Problem och funderingar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pelljans
Späd planta

Problem och funderingar

Inlägg av Pelljans »

Hej!
Installerade en Biomatic 20+ för några månader sen. har haft ca 10 driftstopp sen dess med diverse felmeddelanden (blockering pellets, kontrollera nivåvakt, slussens täthet) osv. Är fruktansvärt irriterande. Utifrån forumet och den info jag kunnat samla in har jag vad jag kan förstå inte ett felaktigt doserhus. Jag har dessutom justerat backspärren lite åt vänster vilket verkar förbättrat det hela lite. Jag hittade den uppfälld vid flera av stoppen.
Installatören lämnade det hela med inställningarna skruv 67%, fläkt 36%.
Efter lite efterforskningar har jag ett par funderingar:
1. Driftstoppen, någon som har några tips vad dom beror på?
2. Inställning av skruv och fläkt. Har för närvarande:
Hög 64%, 36%
Låg 54%, 32%
Min 44%, 28%
Dom inställningarna verkar funka bra men jag vet ju inte....
Har även sett en del synpunkter att man bara ska köra med två effektlägen om man inte har acktank men jag förtstår inte varför...måste ju vara bättre att utnyttja modulerande effekt när det finns???

3. Vilken betydelse har det om man väljer effekt 15 Kw istället för 20 Kw i inställningarna? Hittar inget om det och brännaren är ju en 20D.

Tacksam för lite svar...

Pelljans
Biomatic 20+ och veckoförråd MAFA
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm 10 driftstopp det skulle inte varit ett enda.. :?

Med matning på 67% så ger den ca 12 kW.. Det kör jag på oxå men fläkt 31% så jag tycker det är mycket fläkt men det verkar va lite olika.. Förmodar att det beror på vilket drag man har..

Har du motdragslucka??

Håller helt klart med om att man bör köra med alla 3 stegen då man bara eldar mot panna o med acktank behöver man ju igentligen bara köra med en fast effekt.. :?

Med 70% matning är den på ca 15 kW o 83 el 89% 20 kW (är inte riktigt säker på vilket) det räcker att ha den på 15 kW om du inte har stort effektbehov men med stort vv uttag bör den nog ställas på 20 kW..

OM du inte har så stort effekt behov bör den va på min 8 låg 11 hög 15kW.. Den uppfattningen har då jag o tydligen bör den ställas på mins 8 kW som lägst för att få bra förbränning.. De har att göra med roster ytan..

Det är inte så svårt att kolla vad den ger för effekt..
Om du kör brännaren o shuntar ut manuellt så att den går på min läget (el ställ min inställningarna på hög o shunta ut max) så den går länge o mata brännaren manuellt.. Det räcker om du kör brännaren 15 min på varje läge o väger hur mycket pellets det gått sen tar du de ggr 4.. Då har du hur många kg/tim det går o ta då de ggr energiinehållet på pelletsen så vet du hur många kW läget är på.. Gör sen samma med övriga lägen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Installerade en Biomatic 20+ för några månader sen. har haft ca 10 driftstopp sen dess med diverse felmeddelanden (blockering pellets, kontrollera nivåvakt, slussens täthet) osv. Är fruktansvärt irriterande. Utifrån forumet och den info jag kunnat samla in har jag vad jag kan förstå inte ett felaktigt doserhus. Jag har dessutom justerat backspärren lite åt vänster vilket verkar förbättrat det hela lite. Jag hittade den uppfälld vid flera av stoppen.
Är du säker på att det inte är doserhuset? Symptomen pekar lite åt det hållet.
Du kan väl fundera lite över när din brännare är tillverkad respektive installerad. Jag (som haft doserhusproblemet) hade en brännare tillverkad i maj -05 och som installerades i augusti -05. Det verkar som Thermia hittade problemet i september -05. Det tog dock ett tag innan det rättade till sig ordentligt, så om du har en brännare tillverkad maj -05 (eller något tidigare) till oktober/november -05, bör du få ordentligt utrett om det inte kan vara doserhuset ändå.
När den stannat, finns det då någon låsning mellan det stora roterande hjulet och kugghjulet ("kaststjärnan")?
Men vad säger din återförsäljare/installatör? Du klagar väl? Det är han som är experten, som har garantiåtagandet och som ska reda ut problemet (sen skadar det förstås inte att försöka fundera själv dessutom).
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Med matning på 67% så ger den ca 12 kW..
Med 70% matning är den på ca 15 kW o 83 el 89% 20 kW (är inte riktigt säker på vilket)
Jag har funderat på det här förut och får nu en tråd att knyta upp frågan på:
Är det inte så att avgiven effekt är linjärt proportionell mot matningsprocenten? Jag skulle iallafall anta det.
Eller är det mera komplicerat, där fläktprocent + matningsprocent ger avgiven effekt med ett krångligare samband?
Isåfall kan man väl inte generellt säga att 67% ger ca. 12kW och 70% ger 15 kW?
Kan man säga att en viss matningsprocent, där fläktprocenten ställts in så att förbränningen är optimal, är linjärt proportionell mot effekten, eller är det också en förenkling? Anledningen till att jag frågar är att om man plottar in (67%, 12 kW), (70%, 15 kW) och (83% eller 89%, 20kW) blir det inte direkt en rät linje...
0% ger rimligen 0 kW, men vad ger 100%, under optimal förbränning?
Åland
Gallringsobjekt

Inlägg av Åland »

Pelljans...
Dina problem liknar dem jag utsattes för i början (nov -05). Jag märkte att en del stopp berodde på att backspärren hoppade ur. För att förhindra det satte jag ett stopp så att spärren inte kan falla bakåt. Tog en bit gummi 1,5 x 1,5 cm (typ liggunderlag) och fäste den med dubbelhäftande tejp så att spärren bara kan ställa sig max rakt upp och falla automatiskt till rätt läge.

Pelletsblockeringsfelet var att pellets ställde sig på mothållsplåten och blockerade sensorn. Den hade för liten vinkel, bara ca 10 grader. Enl. thermia skall plåten ha ca 45 graders lutning. Jag skruvade av plåten med doserhuset och bockade ned plåten till 45 grader. Bockar man den för mycket tar den i matarskruven (OBS). Kolla viewtopic.php?t=2029&highlight=moth%E5llspl%E5t
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

per pellet skrev:
Är det inte så att avgiven effekt är linjärt proportionell mot matningsprocenten? Jag skulle iallafall anta det.
Eller är det mera komplicerat, där fläktprocent + matningsprocent ger avgiven effekt med ett krångligare samband?
Isåfall kan man väl inte generellt säga att 67% ger ca. 12kW och 70% ger 15 kW?
Kan man säga att en viss matningsprocent, där fläktprocenten ställts in så att förbränningen är optimal, är linjärt proportionell mot effekten, eller är det också en förenkling? Anledningen till att jag frågar är att om man plottar in (67%, 12 kW), (70%, 15 kW) och (83% eller 89%, 20kW) blir det inte direkt en rät linje...
0% ger rimligen 0 kW, men vad ger 100%, under optimal förbränning?
Har ingen aning om avgiven effekt är linjärt proportionell mot matningsprocenten utan de va bara installatören som sa att jag skulle klara mej med 12 kW o att han ställt den på de = 67% o att 70% va 15 kW men jag har inte kollat.. Men iaf så stämmer de att det är 12 kW inmatad effekt på 67% matning/ knappt 2,5 kg pellets/tim drar den..
Fläkten har inget med effekten att göra då det är pelletsen som står för energiinnehållet o syre för att få ut energin = bra förbränning.. Eller hur man nu ska förklara sej.. :oops:

Men jag testade i helgen med inställningarna som mr.pellets tyckte jag skulle köra med på låg läget matning 52% fläkt 28% men jag vägde inte o kollade vad effekten va men ska göra.. Men gångtiden ökade från 2,5 tim till 4,25 tim o rökgastempen sjönk 40°.. Jag kan tänka mej att effekten va ca 8 kW med den inställningen o lägre ska man inte ha i 15/20D om man ska få bra förbränning.. Skulle man vilja ha lägre effekt så ska man ha en 12D som går köra ner till 5 kW..

Jag skulle vilja haft koppen från 12D på min 20D så att man kunde köra med bara 5 kW på sommaren.. Passar den tro.. :roll:

Iaf så är matning 100% då man kör med 25 kW o byt koppen sa min installatör så det ska man inte köra med då man har orginal koppen (20 kW)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pelljans
Späd planta

Lite fortsättning

Inlägg av Pelljans »

Installatören säger att om mitt doserhus hade varit av den felaktiga sorten borde mina problem varit mycket värre. Vilket jag får anta stämmer. Men vid några av stoppen så har hjulen varit helt låsta. Märkte också igår att en av pinnarna på stora hjulet verkar slitits så den blivit sned, den verkar också något längre än dom andra.
När det gäller effektfrågan så menade jag egentligen att i menyerna på Biomatic 20+ så kan man välja brännartyp (15, 20, 25 eller 50 Kw), men har det någon betydelse om jag väljer tex 15 istället för 20, dvs går den med lägre effekt då? Är det någon skillnad i programvaran? Skruv och fläkt kan ju ställas precis som tidigare.

Jag ska undersöka det där med mothållsplåten, kan kanske vara det som strular. Jag kör förresten med Boforsjö pellets.

Skönt att det finns fler som tycker tre effektlägen är motiverat. En fundering kring det är dock när den går upp på hög, dvs den går från min till låg när diffen är 5 grader, hur stor är diffen när den kopplar in högläget?

Har motdragslucka (Tigex).
Biomatic 20+ och veckoförråd MAFA
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Lite fortsättning

Inlägg av André »

Pelljans skrev:
Men vid några av stoppen så har hjulen varit helt låsta.
Hmmm de låter som du mycket troligt har ur serien med felaktiga hus..
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Re: Lite fortsättning

Inlägg av wertok »

Pelljans skrev:Installatören säger att om mitt doserhus hade varit av den felaktiga sorten borde mina problem varit mycket värre. Vilket jag får anta stämmer. Men vid några av stoppen så har hjulen varit helt låsta. Märkte också igår att en av pinnarna på stora hjulet verkar slitits så den blivit sned, den verkar också något längre än dom andra.
Haha! Gå inte på den enkla, så sa Thermia när jag ringde dom att det skulle minsann märkas mer än nått stopp då och då. När installatören kom in i mitt pannrum bara slängde han en snabb blick på brännaren och sa direkt att den var en de felaktiga. Jag fick ett enkelt tips från min installatör:
Ta av slangen och ta bort pelletsen som ligger nere i doserskruven, mät sen med tumstock avståndet mellan "husets" golv och doserskruvens nederdel där hade jag 6 mm men det ska vara 12-13 mm om jag minns rätt. Det syns ju på utsidan också mot backspärren men här är det lättare att få ett mått..
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Åland
Gallringsobjekt

Inlägg av Åland »

Då min spärr hoppade i bakläge så låste sig kugghjulet mot en av pinnarna på det stora hjulet. Vet nu inte om jag har rätt doserhus. Men enligt de diskutioner jag läst på forumet så verkar det vara rätt. Ska dock kolla upp måttet som "wertok" tipsade om.
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Installatören säger att om mitt doserhus hade varit av den felaktiga sorten borde mina problem varit mycket värre.
Det duger inte riktigt som svar att förklara vad det inte är för fel.
Som installatör får han faktiskt komma med en annan förklaring istället.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag hade ett felaktigt doserhus och tog bilder på det innan det blev utbytt.
Här är en bild:
http://www.zeylon.se/thermia/PA313953.JPG
Notera hur långt upp på kuggen backspärren hamnar. Efter utbytet hamnade backspärren mycket längre ner (ungefär på mitten av kuggen).
Hela bildserien (och en filmsnutt där man ser hur doserhjulet rör sig) finns här:
http://www.zeylon.se/thermia/bilder.html
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Biomatiq_pro
Frö

Körning på låg effekt

Inlägg av Biomatiq_pro »

Det största problemet med att köra låg effekt är kondens i skorstenen.
Skriv svar