Blanketterna har kommit
-
- Frö
Blanketterna har kommit
Nu finns blanketterna och information på www.boverket.se , konverteringsstöd...
CTC 265b, Thermia 20D
-
- Pannrumstomte!
undrar om det gäller ifall man knött in en pelletsbrännare i sin olja/ved panna och nu vill byta till en pelletspanna och lyfta över den brännare man redan äger.
Säkert bara att fylla i papperen på rätt sätt
en vit lögn skadar kanske inte. det kan ju typ stå att man installerat pelletspanna när man satt in en biomatic eller combifire. 

Säkert bara att fylla i papperen på rätt sätt

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ser så ut o nu är frågan bara "när blir det skatt på pellets" de är enda anledningen att till att det bara gäller pellets för den är lättare att beskatta än ved..apersson850 skrev:Jaha, och där visar det sig nu att ved räknas inte som biobränsle, eller åtminstone räknas det inte som en anläggning som man kan få stöd för. Måste mata in bränslet per automatik, står det.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Frågan är vad som händer med blanketten, länstyrelsen tycker säkert att man ska ha höjt fastighetsvärdet så dom tar säkert tillbaka pengarna där i slutänden tor jag.....
Micke
Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ett annat alternativ..micke_932 skrev:Frågan är vad som händer med blanketten, länstyrelsen tycker säkert att man ska ha höjt fastighetsvärdet så dom tar säkert tillbaka pengarna där i slutänden tor jag.....
Micke

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
I informationsfoldern (på sidan 3 under punkten "Installation av anordning för uppvärmning med biobränsle") hänvisar man till "...utsläppskraven enligt Boverkets föreskrifter...". Är det någon som vet var man kan hitta dessa? Jag har letat på Boverkets webbplats utan att lyckas.
Viessmann Vitodens 222 F
-
- Pannrumstomte!
Det var precis min tanke, när jag läste de slutgiltiga reglerna.André skrev:apersson850 skrev:Ser så ut o nu är frågan bara "när blir det skatt på pellets" de är enda anledningen att till att det bara gäller pellets för den är lättare att beskatta än ved..
I det utkast jag sett innan fanns inte meningen där det står att man inte kan få bidrag för en vedpanna med.
Men skatt kan de säkert ta ut. Det lär väl bli en allmän "hålla värmen"-skatt vad det lider. Måste nog få intyg från din läkare på köldskador, om du ska slippa den.
Jag vet inte var utsläppskraven finns, men det lär motsvaras av att pannan är miljögodkänd. Det brukar tillverkarna/försäljarna kunna visa ett intyg på.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jag sitter oxå och funderar om det gårPatrik skrev:undrar om det gäller ifall man knött in en pelletsbrännare i sin olja/ved panna och nu vill byta till en pelletspanna och lyfta över den brännare man redan äger.![]()
![]()
Säkert bara att fylla i papperen på rätt sätten vit lögn skadar kanske inte. det kan ju typ stå att man installerat pelletspanna när man satt in en biomatic eller combifire.

Skulle haft en ny panna

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
-
- Pannrumstomte!
Som fan läser bibeln:
Det står att man kan få bidrag för att byta ut en oljepanna, även om man exempelvis kunnat elda med ved i den tidigare. Kravet då är att du ska kunna visa att du sotat skorstenen, med avseende på sot från oljeeldning, eller att du kan visa att du har köpt eldningsolja (fakturan kvar) under de senaste två åren.
Så då beror det väl på när du började elda med pellets.
Det står att man kan få bidrag för att byta ut en oljepanna, även om man exempelvis kunnat elda med ved i den tidigare. Kravet då är att du ska kunna visa att du sotat skorstenen, med avseende på sot från oljeeldning, eller att du kan visa att du har köpt eldningsolja (fakturan kvar) under de senaste två åren.
Så då beror det väl på när du började elda med pellets.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Om vi tolkar det lite mer positivt kan vi hoppas att det är för att förbränningen skall bli bättre och därmed utsläppen lägre. Förslaget har ju en miljöinriktning. Vad det sedan öppnar för i framtiden får den som lever se. Det kan ju vara så att de vill stå för miljön och inte behöver skatta allt. (Vet inte om jag tror det själv men hoppas kan man ju alltid.)André skrev:Ser så ut o nu är frågan bara "när blir det skatt på pellets" de är enda anledningen att till att det bara gäller pellets för den är lättare att beskatta än ved..apersson850 skrev:Måste mata in bränslet per automatik, står det.

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator