Vad tillkommer förutom panna?

Skriv svar
DanielPiteå
Ungskog

Vad tillkommer förutom panna?

Inlägg av DanielPiteå »

Hej

Här kommer en kan tyckas dum fråga men fråga man inte får man inget veta som min dotter brukar säga! Har tittat på en Biomatic 20+ panna som verkar fin men vad tillkommer utöver själva pannan? Jag har idag direktverkande el som givetvis skall konverteras men vad behöver man för tillbehör till själva anläggningen? Spelar det någon roll om man jämnför ett gammalt vattenburet system (högtemp?) mot ett nytt (lågtemp?) i effektivitet eller kan man räkna en mer ekonomisk anläggning i och med att den dimensioneras efter dagens kunskap??

//Daniel
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart ska du dimensonera för låg temp du du bygger ett nytt system o vem vet vad som ska in i framtiden.. :wink:

Jag tycker de blir sämre luft (torrare) med högtemp.. Vet ej om de är så el om ja bara upplever de så.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!

Re: Vad tillkommer förutom panna?

Inlägg av johansjostrand »

DanielPiteå skrev:Spelar det någon roll om man jämnför ett gammalt vattenburet system (högtemp?) mot ett nytt (lågtemp?)
Lite OffTopic, men jag är mycket nyfiken på hur man definerar högtemp och lågtemp. Mitt system är från 1946 och det är klassiska sektionselement med 1" rör dimensionerat för självcirkulation från början. Framledningstempen har nog aldrig överstigit 40 grader... Det är ett väldigt gammalt system, men räknas det verkligen som högtemp?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

System byggda före 1984 dimensionerades för högtemp, 80 gr på framledning och 60 gr på returledning. Efter dimensionerades för lågtemp, 65/45 el 55/45, finns säkert fler alt med lägre temp. Oftast överdimensionerades systemen vilket innebär att man kan köra på lägre framledningstemp än vad de dimensionerades för. Hur självcirk dimensioneras vet jag inte.
Skillnaden mellan högtemp och lågtemp är att med lågtemp kan man ansluta värmepump och solfångare, de har en lägre temp.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Golv-värme är det ett mega lågtempssystem då lr, där går det väl knappast ut 55 grader??? skulle bli ganska varmt om tossingarna då.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Micklos skrev:Golv-värme är det ett mega lågtempssystem då lr, där går det väl knappast ut 55 grader??? skulle bli ganska varmt om tossingarna då.
Min CBJ är tillsvidare inställd på max 38 grader till mitt golvvärmesystem. Får se hur långt det räcker när det blir riktigt kallt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar