Behålla Oljetanken?

fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Behålla Oljetanken?

Inlägg av fisketorp »

Fint med lite bidrag för att konvertera!

Undrar ifall någon vet om man måste slänga ut Oljetanken vid konverteringen?
vore ju synd att slänga ut den ifall Pellets skulle fungera skit eller att man någon gång vill ha Oljan tillbaka.
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

Nej du kan behålla den om den inte står i vägen. Om den är på över 1 kubik ska den även besiktigas innan sommaren.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Gäller det även om den bara står där?
Måste den vara tömd = sanerad i så fall?
Eller räcker det att besiktiga innan man fyller den nästa gång?

Jag slängde ut min. Kan man inte bygga om den till pelletsförråd?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

apersson850 skrev:Gäller det även om den bara står där?
Måste den vara tömd = sanerad i så fall?
Eller räcker det att besiktiga innan man fyller den nästa gång?

Jag slängde ut min. Kan man inte bygga om den till pelletsförråd?
För att slippa besiktning gäller att den inte skall kunna tas i bruk igen för olja. Tror tom att kopparrören till pannan skall bort.

Man kan bygga ihop ett antal tankar för att få lagom volym. Ett tag hade jag planer på att bygga ihop 3 st 3 kubikare.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

den skall städas och blomberas sen vad det innbär är jävligt olika från komun till komun! :evil:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, ja, just nu står min i bitar utanför husväggen. Borde ju tillfredställa även den mest kräsne inspektör.
2tonpellets
Ungskog

Inlägg av 2tonpellets »

Inspektör ?
Trodde inte ens att detta var något man skulle rapportera om, möjligen ifall man bodde i något sorts naturskyddat område.. mycket pengar för ingenting..
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

För att en tank ska kunna anses vara skrotad skall den inte gå att fylla på med olja igen. Dessutom ska man ha tagit bort oljeledningarna mellan tanken och pannan. I vissa fall går inte det pga rören ligger nergjutna i golvet, då räcker det om man pluggar rören i båda ändar.
Jag fick en lapp på kommunen där jag fyllde i vilket fabrikat, serinummer och volym den hade, samt när jag tog den ur drift och när och på vilket sätt jag destruerade den.
Jag skrev att jag sågade isär tanken med hjälp av ett tigersåg och lämnade delarna till den lokala skrothandlaren och att arbetet utfördes av mig. Jag lämnade den till kommunen och nu behöver jag inte grunna mer på det.
Kan rekommendera er att göra samma sak...
Det är alltid ett jäkla tjafs om att kommunerna kräver och ställer krav, men det man oftast inte vet är att det är staten som kräver det av kommunen så att gnälla på kommunen är att skjuta brevbäraren... Sen kan det ju vara så att en del kommuner följer lagen mer än andra, men då ska man ju egentligen inte gnälla på de kommuner som sköter sig utan de som inte sköter sig...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Glömde en sak, om tanken ligger under jord räcker det att sanera tanken och ta bort påfyllningen och fylla den med grus...
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Såvitt jag vet blir inspektion av inomhustankar obligatorisk 2006-07-01. Om man inte har någon oljetank då, och aldrig har inspekterat den oljetank man hade innan dess, behövs det något intyg på att den tank, som ingen visste fanns, inte längre finns?

Jag vet att demontering av tankar, som varit inspekterade tidigare, ska dokumenteras, så att man kan avföra dem från inspektinsplikt, men det är ju en annan sak.
Senast redigerad av apersson850 den fre 20 jan, 2006 14:12, redigerad totalt 1 gånger.
FBKfan
Fröträd

Svenljunga kommun

Inlägg av FBKfan »

Juggernaut skrev:För att en tank ska kunna anses vara skrotad skall den inte gå att fylla på med olja igen. Dessutom ska man ha tagit bort oljeledningarna mellan tanken och pannan. I vissa fall går inte det pga rören ligger nergjutna i golvet, då räcker det om man pluggar rören i båda ändar.
Jag fick en lapp på kommunen där jag fyllde i vilket fabrikat, serinummer och volym den hade, samt när jag tog den ur drift och när och på vilket sätt jag destruerade den.
Jag skrev att jag sågade isär tanken med hjälp av ett tigersåg och lämnade delarna till den lokala skrothandlaren och att arbetet utfördes av mig. Jag lämnade den till kommunen och nu behöver jag inte grunna mer på det.
Kan rekommendera er att göra samma sak...
Det är alltid ett jäkla tjafs om att kommunerna kräver och ställer krav, men det man oftast inte vet är att det är staten som kräver det av kommunen så att gnälla på kommunen är att skjuta brevbäraren... Sen kan det ju vara så att en del kommuner följer lagen mer än andra, men då ska man ju egentligen inte gnälla på de kommuner som sköter sig utan de som inte sköter sig...

Hej Juggernaut.
Såg att du bor i Svenljunga kommun vilket jag också gör:)

Jag är själv blivande pelletseldare och funderar just på det där med att bli av med oljetanken. Tänkte komplettera med några frågor till dig angående detta.

Det var alltså okej för kommunen att du själv sågade isär den?
Hur gjorde du rent tanken?
Vilken skrot lämnade du in plåtdelarna till? Får man någonting för detta, eller kan man lika gärna kasta delarna på tippen?

Hälsningar
En som är ny på forumet
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

De hade inga problem med att jag gjorde jobbet själv, men det klart att hade jag spillt ut en massa diesel hade jag nog fått fan för det...
Jag körde tills oljan tog slut sedan tömte jag ut så mycket jag kunde genom bottenpluggen sen skruvade jag i pluggen igen och öppnade manhålet på toppen och hivade i sågspån för att suga upp det som var kvar.
Det var den enda rengöringen jag gjorde, tanken hamnade efter slakt med tigersåg hos Svenljunga handels via jobbets skrotcontainer så jag antar att jobbet fick ett par kronor för den... Skrotpriset är visserligen högt idag men har du vägarna förbi tippen kan du nog lika gärna slänga den där.
Hör med Miljö/Byggenheten så hjälper de gärna dig. Vad ska du ha för brännare föressten?
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Tack för infon.
Jag har inte bestämt mig ännu, men det blir en helt ny panna i alla fall.
Lutar väl åt Ecotec eller Thermias tror jag
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Juggernaut skrev:Skrotpriset är visserligen högt idag men har du vägarna förbi tippen kan du nog lika gärna slänga den där.
Enligt någon tråd här ligger skrotpriset på -:10/kg så det blir ca 30:- för en 3kbm tank.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
tg
Entusiast!

Inlägg av tg »

det var ingen tung tank som väger 3kg
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Skriv svar