För hög hastighet på cirkpumpen ?
För hög hastighet på cirkpumpen ?
Hej på er,
Det låter ganska mycket mina rör på vissa ställeni i huset trots att alla ventiler/termostater i elementen är fullt öppna (kör med CBJ autoshunt).
Jag mäter inte returvattnets temp, men om man känner med handen så är det väldigt lite skillnad på tempen från framledningstempen.
Jag märker att det går åt väldigt hög temp ut i elementen då det drar ner till -10 ute. Shunten vill att det ska gå ut minst 50 grader (det är inte ett enrörssystem).
Min fråga är då: Kan man ha en cirkulationspump som kör FÖR fort. Jag tycker att det verkar vara en jäkla fart på vattnet om man även lyssnar nere i pannrummet. Kör ändå pumpen på lägsta hastighet.
Nån annan som har samma problem ?
mvh Jonas
Det låter ganska mycket mina rör på vissa ställeni i huset trots att alla ventiler/termostater i elementen är fullt öppna (kör med CBJ autoshunt).
Jag mäter inte returvattnets temp, men om man känner med handen så är det väldigt lite skillnad på tempen från framledningstempen.
Jag märker att det går åt väldigt hög temp ut i elementen då det drar ner till -10 ute. Shunten vill att det ska gå ut minst 50 grader (det är inte ett enrörssystem).
Min fråga är då: Kan man ha en cirkulationspump som kör FÖR fort. Jag tycker att det verkar vara en jäkla fart på vattnet om man även lyssnar nere i pannrummet. Kör ändå pumpen på lägsta hastighet.
Nån annan som har samma problem ?
mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
-
- Lärjunge!
Visst kan pumpen gå för fort,du skall sträva efter så låg returtemp som möjligt.
Jag har tvårörsystem med,jag kör min circpump på lägsta fart,lik förbenat har jag fått strypa den med avstängarventilen.
du har väl avstängare före samt efter pumpen?
Nu vet jag inte om det är rekommedabelt att strypa så för pumpens skull...
Men jag har gjort så.tar lite tid att få till,blir elementen kalla nertill då har man strypt lite lite för mycket.
Jag har en temdiff på ungefär 12-20grader beroende på hur kallt det är ute.stryper man pumpen kan man behöva öka på uttempen på radiatorerna.
lennart
Jag har tvårörsystem med,jag kör min circpump på lägsta fart,lik förbenat har jag fått strypa den med avstängarventilen.
du har väl avstängare före samt efter pumpen?
Nu vet jag inte om det är rekommedabelt att strypa så för pumpens skull...
Men jag har gjort så.tar lite tid att få till,blir elementen kalla nertill då har man strypt lite lite för mycket.
Jag har en temdiff på ungefär 12-20grader beroende på hur kallt det är ute.stryper man pumpen kan man behöva öka på uttempen på radiatorerna.
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Hade inga "oljudsproblem" med min gamla oljepanna och en Grundfoss pump men när vi gjorde om hela rasket satte installatören in en Wilo (tror jag, kan ha fel) pump och den låter betydligt mer än den gamla. Jag kör också på lägsta hastigheten och då är ljudet från rören låga. Kör jag på 2'an eller 3'an sjunger det bra mycket mer. Nu är det ny rördragning i källaren så det kan klart spela roll med resonans etc.
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
-
- Lärjunge!
Min r-krökare s att jag skulle köra så lågt som möjligt. Dvs. om alla element blev varma på ettan (av tre) så var det det bästa...spliffan skrev:Blir det stor skillnad om man ändrar hastighet på cirulationspumpen??
Min står på läge 2 av 3 tänkte om det va märkbart skillnad så kan man ju ändra vice versa??
/E
-
- Lärjunge!
Så lågt flöde som möjligt=lika med låg returtemp på radiatorer.
Det är väl det vi eftersträvar eller hur?
Mät med termometer,Att mäta är att veta....
ställ ner pumpen på max,stryp på trycksidan som någon skrev.
Jag var just nere i pannrummet och kollade.
Här är -10c just nu,jag shuntar ut 44c ca på radiatorerna,returen ligger nu på ca 20-22c=mycket bra!MEN så har jag strypt rejält,nedre delen på källarelementen är kalla,men ej på mellanvåningen.
lennart
Det är väl det vi eftersträvar eller hur?
Mät med termometer,Att mäta är att veta....
ställ ner pumpen på max,stryp på trycksidan som någon skrev.
Jag var just nere i pannrummet och kollade.
Här är -10c just nu,jag shuntar ut 44c ca på radiatorerna,returen ligger nu på ca 20-22c=mycket bra!MEN så har jag strypt rejält,nedre delen på källarelementen är kalla,men ej på mellanvåningen.
lennart

Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Optimal funktion på din anläggning
Optimal verkningsgrad får du om du kan strypa ditt flöde så att du har 7-8 graders skillnad mellan framledningstemp och returtemp (gammal fungerande kunskap).
Nille
Nille
Kör normalt min egna 10-åriga Pelda21 i en 42 år gammal Parca Minett, men för stunden en BlueFlame på uppdrag av tillverkaren.