Sprängt pelletsförråd

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Eric Hjalmarsson skrev:
Ola99 skrev: Husets murade väggar (källare) tjänar som en långsida+kortsida.
Nu har jag inget eget Bulkförråd, men jag hade planer på att bygga ett. Min fundering är om det inte finns risk för att pelletsen fuktskadas om du lägger pelletsen direkt mot källarväggen. Jag fick rådet att regla ut från väggen så att det kan strömma luft emellan.

Vad säger ni som har förråd?
Absolut skall det reglas mot betongvägg för att få luftspalt. Jag har stående 2x3". Samma sak gäller golvet. Där bör det också finnas underlagspapp under reglarna för att ytterligare undvika fukt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ola99
Späd planta

Inlägg av Ola99 »

Tack för alla goda råd i dessa depressionstider.....

Jag har beslutat mig för att när förrådet är tomt fixa till den något utbuktande väggen samt ta upp två nya hål för spirorör a 200 mm styck.

Detta borde väl lösa problemet med övertryck i förrådet ??

Finns det någon typ på lantmännen som utför inspektioner av bulkförråd innan drifttagning ??

Ännu en gång tack! :oops:

MvhOla
Ola
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Eric Hjalmarsson skrev: Nu har jag inget eget Bulkförråd, men jag hade planer på att bygga ett. Min fundering är om det inte finns risk för att pelletsen fuktskadas om du lägger pelletsen direkt mot källarväggen. Jag fick rådet att regla ut från väggen så att det kan strömma luft emellan.

Vad säger ni som har förråd?
Jag har ytterväggen som långsida i mitt förråd utan några uppreglingar eller någon platon el. likv. och det har fungerat utmärkt. Nu är det ju så att min yttervägg är nybyggd efter konstens alla regler. Och består av Leca isoblock 290 mm dvs ett lager leca sedan uretanisolering och sedan ett leca lager till som är putsad på in och ut sidan. Utsidan är klädd med platonmatta på den delen som ligger under mark och utanför den är det markisolering samt minst 500 mm dränerande grus.

Så skall jag få fuktproblem så får nog havet stiga sådär 20 m över nuvarande nivå......

Om man skall regla upp sin yttervägg eller inte beror nog till stor del på hur väggen är uppbyggd resp. hur det ser ut på utsidan, dvs vad består fyllningen av mm, mm.

För er som behöver regla upp en vägg. Skulle inte en platonmatta el. likv. produkt kunna vara ett alternativ? Eller det kanske kan bli problem med statisk elektricitet eftersom det ju är ett "plastmaterial"?? Annars tycker jag att det borde vara ett bra alternativ eftersom det tar mindre plats än en uppreglad vägg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Jag har inte heller reglat ut från ytterväggen.
Har ju lutande botten, så är ju bara halva väggen som nyttjas. Och en viss del är ju ovan jord. Har fungerat fint, när jag fuktmätte var det endast 10cm längst ner vid golvet det var något ökad fuktighet.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Glömde att berätta hur det såg ut vid förrådsbotten. Den är uppreglad, tror att det är det bästa pga två anledningar: 1. Om man har en liggande skruv som jag har i botten så vill man ju att förrådsgolvet skall vara lika med skruvens överkant för att lätt kunna få ut det sista ur förrådet. 2. Man skall aldrig placera trämaterial direkt mot betong, kan ge mögelskador och andra otrevligheter, utan att någon typ av fuktspärr emellan typ plast, papp, syllisolering mm. Och pellets är ju trä....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ola99 skrev:Jag har beslutat mig för att när förrådet är tomt fixa till den något utbuktande väggen samt ta upp två nya hål för spirorör a 200 mm styck.

Det blir tom. överkurs skulle jag vilja påstå. Men hellre för stort än för litet.... du vet ju vad som händer då.....
Finns det någon typ på lantmännen som utför inspektioner av bulkförråd innan drifttagning ??
Det brukar alltid stå i leveransbestämmelserna att leverantören skall/vill titta på bulkförrådet innan leverans för att vara säkra på om de vill leverera. Men jag har aldrig haft någon av chafförerna inne i garaget för att titta på mitt förråd, före påfyllning, under min snart 8-åriga pelletsanvändning.
Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ola99 skrev:
Jag har beslutat mig för att när förrådet är tomt fixa till den något utbuktande väggen samt ta upp två nya hål för spirorör a 200 mm styck.

MvhOla
2X200 mm då är dina problem ur världen.. :wink:

Jag undrar om någon pellets/foderleverantör kollar förrådet innan dom fyller de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manne
Frö

Inlägg av manne »

Hej!

Har ett bulkförråd som rymmer drygt 4 ton. Undrar om min avluftning räcker, blir lite skraj när man hör om sprängda förråd. Har ett 200 mm rör som avluft, men på det har jag satt en stor filtersäck som egentligen hör till en spånsug för att undvika damm(avluftningen går in i pannrummet). Funderar på om filtret stoppar upp luften för mycket. Själva förrådet är byggt med reglar 4,5 cm ggr 115 cm på 30 cc. men då är förrådet 3m högt också så det blir tryck på väggarna. Jag måste fylla på förrådet ca 2 ggr per månad så det blir en del påfrestning.
3000 m2 med en 65+ kwh roslagsbrännare. Omöjligt?
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

manne skrev:Hej!

Har ett bulkförråd som rymmer drygt 4 ton. Undrar om min avluftning räcker, blir lite skraj när man hör om sprängda förråd. Har ett 200 mm rör som avluft, men på det har jag satt en stor filtersäck som egentligen hör till en spånsug för att undvika damm(avluftningen går in i pannrummet). Funderar på om filtret stoppar upp luften för mycket. Själva förrådet är byggt med reglar 4,5 cm ggr 115 cm på 30 cc. men då är förrådet 3m högt också så det blir tryck på väggarna. Jag måste fylla på förrådet ca 2 ggr per månad så det blir en del påfrestning.
8 ton i månaden?? :shock:

3000 m2 är det en offentlig byggnad eller liknande?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
manne
Frö

Inlägg av manne »

Hej!

Ja det är en energislukande gammal skolbyggnad med hotell och lite annat i. Energiförbrukande inte minst för att det är 3 meter till tak på alla tre våningar med stora tvåglasfönster i behov av renovering. Innan eldade vi bara med olja, då gick det runt 200 liter per dygn på vintern. 300 liter vid extrem kyla och naturligtvis mindre när det va varmare. Då det fanns två pannor har vi till att börja med installerat en pelletsbrännare i ena pannan. Den ersätter iaf ca 120 liter olja per dygn. Men backas alltså upp av den gamla oljebrännaren i den andra pannan. Vet inte riktigt hur jag bäst ska ställa in brännarna i förhållande till varandra. Men man får väl pröva sig fram tills det blir bra.
Annars så borde jag ha en större silo, men har svårt med vart jag kan placera en sådan.
3000 m2 med en 65+ kwh roslagsbrännare. Omöjligt?
Ola99
Späd planta

Inlägg av Ola99 »

Något mer man skall tänka på mer än öka frånluften??
Ola
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

manne skrev:Hej!

Du menar väl 45x115 mm som dimension på dina reglar ?

Tror inte att de skall vara någon fara med det. Har själv 45x95 mm med 300 mm:s delning samt en vägghöjd på 3,2 m. Det bågnar lite men det är normalt.
Moderator
Skriv svar