placerad, så känner pelletspannan av när du eldar på i kaminen..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
PelleFork
Frö

Inlägg av PelleFork »

Det blir en kakelugn med panoramaglaslucka också för just mysfaktorn. Men nu ville jag elda huvudsakligen ved i pannrummet.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

GoForIt Pellets skrev:Hej!
Lite beroende på vad du har för typ av hus, planlösning etc. så skulle jag föreslå tanken med renodlad pelletspanna, kombinerad med en braskamin för veden, som vi har gjort.
Så skulle jag oxå gjort idag nu då man vet att alternativet med ren pelletspanna o vedkamin är i samma pris klass som vedpanna, acktank o inkoppling.. :(

Skaffade ved pannan för att kunna spettsa med ved om pelletsen skulle bli riktigt dyr o de kan ju du oxå göra.. :wink:
Blir lite avis..
Skriv svar