Hur monterar man en motdragslucka på min panna

Skriv svar
kl65
Späd planta

Hur monterar man en motdragslucka på min panna

Inlägg av kl65 »

Hej !

Hur monterar en motdragslucka på min panna ( Thermia Biomatic ) ?
jag har läst en hel del inlägg här om luckor men inte hittat någon som verkar passa för mig. :?
Någon som vet om det finns nån som passar ?
Bifogar två foton jag tagit.

Bild
Bild

På andra sidan väggen sitter en sotlucka i vinkeln mellan rökröret och skorstenen men det utrymmet där den sitter är inte isolerat utan kallt och om jag har förstått en del andra inlägg rätt så verkar det inte optimalt att ha luckan där.

MVH
Leif
Leif
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har sett modeller som passar på runda rör någonstans men jag minns inte var, ska se om jag kan gräva fram det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pelda21
Ungskog

Motdragslucka

Inlägg av Pelda21 »

Går alldeles utmärkt att ansluta på andra sidan väggen. Att utrymmet är kallt är bara av godo, då kall luft är torrare än varm. Mitt förslag är att du börjar med att ställa befintlig sotlucka något på glänt, kolla bara undertrycket i pannan på sedvanligt vis med ljus eller tändsticka i en minimalt öppnad lucka/sekundärventil. Dras lågan in i pannan lungt utan fladder har du ett lämpligt undertryck. Slocknar den kan du öka sotluckans öppning tills lågan inte slocknar. På det viset får du högre verkningsgrad på din anläggning samtidigt som du sänker daggpunkten rejält och därmed försvåras/undanröjs kondensutfällning i skorstenen.

Nille
Kör normalt min egna 10-åriga Pelda21 i en 42 år gammal Parca Minett, men för stunden en BlueFlame på uppdrag av tillverkaren.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Motdragslucka

Inlägg av Patrik »

Pelda21 skrev:Går alldeles utmärkt att ansluta på andra sidan väggen. Att utrymmet är kallt är bara av godo, då kall luft är torrare än varm. Mitt förslag är att du börjar med att ställa befintlig sotlucka något på glänt, kolla bara undertrycket i pannan på sedvanligt vis med ljus eller tändsticka i en minimalt öppnad lucka/sekundärventil. Dras lågan in i pannan lungt utan fladder har du ett lämpligt undertryck. Slocknar den kan du öka sotluckans öppning tills lågan inte slocknar. På det viset får du högre verkningsgrad på din anläggning samtidigt som du sänker daggpunkten rejält och därmed försvåras/undanröjs kondensutfällning i skorstenen.

Nille
Nja dragluckan i ett annat rum.... Jag hade tänkte göra detta och hörde med sotaren, han sa att det var ok om rummet var en brancell. Sedan några veckor senare så var det en i samma komun som jag som fick detta godkänt. :evil:
Att öppna sotluckan (den på toppen förmodar jag) för att få justera undertrycket känns lite lönlöst iom att vitsen är ju förutom att förebygga kondens, är ju att få ett stabilt drag :roll:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
kl65
Späd planta

Inlägg av kl65 »

Tack för alla svar !
Skall kolla med sotaren vad han säger om att sätta den i rummet bakom.
Leif
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Snyggt murningsarbete runt rökröret! :wink:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Pelda21
Ungskog

Sotluckans belägenhet

Inlägg av Pelda21 »

Givetvis menar jag sotluckan på andra sidan väggen. Att öppna den på pannan skulle jag inte komma på tanken ens, att rekommendera. Jag har även förutsatt att rummet bakom väggen är godkänt för att ha rökröret installerat i, annars skall ju inte anläggningen fått godkänt av sotarn.

Nille
Kör normalt min egna 10-åriga Pelda21 i en 42 år gammal Parca Minett, men för stunden en BlueFlame på uppdrag av tillverkaren.
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

Du kan ta upp ett hål i muren ovanför rökröret och mura in en motdragslucka. Det finns sådana.........
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Skriv svar