När ni askar ur och sköter panna stänger ni av pannan helt och hållet? Dvs kan man låta den gå på elpatronen medans man grejar? Risk för nåt? Man vill ju ha kvar den goa stugvärmen medans man är nere i pannrummet.
/Wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn
jag har gjort både och. sist var det kallt ute typ -5 ute (stockholms mått André! )
Och då stängde jag av hela pannan väntade 1 timme sotade & askade ur tog ca 20 min. då hade tempen i pannan gått ner till 50 grader.. så jag ser ingen större anledning till att gå över till dyr el..
Men det är väll klart ska man ta ett bad medans man väntar på att brännaren ska brunnit klart så....
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Jag slutar av bränningen med att köra fläkten manuellt.... (test utgångar) ställer den på 50% o låter den blåsa i 8-10min...
Sen är det bara att tömma aska & ge alla kanalerna en liten finputsning....
sist tar man brännarkoppen, men använd hanskar pga värme o "smuts".
Så stoppet blir max 15min.... o då vill man inte ödsla "dyrström", tilläggas kan att jag har acumulatortank på 500L så man ser inte att det blir lägre värme i systemet...
// Fishermansfriend.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
Per-Erik skrev:jag har gjort både och. sist var det kallt ute typ -5 ute (stockholms mått André! )
Och då stängde jag av hela pannan väntade 1 timme sotade & askade ur tog ca 20 min. då hade tempen i pannan gått ner till 50 grader.. så jag ser ingen större anledning till att gå över till dyr el..
Men det är väll klart ska man ta ett bad medans man väntar på att brännaren ska brunnit klart så....
-5 de va inte mycket..
De borde väl gå fint att köra upp tempen i typ 90° innan man stänger av den.. Men hursom helst så även om det vore -20 så hinner ju inte kåken kylas ut på ca 1,5 tim..
Badet får nog vänta tills man sotat klart..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
då blir det förhållningsorder till gumman att inte röra varmvattnet under tiden jag grejar.
Ikväll blir det till att sota ur pannan och tömma askan, tömmde den i början av december och nu börjar den bli full, vilket verkar rätt normalt efter att ha sett alla inlägg. December och januari drar man tydligen mest pellets procentuellt.
wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn
Har gått i Pelletsfunderingar då det är dags för ny panna men en av Thermia försäljarna som var här sa att jag inte skulle komma åt att sota pannan då det var för lågt i tak(188cm - alla rör som hänger i taket) Biomaticen sotas uppifrån säger han. Stämmer det?
Peter k skrev:Har gått i Pelletsfunderingar då det är dags för ny panna men en av Thermia försäljarna som var här sa att jag inte skulle komma åt att sota pannan då det var för lågt i tak(188cm - alla rör som hänger i taket) Biomaticen sotas uppifrån säger han. Stämmer det?
Peter k skrev:Har gått i Pelletsfunderingar då det är dags för ny panna men en av Thermia försäljarna som var här sa att jag inte skulle komma åt att sota pannan då det var för lågt i tak(188cm - alla rör som hänger i taket) Biomaticen sotas uppifrån säger han. Stämmer det?
Jag har 193cm i takhöjd i pannrummet och det går bra att sota, man kan böja viskan.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Peter k skrev:Blir nog bara dryga 20 cm kvar då pannan är ca 150.
Hej Peter,
Min rörmokare lade inte manken till för att ge mig gott utrymme för viskan. Trots 2.20 i takhöjd i pannrummet har jag bara 24 cm mellan de nedersta rören och ovankanten på Biomatic'en. Premiärsotningen i förra veckan gick dock helt OK...
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
Joachim A skrev:
Brännarkoppen ser ut så här när när rengjord.
Premiärsotade häromdagen, dock under tidspress
Hur kommer du åt att rengöra ända in under internskruven i brännarkoppen? Monterar du loss hela delen som koppen sitter på?
Tror att min brännare skulle må bra av att bli rensad på damm & skit som verkar sitta fastkilat i internskruven...
jezper skrev:
Premiärsotade häromdagen, dock under tidspress
Hur kommer du åt att rengöra ända in under internskruven i brännarkoppen? Monterar du loss hela delen som koppen sitter på?
Tror att min brännare skulle må bra av att bli rensad på damm & skit som verkar sitta fastkilat i internskruven...
Tack för en bra tråd!
Jag tar en stor skruvmejsel för att ta loss sintringen sen suger ja igen det med grovisen.. Har då aldrig rengjort mer el bryt mej om dammet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd