Konvertera till vattenburet!

Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag skulle satsa på en modern/ny pelletspanna. En modern panna behöver inte lika mycket tillsyn! :D
Sen tycker ju jag att det trevligt med nya saker. Och när du ändå ska bygga ett pannrum från början så är det ju trevligt om det blir "fint" :lol:

Nya saker har ju också garantier...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Om du är lite intresserad och kan tänka dig sköta om din anläggning, Då är mitt förslag Pelletspanna t.e.x Biomatic 20+ och bulkföråd, utan ack och sol svårare behöver det inte vara

Om du helst inte vill bry dig alls.. Kika lite mer på bergvärmen men se upp för Billiga och underdimensionerade anläggningar...

En fråga för framtiden är ju vilken av pellets och el som kommer siga mest i pris?
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Glöm råden om begagnad ctc 1100 el liknande utan köp en "riktig" pelletspanna med askutrymme så du får en bekväm anläggning o inte behöver tömma aska varje vecka...

När du ändå förmodligen kommer att köpa pellets från luleenergi el solett (skellefteå kraft) så kolla priset på biomatic 20+ med lule o janfire nh (no hands) med solett.. Sen så kör du naturligt vis med bulk o antingen bygger du ett eget förråd el köper typ pellistore så får du en anläggning som bara kräver nån timmes sköttsel/år..

Biomatic 20+ (panna inkl brännare) ca 40000:- luleå
Janfire nh integral (panna o brännare) ca 45-50000:- skellefteå

Inga acktankar el solfångare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
DanielPiteå
Ungskog

Inlägg av DanielPiteå »

Ja just nu lutar det STARKT åt en Biomatic 20+, hittade dock nån tråd där det var väldigt negativt o denna panna men Thermia verkade ju lösa problemen till slut. Men räcker verkligen varmvattnet i den eller blir det för lite??

MVH
Daniel
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

DanielPiteå skrev:Ja just nu lutar det STARKT åt en Biomatic 20+, hittade dock nån tråd där det var väldigt negativt o denna panna men Thermia verkade ju lösa problemen till slut. Men räcker verkligen varmvattnet i den eller blir det för lite??

MVH
Daniel
Du blir inte besviken med en biomatic :D
Jag är med och skriver på ett annat forum i ett helt annat ämne... Engelska bilar.. 8) Och även där blir "nya" besökare på forumet lite "skrämda" av alla fel! :shock: Har man ett problem så skriver man om det på forumet, men om allt är frid och fröjd så skriver man ju inte om det.. :roll:
Varmvattnet verkar räcka till, någon på forumet hade ju först duschat i 30 minuter och sedan tappat upp badkaret utan problem! Här hemma har vi bara duschat, och det funkar trots flera minusgrader ute... :D
Men om du har extremt stort varmvatten behov så ska du kanske titta på en lösning med en ac-tank.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

DanielPiteå skrev:
Men räcker verkligen varmvattnet i den eller blir det för lite??

MVH
Daniel
Den klarar av 11 liter 45°/minut med effekten ställd på 83% så nog klarar den ditt vv behov då du totalt (i extremfall) kan köra pellet+el = 29 kW o få ut 650-700 liter 40° vv/tim.. :wink:

Hur stort bad har du??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
DanielPiteå
Ungskog

Inlägg av DanielPiteå »

Ja jag vet inte liter volymen men ett ganska stort hörn badkar för 1 person. Tror dock att det skall räcka och bli över. Väntar in lite offerter idag eller imorgon återkommer då med info!

//Daniel
Pelda21
Ungskog

Konvertering från direktverkande elvärme till vattenburen

Inlägg av Pelda21 »

Hur länge har du tänkt bo i huset?

Tänker du köpa in arbetet för hela konverteringen får du räkna med att det hela kan gå på uppåt 200 000 kr.

Lycka till, Nille
Kör normalt min egna 10-åriga Pelda21 i en 42 år gammal Parca Minett, men för stunden en BlueFlame på uppdrag av tillverkaren.
DanielPiteå
Ungskog

Inlägg av DanielPiteå »

Hej alla glada och mindre glada! :wink:

Idag kom första offerten lyder som följer:

*Konvertering 21st radiatorer samt borttagning av elelementen = 101000kr
*Pelletspanna Värmebaronen Comet, vikingbio med 1500mm skruv, Mafa pelletsförråd (storlek ??) samt elanslutning = 69000 ex skorsten
*Värmepump Nibe 1230-8kw med 186m borrhål 2*10m kollektorslang, elanslutning = 130000kr
*Nibe 1230-8kw med 2*5m isoleradslang, 580m kollektorslang, 200L bioterm samt elanslutning = 89000kr då ingår ej grävning men det fixar jag själv i så fall.

Synpunkter på dessa punkter tack, kan nämnas att jag pratade med en annan firma idag som också skall räkna på detta jobb och han var betydligt billigare på konverteringen av huset (ca 30000).

MVH
daniel
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

DanielPiteå skrev: *Konvertering 21st radiatorer samt borttagning av elelementen = 101000kr
Det där verkade fett....men de e klart, 21 radiatorer á 2000-3000:- blir ju cirka 50000

Skulle rördragningen och rören kosta 50000 ?, uhm.... det går nog å pruta lite på den summan iaf en 15000 eller så.

Bortmonteringen av elelementen är ju ingen biff, det borde du kunna ordna själv med en skruvmejsel.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
DanielPiteå
Ungskog

Inlägg av DanielPiteå »

Jodå visst ska jag ta bort dom själv sedan så har jag pratat med en annan firma som räknar på detta jobb och han låg via telefon på 3600kr per element så han var ganska mycket billigare.
JensJ
Frö

Hur gick det med konverteringen? Jag är själv på G!

Inlägg av JensJ »

Hej
Jag får min offert på en helkonvertering imorgon. jag har ingen aning om märken ännu men återkommer med detta. Jag ska dessutom lägga in solpaneler. Två frågor så länge:
1) Hur gick det med din konvertering, DanielPiteå? Vad valde du?
2) Krävs golvbrunn i pannrummet eller räcker det med enkel avledning från skvallerrören ur en försäkringssynpunkt?
Vi höres
Jens
Skriv svar