Inställningar till Bequem 15D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ctctotal
Entusiast!

Inställningar till Bequem 15D

Inlägg av ctctotal »

Hej igen.
Trots att detta ämne behandlats förut så startar jag en ny tråd med lite annorlunda frågor.

De finns tydligen 3 effektlägen på brännaren
låg effekt startar då temperaturen sjunker 5grader under börvärdet
hög effekt startar då temp. sjunker 7 grader under börvärde

min-läge när startar det och till vad är detta effektläge tänkt?
Mr. pellets skriver att man skall låta min-läget vara oanvändt varför?

Finns det ngn tabell över hur matningshastighet och fläkt påverkar effekten. Vilken minsta effekt bör man köra med har läst att det är
8kW. Vilken minsta matning motsvarar detta?

Skall man sedan sätta detta lika med minvärdet och sedan högläge motsvara 15kW och sedan lågeffekt i mitten. För att på detta sätt göra en kompromiss mot en kontiunuerligt styrbar effekt. Detta vore det bästa att få en konstant temperartur för brännaren och få minimum av stillestånd och temperatur svängningar och effektiv förbränning. Detta är dock nog en liten utmaning till thermia att skriva programvara för detta. Detta kräver kanske en snabbare temperaturmätning. Någon reglerexpert kanske kan uttala sig om detta.

Måste bara till sist citera min installatör " Olika läge på hög och låg, nä det vill ingen ha. Du kan ju ringa mig när du trimmat in den så jag får veta vad det blev."
Jag undrar om installatörerna vet ngt överhuvudtaget!! Sälja går bra och göra en mekanisk installation. MEN SEN?

Nu blev det långt, ha det
Måste tacka för ett bra forum med många bra och intressanta inlägg av initierade personer.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Re: Inställningar till Bequem 15D

Inlägg av bearZ »

ctctotal skrev:
Måste bara till sist citera min installatör " Olika läge på hög och låg, nä det vill ingen ha. Du kan ju ringa mig när du trimmat in den så jag får veta vad det blev."
Jag undrar om installatörerna vet ngt överhuvudtaget!! Sälja går bra och göra en mekanisk installation. MEN SEN?

Jag skall få en brännare och jag har valt färdigt då jag förväntar mig att brännaren ställs in med en ordentlig mätning. Men installatören ringde och jag passade på att ställa lite frågor. Kommer fram till samma slutledning.
Så nu tror jag det blir lika inställt som om jag hade gjort det själv.
Får väl se. Tänkte vara med vid installation och har också tänkt dokumentera lite för att posta i detta eminenta forum.

B
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Pelljans
Späd planta

Inlägg av Pelljans »

Hej!

Min läget är inaktiverat som standrard genom att skruvmatningen är satt till noll. Du aktiverar det genom att ändra matninge Om du aktiverar det får du ett annat förhållande, vid 5 graders skillnad aktiveras Min, vid 7 grader aktiveras låg och vid (tror jag) 10 grader aktiveras hög.

Har också sett rekommendationer att låta Minläget vara avstängt men förstår inte heller varför. Får långa brinntider och lägre rökgastemp men om det inte är ett problem tycker ju jag det är onödigt att köra med mer effekt än vad som behövs.
Biomatic 20+ och veckoförråd MAFA
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag kan kolla idag vad matningen ska va för att va på 8 kW..

Funderar på om det är 52% men ska kolla som sagt.. :wink:

Helt klart tycker jag oxå att alla 3 lägen ska köras på, En del har det men inte andra.. :?
Om det stämmer att hög läget går in först efter 10° lägre än börvärdet så måste väl de ändå va det bästa..

Kanske är det så att installatörerna tycker att det är besvärligare at fixa 3 lägen än 2.. :? Kan det va så?? :roll:

Iaf så tycker jag min bör va 8 kW, låg runt 12 kW o hög 15-20 kW enbart för då man behöver mycket vv..
Skulle varit mindre kopp/roster så skulle min läget gå ställa ändå lägre med fortsatt bra förbränning t.ex 12D kopp som går att köra ner till 5 kW o max 14 kW.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Pelljans skrev: Har också sett rekommendationer att låta Minläget vara avstängt men förstår inte heller varför. Får långa brinntider och lägre rökgastemp men om det inte är ett problem tycker ju jag det är onödigt att köra med mer effekt än vad som behövs.
Det är nog just det med rökgastempen som är anledningen. När jag hade Mats från Thermia hos mig för byte av doserhus så sade han att eftersom jag hade insatsrör så borde jag ha minläget aktiverat.
Låg rökgastemp ger ju som bekant kondens vilket inte tegelskortstenar mår särskilt bra av...

(Nu har det visat sig att mitt insatsör sannolikt inte går hela vägen ner och dessutom inte är isolerat så jag måste kanske sätta in ett nytt. :-( )
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Brännaren startar väl alltid på läge hög?
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A skrev:Brännaren startar väl alltid på läge hög?
Då du kör med tankdiff ja utan tankdiff nej
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

så kan det ju va ja :oops:
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A skrev:så kan det ju va ja :oops:
Tyvär måste jag lägga till.. :(

Det skulle gått ställa både tempdiff o vid vilka tempraturer som resp. läge ska starta.. :?

Det är därför jag skrivit tidigare att på sommaren borde ni som kör mot pannan för vv ställa om hög läget till antingen min el låg effekts inställningarna.. För det går väl inte bara ställa noll på matningen på hög o ev låg läget (om min läget är aktiverat) så går den på det läge som är aktiverat.. :?
Då vore det relativt snabbt gjort att bara stänga av hög o låg läget..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag kollat hur många kW som är med 52% matning (in matad effekt) då jag kollade i våras så drog den 2,45 kg/timme med 67% matning el ca 11,8 kW med gamla programvaran...

Nu med 52% matning drog den 2,32 kg/tim el ca 11,1 kW.. :? :shock:

Så då va det bara att ändra till 67% matning o kolla vad den är på för effekt där med nya prog.varan o döm om min förvåning då den drog 3,1 kg/tim el 14,9 kW... :shock: :?

Det som gör mej så fundersam är att den går lika fint som tidigare, Alltså inget sot o lågan ser ut som tidigare oxå men det stämmer inte alls mot tidigare mätningar.. Måste testa o byta till gamla prog.varan o se om det är skillnad på dom fast det är ju samma inställningar som är överflyttade.. :?
ctctotal
Entusiast!

Matningshastighetvariationer

Inlägg av ctctotal »

Jag tror inte att det är ngn mätning eller reglering av matningshastigheten
utan bara en styrning av rotationshastigheten av tandhjulet.
Det som då påverkar är pelletsstorleken.
Fast din skillnad är ju ganska stor, å andra sidan så varierar pelletsen också.
Det finns säkert andra faktorer som påverkar som jag inte kommer på.
CTC Total 1983
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Matningshastighetvariationer

Inlägg av André »

ctctotal skrev:Jag tror inte att det är ngn mätning eller reglering av matningshastigheten
Men det är ju samma pellets.. :?
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

André skrev:
ctctotal skrev:Jag tror inte att det är ngn mätning eller reglering av matningshastigheten
Men det är ju samma pellets.. :?
Kanske har en skallbagge från pelletsen smygit sig in i programvaran. :lol:
Allvarligt så kanske har de ändrat på matningshastigheterna. från 15D till 20D modellerna. Den nya programvaran är väl till 20D. Är det bara en uppgradering av model beteckning eller är det att den är gjord för högre effekt 20D menar jag.
/Magnus
CTC Total 1983
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:
Kanske har en skallbagge från pelletsen smygit sig in i programvaran. :lol:
Allvarligt så kanske har de ändrat på matningshastigheterna. från 15D till 20D modellerna. Den nya programvaran är väl till 20D. Är det bara en uppgradering av model beteckning eller är det att den är gjord för högre effekt 20D menar jag.
/Magnus
Nja de är nog en snigel som kommit med pelletsen då eftersom den har lite lägre effekt med samma matning.. :wink:

20D har ny brännarkopp som klarar 8-20kW (nya luft slittsar bl.a) på 15D va det olika koppar för 15, 20 o 25kW så nu är det bara om man vill ha 25 kW som byte krävs.. Men har man 25 kW koppen går/bör den inte köras på lägre effekt än 13 kW (kan gå ner till 12 kW) för att ha bra förbränning..
Samma sak med bequem 50 kW där är det minst 25 kW som den ska köras på..
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

Nu har jag kollat med min installatör,
det är olika gångtider i de olika brännarna 15D, 20D dessutom i uppgradering till 25D så byter man kopp och processor/programvara med nya gångtider. Antar att dessa gångtider inte är programmerbara via knappsatsen. Har kollat i sekvens(65) läget tror tiderna där är för uppstartssekvensen dock bara en gissning.
Så nya programvaran är anpassad efter 20D med den nya koppen.
Kanske därför det blir skillnader mellan de olika lägena.
Det är tur att brännaren är så robust mot ändringar i förhållanden, du Andre säger ju inte märkt någon skillnad.
/Magnus
CTC Total 1983
3m skorsten
Skriv svar