HJÄLP!!Vilken brännare ska jag ha till CTC 1100 -99??

Andezon
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 jan, 2006 11:37
Ort: Olofström
Kontakt:

HJÄLP!!Vilken brännare ska jag ha till CTC 1100 -99??

Inlägg av Andezon »

Hej skulle behöva hjälp jag ska instalera pellets och vet inte vilken brännare jag ska ha. Har en ctc 1100 ekonomipanna från -99. husten vi bor i ligger i södra sverige och är ett 1-plans tegelhus med inred källare huset är på 104kvadratmeter och källaren är lika stor. Huset är byggt 1976. Har haft pellets här men det fungerade inte. Så efter ca 30-40 stopp i pannrummet tröttnade jag och kastade ut skiten, skiten i detta fall var, tro det eller ej men en pellxbrännare. nu var det inte det vi skulle diskutera utan vilken brännare passar bäst tilll min panna??

När vi hade pellets var det dåligt med varmvatten oxå speciellt när man badade. vi har ingen varmvattenberedare utan vattnet värms upp i panna (detta kan ni säkert bättre än mig) :D

Finns det någon lösing på detta med varmvattnet??

Samt vilken brännare är bäst till min panna??


Tacksam för snabba svar det börja bli dyrt att elda med olja
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av HET »

Jag har ett par kollegor som kör med PellX P21 i sina CTC 1100 och är mycket nöjda. De har inga som helst problem med varken värme eller varmvatten. Kan dina problem ha berott på något annat an brännaren?
Viessmann Vitodens 222 F
Andezon
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 jan, 2006 11:37
Ort: Olofström
Kontakt:

Inlägg av Andezon »

har svårt att tro det för direkt när jag kastade in oljan igen så fungerar det klockrent
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av HET »

Då måste det varit fel på brännaren (=garantiärende) eller på installationen. Som du själv skriver så var det inte det du ville diskutera men jag vet med säkerhet att det går att få bra funktion i en CTC 1100 med en PellX-brännare.
Viessmann Vitodens 222 F
Andezon
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 jan, 2006 11:37
Ort: Olofström
Kontakt:

Inlägg av Andezon »

som sagt det var inte detta vi skulle diskutera men jag har haft TRE stycken olika brännre av pellx senaste sort inne och det har inte fungerat. men strunta idet nu. Finns det ingen soim har några tips till mig istället???
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Men nu när du väl har kommit hit till detta fina forum så kan du kanske inte strunta i din Pellx :shock: ..jag är 100% säker på att ex: PX20 och PX21 funkar mycket väl i en CTC1100 ..jag har sett väldigt många som funkat dåligt på grund av olika slag men alla problem har faktiskt löst sig ..ett av problemen brukar vara att man försöker köra med för många turbolatorer ..och med för många får man problem med att den startar men stannar kort därefter och det beror på att det blir så mycket rök vid uppstart att flammvakten inte ser lågan och då stannar brännaren ..nää börja med att förklara vad du har för problem med Pellx så ska du se att det löser sig.

visst såg jag att du inte ville diskutera detta men du tar ju upp frågan om vilken brännare du ska välja och då är faktiskt svaret följande ..i och med att CTC1100 har liten förbränningsrum och är från början avsedd till oljebrännare så är det ju så att en av dom som ligger närmast till att använda är just Pellx P20 eller PX20-21 i och med att dessa är framåtbrinnande och liknar oljebrännare mest och jag tror inte att du får någon bättre funktion med annan fabrikat heller så ta och stoppa in din Pellx och börja om från början ..berätta vad du har för längd på skorsten, vad är det för diameter på rökröret, hur många turbolatorer har du i pannan, hur många deciliter pellets får den för uppstart, hur mycket går skruven vid full effekt (ex: jämföra skruven med klocka och ex från kl 12 till var på klockan stannar skruven vid en fulleffektsmatning)
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
gretalisa
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 19:25

Inlägg av gretalisa »

Hej,
Är på G att skaffa en blueflame till min CTC 1100, varit och kikat på en med samma panna och det fungerar klockrent med alla turbulatorer i. MEN hur mycket behöver man fundera på skorstenshöjd, diameter etc, drag etc innan konvertering??
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag tror inte det spelar nån roll vilken brännare man har till ctc 1100, bara den är framåtbrinnande. Vad som däremot spelar roll är den som installerar !!
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

vatsug skrev:Jag tror inte det spelar nån roll vilken brännare man har till ctc 1100, bara den är framåtbrinnande. Vad som däremot spelar roll är den som installerar !!
Hälsn Vatsug
Ja så är det säkert ..och som jag sa tidigare att det bör vara framåtbrinnande ..och visst allt hänger på installationen eller installatören
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

gretalisa skrev:Hej,
Är på G att skaffa en blueflame till min CTC 1100, varit och kikat på en med samma panna och det fungerar klockrent med alla turbulatorer i. MEN hur mycket behöver man fundera på skorstenshöjd, diameter etc, drag etc innan konvertering??
Visst ..där du var och tittade på Blueflame med CTC1100 funkar just där med alla turbolatorer i men bara för det funkar inte Blueflame generellt överallt med alla turbolatorer i ..det är så många andra saker som oxå spelar en betydande roll ..det är alltid så att oavsett man har lika panna lika brännare så finns det annat som är annorlunda så som skorsten, diameter, längd, drag, till luft, mm

och detta törs jag säga gäller alla pannor och brännare
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

notti skrev:
gretalisa skrev:Hej,
Är på G att skaffa en blueflame till min CTC 1100, varit och kikat på en med samma panna och det fungerar klockrent med alla turbulatorer i. MEN hur mycket behöver man fundera på skorstenshöjd, diameter etc, drag etc innan konvertering??
Visst ..där du var och tittade på Blueflame med CTC1100 funkar just där med alla turbolatorer i men bara för det funkar inte Blueflame generellt överallt med alla turbolatorer i ..det är så många andra saker som oxå spelar en betydande roll ..det är alltid så att oavsett man har lika panna lika brännare så finns det annat som är annorlunda så som skorsten, diameter, längd, drag, till luft, mm

och detta törs jag säga gäller alla pannor och brännare
Jag har också nyligen satt in en Blueflame i en CTC1100. Installerade den själv och har endast kört den fyra dygn (väntar nu på att oljan ska ta slut). Inte så mycket, men det jag kunnat kostatera är att den gick klockrent från första start med alla turbulatorer i monterade (rökgastemp ca 95 grader).
Blueflame ska enligt marknadsföringen vara duktig på mottryckspannor, såsom moderna oljepannor. Det var ett av dom tyngsta skälen att jag valde den till min CTC1100 miljö -95.
Inom någon vecka väntas oljan vara slut och brännare monteras permanet. Då ska leverantören komma och trimma in anläggningen.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Nilsson
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 26 okt, 2005 12:31
Ort: Karlshamn

Inlägg av Nilsson »

Jag kör en Eurofire av äldre modell i en 1100 -93.
funkar fint, kan ha alla turbulatorerna i på sommaren men måste ta ur en på vintern för att inte få kondens i skorstenen.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Andezon ..vad vill du ha för din Pellx ?
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
pewahl
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun, 2005 10:32
Ort: Vargön
Kontakt:

Janfire NH?

Inlägg av pewahl »

Jag står i samma sits och har blivit rekommenderad Pellx. Jag kan dock inte släppa kvalitetskänslan som Janfires brännare har.

Min fråga lyder därmed: Går det att installera den nya Janfire NH i en CTC 100 från -00?

Problemet verkar vara att pannan har en lucka på framsidan där den stora janfire-brännaren tar emot. Men går det inte att sätta en distans på brännarhålet så att hela brännaren kommer längre ut?

Tror ni Janfire NH skulle fungera bättre än Pellx om det bara gick att montera den?

Mvh /Peter
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

För det första kan du glömma ett badkar när du har denna panna. Den har en värmeväxlare som förser dig med varmvatten, så därför är den inte lämplig att ha i kombination med ett stort badkar. Du ska ha en panna med en slinga eller beredare i om du ska använda badkar, för oftast så hinner den inte med att producera varmvattnet. Dusch är inget problem. Brännare som Baxi eurofire, KMP PX21, Gordic P21, Viking B16, Viking Bio mm passar och brinner med bra verkningsgrad i denna panna. Men var beredd på att rengöra den en gång i veckan, då får du heller inga problem.
Skriv svar