Hej!
Du har problem idag som du kanske kan minska direkt. Jag skall ge ett antal förslag som jag hoppas du förstår och kan utföra. Om du är villig att utföra dem är jag väldigt intresserad av resultatet.
VP:n verkar ju vara i minsta laget, men för att kunna utnyttja den till fullo bör du för det första stänga av elpatronen. Varför? Jo, på äldre VP-anläggningar sköter elpatronen sin egen in- o urkoppling via en separat termostat. Om man gör en liten analys av vad som sker då elpatronen i sådana anläggningar slår till får man fram att den blir baslasten i systemet och VP:n får stå för det tillskott som den ev. kan prestera innan returtempen stiger allt för mycket (detta har du redan konstaterat eftersom du säger att VP:n slår ifrån vid 45 graders returtemp).
För det andra, ta bort termostathuvudena från elementen och ersätt dem med de plastlock för manuell inställning av ventilen som brukar följa med termostaten. Justera sedan in varje element för sig så att du får 7-8 graders temperaturfall över varje element.
När du gjort detta har du optimerat energiuttaget från din VP. Till de utrymmen som du sedan behöver ytterligare tillskottsvärme skaffar du enkla elradiatorer tills vidare. Det finns idag sådana för under 200 kr.
Jag anser att du med dessa åtgärder kommer att spara in en hel del jämfört med idag. Har du sedan även en separat varmvattenberedare (med elpatron i?) så tjänar du på att koppla bort den ifrån VP:n också, om det går.
Vänlig hälsning/ Nille