Vilken effekt kör ni på ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
JohanKD
Entusiast!

Vilken effekt kör ni på ?

Inlägg av JohanKD »

Hej alla Janfire-användare,
Jag har just fått igång min brännare och efter lite startstrul verkar det fungera någorlunda. Jag har dock en fråga till er: Vilken effekt kör ni på? Vad jag läst i olika trådar verkar det som de flesta kör på läge 2 eller 3, stämmer det? Själv måste jag köra på läge 4 för att pannan skall hålla värmen och nå upp i maxtempen (knappt 80 grader) inom rimlig tid. När jag haft brännaren avstängd en stund tog det över två timmar att få upp temperaturen från ca 40 grader till 70 grader på effektläge 3. Verkar det normalt?

Jag har ca 200 m2 + källare att värma upp. Huset har många gamla dåliga fönster men annars ”ganska” bra isolerat. När jag körde med olja gick det ca 3,5 m3/år.

Jag har ett bubbelbadkar på ca 500 liter, det har jag inte vågat fylla ännu, men det lär ta tid att fylla upp det.

Som jag upplever anläggningen nu, jag har bara kört ett dygn, verkar effekten mycket sämre än olja. Kan någon bekräfta/dementera det?

/Johan
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Jag har oxå en nibe city och janfire men jag kan inte köra på fyran ens för det grejar inte pannan sa installatören.. tar rätt lång tid för mig oxå att få upp tempen på pannan men jag kör 3:an, går inte ner på sparlåga så värst ofta men får endå mkt bra värme inomhus..

Har du satt nån lågriktare på brännarn?? kör du med all turbulatorer??
rökgastemp?
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Hej spliffan,
Ja, jag har lågriktare. Jag har tagit ur två turbulatorer om det är samma sak som min installatör kallade retarder (retarded, lol). Det sitter i alla fall 6 ”skruvar” uppåt i pannan, två av dessa är uttagna. Fick ett tips om att alla skall kapas till 15 cm och sitta i, någon som vet? Rökgastemperaturen vet jag inget om.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Ok.. Jag har alla turbulatorerna "skruvarna" kvar i pannan.. är ganska ny själv på pellets, har precis flyttat in i vårat hus.. men jag upplever som sagt inget problem alls med att få upp panntempen!!

Men att det tar 2timmar att få upp maxtempen från 30-40grader det gör det hos mig oxå..
hur ofta går pannan ner på sparlåga när du kör på 3:an??
2våning tegelkåk 1909
170m2
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Hej,
svårt att svara på. Jag gick över från läge 4 till 3 igen i går kväll. Tippar på att den kör ca 1 timme sedan sparlåga i en kvart. Måst köra pannan i en längre period innan jag vet bättre.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

låter som helt normalt tycker jag...
lycka till och uppdatera oss hur det går...
2våning tegelkåk 1909
170m2
PeterG
Gallringsobjekt

Nybörjare...

Inlägg av PeterG »

Har letat på forumet men inte hittat ngt bra svar:

Ska jag köra på läge 2 eller 3?

På läge 2 (som jag kör nu) så hinner panntempen sjunka ca 15 grader vilket ger en ganska lång brinntid per gång. Vilket väl är bra?

Är detta bättre eller sämre jmfört med läge 3 då jag får ca 5 graders hysteres?

Tacksam för svar.

Mvh
Peter
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Läge 2 och 3 är samma effekt förutom att läge 3 använder sig av sparlåga så brännarn slipper tända om hela tiden.. förutsatt att den går igång oftare än 1gång i timmen...
2våning tegelkåk 1909
170m2
PeterG
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterG »

Fler som är vakna...

Jo samma effekt, det är jag klar över.

Mest ekonomiskt att köra på trean om den då startar oftare än en gång i timmen, är det så du menar?

På tvåan står den ju still 35minuter och sen tar det ca (har inte kollat så noga) 30-45 minuter innan temperaturen uppnås.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Då är det nog bäst för dig att köra på 3:an.. Tändningen tar ju sin tid varje gång + att fläkten blåser en stund varje gång den ska starta....
2våning tegelkåk 1909
170m2
PeterG
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterG »

måste fortsätta fråga (annars så lär jag mig inte ngt...)

Det är ju extra kallt i Skåne nu...kör på läge 3 =>
ca 40 minuter brinntid och ca 20 minuter sparlåga.

Min uppskattning på 30-45 minuter på läge 2 är alltså helt uppåt väggarna, det måste vara betydligt längre brinntid.

Kan man ha "för lång" brinntid?

Tanke-exempel: Jag hittar exakt den effekt som jag behöver (just nu) => brännaren brinner konstant.
Är det bra eller dåligt?
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Det blir inte längre brinntid på läge 2 eftersom det är samma effekt som läge 3...
däremot om du slår över till läge 1 så lär du få längre brinntid, men hos mig så pallar den inte komma upp i temp ordentligt på 1:an då effekten blir för klen..
2våning tegelkåk 1909
170m2
PeterG
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterG »

Sant angående läge 2 och 3, men jag får en längre brinntid pga 35 minuters stoppet...men då måste den såklart tända igen...

Blir inte klok på detta...eftersträvar man så lång brinntid som möjligt, dvs har det minst förluster?

Tjatig...ja vet ;)
Janfire Flex-A, TMV Alpha -80
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Jag använder Läge 1 vid plusgrader(=höst & vår), och Läge 3 vid minusgrader (=vinter). Min effekt/doseringslängd står i std. läge.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Rönnebo
Frö

Inlägg av Rönnebo »

Jag kör på läge 1 och alla plåtremsorna är kvar i turbelatorerna,jag har rätat ut dem från andra vecket, rökgastempen blev bara 70-80 grader
innan, jag har ingen aning om det är rätt men funkar för mig.
Nysotad panna är rökgaserna på 130 grader men efter 4 dygn har jag
ca 200 grader. Sotar efter 3-4 dygn mycke sotning !!

mvh Magnus
------------------
NIBE CITY
BLÅ FLEXA-00
Skriv svar