Konvertera till vattenburet!

DanielPiteå
Ungskog

Konvertera till vattenburet!

Inlägg av DanielPiteå »

Hej

Jag har idag direktverkande el som jag tänkt konvertera till ett vattenburet system. Har dock inte bestämt mig vilken källa till värmen jag skall ha Pellets eller Värmepump/bergvärme? Har installerat en pelletskamin för några år sedan som jag inte är nöjd med. Jag har pratat med några firmor här i Piteå aom skall räkna på några alternativ men jag skulle även vilja höra andras åsikter. Skulle vilja ha så absolut lite jobb som möjligt är med systemet men det skall även generera bra värme.
Nu lite fakta:

1 1/2 plans villa byggd 1976
Boyta 192m2
Garage 60m2

Hjäp mig välja system!

MVH
Daniel
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Hej !

En väl fungerande värmepump är väl det mest underhållsfria, men en modern pelletspanna brukar anses vara i stort sett underhållsfri också.

Nackdelen med en värmepump är nog att det inte blir så hög temperatur utan hjälp med el, så om du inte har golvvärme i huset kan det bli svårt att få riktigt bra temperatur på elementen (rätta mig om jag har fel).

Det handlar kanske mera om annat runt omkring, har du ingen skorsten så kanske en sådan måste byggas/renoveras, kan kosta en del exempelvis.

Kostnadsmässigt bör det väl inte vara så stor skillnand (beror på hur djupt det ska borras givetvis) mellan en pelletspanna med bulkförråd, brännare och en bergvärmepump om du ändå inte har vattenburet system tidigare.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Pellets innebär alltid lite jobb. Dock så har arbetet minskat en hel del med modernare pannor men det är alltid lite jobb. Du behöver ju också mera utrymme än bergvärme. Både panna/skorsten och framförallt pelletsförrådet kräver ett antal kvadratmeter.

Bergvärmen är och andra sidan oftast dyrare i installation. Många har också blivit lurade med för små pumpar som gör att de inte får ut den effekt som man blivit lovade. Så man bör kanske se upp med de allra billigaste bergvärmepumparna, speciellt då du bor ganska långt norrut. En annan nackdel är väl att den fortfarande gör av med mäst el när det är som dyrast (kallast).
snillet
Pannrumstomte!

NYTT

Inlägg av snillet »

Iomed att du skall lägga in nytt system är inte framledningstemp problemet det största problemet ,iomed att det är en fördel att ha stora radiatorer, gärna dimensionerade för 35 eller 45 graders framledningstemp vid sådär -30 utomhus. Iomed detta så spelar det för radiatorsystemet ingen större roll vilken värmekälla du har.

Ha stora element är dessutom användbart om du vill hänga på solvärme i framtiden. Skall du elda pellets mot acktank är det också MYCKET vettigt då du får en låg fin returtemp till tanken.

Alltså, skaffa ett lågtemperatur system, det behöver du INTE ha golvvärme för att ha :wink:.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag läser närmast dagligen i tidningen om personer som har installerat bergvärme och är missnöjda. Besparingen har inte alls blivit den utlovade. Läste i förra veckan om en familj som installerat en bergvärmeanläggning för närmare 200 000 kr, och bara hade sparat knappt 2000 KWh mot före.
Tar ju 100 år innan den investeringen har gått hem.. Huhah! :shock:

Biobränslen (såsom pellets) är den enda rätta vägen när det gäller uppvärmning av villor. El kan användas till mycket bättre än att driva bergvärmepumpar med.

Med dagens moderna pelletspannor kan man inte hänvisa till skötsel heller.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

GoForIt Pellets skrev: Biobränslen (såsom pellets) är den enda rätta vägen när det gäller uppvärmning av villor. El kan användas till mycket bättre än att driva bergvärmepumpar med.
Väl talat!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
DanielPiteå
Ungskog

Inlägg av DanielPiteå »

Ja dom jag pratat med har sagt att jag skall antingen baxi eller Värmebaronen i pellets eller ett 190m borrhål med Nibe´s 1230 8kw pump! Men om det är samma kostnad ungefär att ny installera dessa system så måste det ju vara bättre med en värmepump som sedan inte kostar något förutom den lilla ström den drar istället för att köpa 7 ton pellets varje år till en kostnad av !?! 12000kr. Rätta mig gärna jag tänker bara högt!

MVH
Daniel
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

den drar nog en del el
vad förbrukar en 1230 8 kw vid drift ?
å hur stort är värmebehovet i ditt hus ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Daniel:
Hur mycket el gör du av med idag?
Vad har du för temperatur inne ungefär? Hela ytan uppvärmd?
Källare?
Möjlighet till placering av panna/skorsten/pelletsförråd?
Varför inte nöjd med pelletskaminen?

Det finns massor av kunskap och idéer här på forumet.
Ju mer "kött på benen" desto mer feedback och förslag till dig!
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
DanielPiteå
Ungskog

Inlägg av DanielPiteå »

Jag förbrukade före Pelletskaminen ca 32000kw/h + 8 kubik ved i spisen och då hade jag även värmen på i garaget. Sedan pelletskaminen kom in så har jag sänkt till ca 20000kw/h och 3 pallar pellets ca 2,4 ton? Men då jag tillbringar mycket tid i garaget så är önskemålet att även värma denna yta. Kaminen har gått sönder mycket och el elementen funkar ej som dom ska riktigt och nu är jag less att kliva upp på morgonen och den är 15 grader i huset. Ligger på en temperatur mellan 15-22 grader inne men skulle väl vilja ha ca 21 kontinuerligt och ca 18-19 grader i garaget!

MVH
Daniel
DanielPiteå
Ungskog

Inlägg av DanielPiteå »

Ska väl även sägas att värmen ej längre är på i garaget samt att jag har ett förråd där som jag tänkt använda till "pannrum" på ca 5-6 kvm.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

DanielPiteå skrev:Ja dom jag pratat med har sagt att jag skall antingen baxi eller Värmebaronen i pellets eller ett 190m borrhål med Nibe´s 1230 8kw pump!
När du tittar på pelletsalternativet tycker jag att du skall undersöka Thermias biomatic som sotas efter ca 2 ton pellets eller Combifire med möjlighet till autamatisk sotning. Lås dig inte till de förslag du fått utan att ha sett över marknaden. Studera diskussionerna för de olika brännarna i detta forum för tips.

Frågan är också hur mycket du vill o kan göra själv? När jag valde mellan VP och Pellets angav VP-säljaren en faktor på 1 till 3 i verkningsgrad och det var IVTs senaste modell som har gott rykte på marknaden (i alla fall vad jag vet), så underskatta inte elförbrukningen i din kalkyl. Kostnaden för investering bör bli större för VP. Frågan är om inte 8kW är för litet för ditt hus. En kompis i Mälardalen har 11kW IVT i en modern villa med samma storlek som din. Den klarar sig utan eltillskott och han ligger på ca 20 000 kWh/år inkl hushållsel. För min del blir det ung. halva investeringskostnaden men då har jag redan en fungerande skorsten.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

DanielPiteå skrev:Ja dom jag pratat med har sagt att jag skall antingen baxi eller Värmebaronen i pellets eller ett 190m borrhål med Nibe´s 1230 8kw pump! Men om det är samma kostnad ungefär att ny installera dessa system så måste det ju vara bättre med en värmepump som sedan inte kostar något förutom den lilla ström den drar istället för att köpa 7 ton pellets varje år till en kostnad av !?! 12000kr. Rätta mig gärna jag tänker bara högt!

MVH
Daniel
Nja inte inte baxi el värmebaronen då dessa kräver mer sköttsel än många andra märken..

Glöm att investeringen blir lika om du ska borra 190 meter då blir pellets bara halva priset.. Sen så blir det lilla den drar kanske 7000 kWh/år om du får till ett bra system, Ordentliga radiatorer.. Så det är 7000:-/år + ca 70-90000:- dyrare investering..

Du som bor i piteå ska ju höra med luleå energi då dom säljer thermia biomatic 20+ för under 40000:- om du tar avtal på pellets av dom i 2 år.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
DanielPiteå
Ungskog

Inlägg av DanielPiteå »

Ja det är klart att det blir dyrare men frågan är hur mycket dyrare?? Pannan kostar kanske 40000kr men vad kostar en KOMPLETT driftfärdig anläggning. Med borrhål och värmepump driftklar så hamnar jag enligt uppgift på ca 110000-120000kr och säg att skillnade i slutändan blir 60-70´tusen dyrare så är det ju vad jag måste köpa pellets för dom närmsta 5 åren eller??? Vad kan jag räkna att jag förbrukar i ton per år i detta hus ........7 ton kanske eller?? Och vad kostar skorstenen, hur lång räknar man livslängden på en panna/brännare??

MVH
Daniel
tg
Entusiast!

Inlägg av tg »

kwh priset på pellets och vp hamnar väl ganska nära varandra i
i slutänden
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Skriv svar