Räcker Biomaticens vv-kapacitet till bad?
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Räcker Biomaticens vv-kapacitet till bad?
När jag läser Thermias skötselanvising för Biomaticen anger de 11liter/min med 45 gradigt vatten. Det skulle innebära att det skulle ta ca 20 min att fylla badet med en ny och fräch vv-växlare. Hur stämmer detta med era erfarenheter med att fylla badkar på 200 liter? Är detta ett problem för er med denna panna?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag har inga problem med att fylla vårt bubbelkar, efter vi kastat ut oljetanken tog jag en lång dusch säkert 30 min för att få bort allt skit. När jag var klar med duschen kom dottern och ville bada, perfekt chans att få se kapaciteten tänkte jag och började fylla på och det var inga problem överhuvudtaget.
Jag är med andra ord mäkta imponerad över vv-kapaciteten i Biomaticen!
Jag är med andra ord mäkta imponerad över vv-kapaciteten i Biomaticen!
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om brännaren är på 20kW på hög läget o man har thermias shuntstyrning så ska den klara ca 500 liter/tim 40° o med pellets + el ca 700l/tim men de förutsätter att man har thermias shuntstyrning el stänger shunten manuellt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag är inte lika imponerad av varmvattenkapaciteten hos min Biomatic...
Den momentana effektöverföringen i värmeväxlaren är visserligen helt OK (min gamla oljeeldade CTC265'a var helt hopplös på att hålla värmen då man drog på varmvattnet på mer än halvfart - skitig rörslinga antar jag...). Nu kan jag iaf fortsätta duscha då någon tappar varmvatten i andra änden av huset!
Näe, det som inte riktigt duger till är det faktum att det bara finns 140 liter 80-gradigt vatten att tillgå. Jag kan inte fylla hela hörnbadkaret (med full fart på vattnet) i en tappning om det är ett par minusgrader ute. En vattenvolym på ytterligare 100 liter hade suttit fint. (Eller 100 liter mindre +extern ack.tank...)
Den momentana effektöverföringen i värmeväxlaren är visserligen helt OK (min gamla oljeeldade CTC265'a var helt hopplös på att hålla värmen då man drog på varmvattnet på mer än halvfart - skitig rörslinga antar jag...). Nu kan jag iaf fortsätta duscha då någon tappar varmvatten i andra änden av huset!
Näe, det som inte riktigt duger till är det faktum att det bara finns 140 liter 80-gradigt vatten att tillgå. Jag kan inte fylla hela hörnbadkaret (med full fart på vattnet) i en tappning om det är ett par minusgrader ute. En vattenvolym på ytterligare 100 liter hade suttit fint. (Eller 100 liter mindre +extern ack.tank...)
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Är brännaren ställd på 20 kW i läge hög??Johan L skrev:
Vid leverans är den på 15 kW..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nja..., jag har matning 70 och fläkt 36 (leveransinställning) på läge hög. Det borde väl ge mig runt 15 kW antar jag... eller?André skrev:Är brännaren ställd på 20 kW i läge hög??Johan L skrev:
Vid leverans är den på 15 kW..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja då är den på 15 kW..Johan L skrev:
Nja..., jag har matning 70 och fläkt 36 (leveransinställning) på läge hög. Det borde väl ge mig runt 15 kW antar jag... eller?
Hmm har du inte fått den justerad??
För ja vet inte om det är nån som fabriksinställningarna stämt för utan justering.. Oftast sänkt fläkt..
Om jag haft en biomatic skulle jag vilja ha den justerad så att den gick med alla 3 lägen (fast mr.pellets inte gillar min läget) med min på ca 8 kW, Låg 12-14 kW o hög 20 kW..
Iof så skulle den bara gå på hög då man tappar mycket vv..

Näe, det stämmer. Anläggningen installerades i mitten av november och tanken var att låta den gå någon månad innan justering. Nu har januari kört igång med ett väldigt tempo på jobbet, så jag har haft svårt att ta ledigt för en halvdags rond med leverantörerna i pannrummet...André skrev:
Hmm har du inte fått den justerad??

Det börjar kännas som det är dags nu efter ca 1.5 ton. Och visst..., nog skulle det vara bra att sätta fart på MIN-läget, och att dra upp HÖG till närmare 20 kW. Man vill ju utnyttja hela dynamiken i systemet.
(Tills vidare har jag dragit ned LÅG-läget till lägre effekt med tillhöftade siffror på Matning & Fläkt härifrån forumet. Verkar funka OK!)
Men, tillbaka till tråden:
Eftersom jag inte har termostatblandare i badrummet så märker jag av när panntemperaturen går under de 60 grader jag har på blandningsventlilen. Då börjar temperaturen på tappvarmvattnet i kranarna att sjunka, varvid jag måste börja justera badvattenemperaturen manuellt. Dch då är badkaret bara halvfullt.
Om jag hade haft termostatblandare till badkaret kanske den hade kunnat hänga med ner till 45 graders panntemperatur vilket jag har när badkaret är fullt. Men det är just inga marginaler att tala om!
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Kan man inte koppla en strömbrytare som gör så att panntermostaten går igång? Sen trycker man på strömbrytaren i badrummet när man håller på att förbereda sig för bad så att brännaren hänger med redan från start av upptappningen till badet. Har inte studerat kopplingsschemat men en liten timer som kör över termostaten under ett antal minuter borde väl fungera?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Tja, att ge pelletsbrännaren ett litet försprång är en god idé! Det har hänt att jag gått in i pannrummet på väg in till badet och knappat upp panntemperaturen 5 grader så att brännaren gått igång. Det tar inte ens en minut att göra och jag tycker att det gör en märkbar skillnad på totalkapaciteten.
Det ryktas förresten att Värmebaronens pannor har någon liknande funktion inbyggd, som drar igång brännaren vid stort tappvarmvattenuttag.
I övrigt är jag mycket nöjd med Biomatic'en och, som sagt, egentligen så räcker varmvattnet nog precis till mitt hörnbadkar men då är pannan inte stort mer än 45 grader varm efteråt...
Det ryktas förresten att Värmebaronens pannor har någon liknande funktion inbyggd, som drar igång brännaren vid stort tappvarmvattenuttag.
I övrigt är jag mycket nöjd med Biomatic'en och, som sagt, egentligen så räcker varmvattnet nog precis till mitt hörnbadkar men då är pannan inte stort mer än 45 grader varm efteråt...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Men de ska nog bli bättre då du får 5 kW till på hög läget..Johan L skrev: