När man vill ta ett bad
När man vill ta ett bad
Hej,
Jag har ställt denna fråga i Janfire-forumet men vill ha lite fler svar.
Jag har problem med att fylla badkaret med varmvatten. Det är ett ganska stort bubbelbadkar, 3-400 liter. Om vi förutsätter att jag ser till att pannan är varm och brännaren är igång när jag börjar tappa upp vatten, vad kan jag göra mer? Är det en bra idé att hjälpa till med elpatronen? Jag vet från tiden med olja att det sades att det inte var kostnadseffektivt att köra med olja och el samtidigt. Men om jag hjälper till med elen när jag tappar upp badet, kan det vara till någon nytta?
Som jag ser det finns det fyra alternativ, vad tror/ vet ni gäller?
1. Pelletsbrännaren får hjälp av el-patronen att hålla värmen i pannan. Det kostar lite mer men är försumbart i sammanhanget, jag får ju komma ner i vattnet snabbare.
2. Pelletsbrännaren får hjälp av el-patronen att hålla värmen i pannan. Detta kostar dock mer än det smakar. Man får ingen ”dubbel” effekt av att köra pellets och el samtidigt.
3. Pelletsbrännaren får ingen hjälp av el-patronen. Det tillförs ifs mer energi men det hjälper inte till att hålla panntemperaturen.
4. Pelletsbrännaren får ingen hjälp av el-patronen och det kostar en fasligt massa pengar att köra systemen parallellt.
Vad är rätt tror/ vet ni? 1-4 eller något annat?
PS. På den gamla goda (dyra) oljetiden gick det precis att fylla badkaret med 37 gradigt vatten.
Jag har ställt denna fråga i Janfire-forumet men vill ha lite fler svar.
Jag har problem med att fylla badkaret med varmvatten. Det är ett ganska stort bubbelbadkar, 3-400 liter. Om vi förutsätter att jag ser till att pannan är varm och brännaren är igång när jag börjar tappa upp vatten, vad kan jag göra mer? Är det en bra idé att hjälpa till med elpatronen? Jag vet från tiden med olja att det sades att det inte var kostnadseffektivt att köra med olja och el samtidigt. Men om jag hjälper till med elen när jag tappar upp badet, kan det vara till någon nytta?
Som jag ser det finns det fyra alternativ, vad tror/ vet ni gäller?
1. Pelletsbrännaren får hjälp av el-patronen att hålla värmen i pannan. Det kostar lite mer men är försumbart i sammanhanget, jag får ju komma ner i vattnet snabbare.
2. Pelletsbrännaren får hjälp av el-patronen att hålla värmen i pannan. Detta kostar dock mer än det smakar. Man får ingen ”dubbel” effekt av att köra pellets och el samtidigt.
3. Pelletsbrännaren får ingen hjälp av el-patronen. Det tillförs ifs mer energi men det hjälper inte till att hålla panntemperaturen.
4. Pelletsbrännaren får ingen hjälp av el-patronen och det kostar en fasligt massa pengar att köra systemen parallellt.
Vad är rätt tror/ vet ni? 1-4 eller något annat?
PS. På den gamla goda (dyra) oljetiden gick det precis att fylla badkaret med 37 gradigt vatten.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Om du kopplar in elpatronen också, så kommer panntempen att sjunka långsammare vid varmvattentappning än om du bara kör med pelletsbrännaren. Det borde ju bli betydligt bättre. Sen har det nog stor betydelse hur du ställer flödet i kranen, ta det lite lungt när du fyller.
Det kostar väl inte så mycket att prova?
Det kostar väl inte så mycket att prova?
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Vid risk för varmvattenbrist brukar jag fylla på med bara varmvatten i början, då gör det inget om de sista litrarna är lite kalla. Testa hur ditt system fungerar. Antar att du redan fått tipset att höja pannemp så högt du vågar en stund innan du börjar tappa.
En pelletseldande granne satte en vv-beredare i serie efter pannan på vv-sidan för att få större vv-volym.
Snygg bild på din "villa"
En pelletseldande granne satte en vv-beredare i serie efter pannan på vv-sidan för att få större vv-volym.
Snygg bild på din "villa"

Senast redigerad av Stugsittaren den fre 13 jan, 2006 18:00, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag brukar också börja med bara varmvatten. Det kanske är bättre att fylla på med "rätt" temp hela tiden? Problemet med den metoden är att termometer i badkaret inte visar något förrän jag fyllt ca 200 liter. Om det då visar sig vara för kallt har jag inte mycket att spela på. Då är det bara och tappa ur och, efter en lång väntan, fylla på på nytt. Jag har en värmare i badkaret men den klarar bara av att hålla temperaturen, inte höja den.Stugsittaren skrev:Vid risk för varmvattenbrist brukar jag fylla på med bara varmvatten i början, då gör det inget om de sista litrarna är lite kalla. Testa hur ditt system fungerar. Antar att du redan fått tipset att höja pannemp så högt du vågar en stund innan du börjar tappa.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Nu vet jag inte huruvida du har vvx eller beredera i pannan för att få varmvatten. Själv har jag vvx och min metod är att sätt igång pannan, vänta tills det är mellan 70-80 grader. Tappart bara rent varmvatten men sakta detta ger i början strax under 50 grader (har det insällt så på pannan). Tappar jag bara långsamt kommer jag i slutändan ha cirka 40 gradigt vatten i mitt ca 300 liters badkar.
Har man dock beredera istället för vvx tror jag att läget är annat, men det kan kanske någon svara på som har det.
Har man dock beredera istället för vvx tror jag att läget är annat, men det kan kanske någon svara på som har det.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Varför tappa ur??JohanKD skrev: Problemet med den metoden är att termometer i badkaret inte visar något förrän jag fyllt ca 200 liter. Om det då visar sig vara för kallt har jag inte mycket att spela på. Då är det bara och tappa ur och, efter en lång väntan, fylla på på nytt. Jag har en värmare i badkaret men den klarar bara av att hålla temperaturen, inte höja den.
Det är väl bara att vänta en stund så att panntempen stigit o fylla med varmare vatten..

Har du testat att stänga shunten då du fyller badet??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag har beredare i min gamla panna. För att hålla reda på temp har jag en vanlig termometer med utegivare som jag slänger i karet vid upptappning. Den har hållt nu i en 5-6 år.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Varför krångla till badandet så mycket. jag har elpatronerna ställda på 60 grader alltid, när pannan går under detta så slår elen till, oavsett om det beror på att jag vill bada eller att det blivit stopp i pelletsskruven. Jag tror stenhårt på det första alternativet i första inlägget. Ökar du effekten in i pannan så får du mer värme, oavsett om effekten kommer från pellets, el, olja eller ved. 

Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
-
- Prima virke
Varmvattenberedaren kommer förmodligen att avgöra vad man kan få i badkaret när det gäller volym. Inget tillskott från andra källor hinner värma rinnande kallt vatten till varmt vatten på vägen till badkaret.
På oljetiden hade man i allmänhet högre panntemperatur vilket gav högre vv. temp. Den sannolikt enklaste vägen är ju då att ta upp panntemperaturen till den nivå som ger vv. nog för att fylla badet med ca 37 gradigt vatten.
På oljetiden hade man i allmänhet högre panntemperatur vilket gav högre vv. temp. Den sannolikt enklaste vägen är ju då att ta upp panntemperaturen till den nivå som ger vv. nog för att fylla badet med ca 37 gradigt vatten.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
JohanKD skrev:
Är en timme lång tid? Det är det vad det tar, minst, att höja panntemperaturen från 45-50 gradet till 75.

Tar ca 2 tim för mej att höja tempen på 555 liter 50-77° med brännaren på 12kW när det är ner mot -8° ca 3 tim då det va -20°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
De flesta pannor/brännare (vanliga pannor med insatt brännare) brukar ligga på ca en timme för att öka panntempen 20-25grader.
Har man en tuffare panna/brännar kombination så blir det lägre såklart.
Bara för det står 15kw eller dyl på brännaren betyder inte att man kör et juh
Har man en tuffare panna/brännar kombination så blir det lägre såklart.
Bara för det står 15kw eller dyl på brännaren betyder inte att man kör et juh

TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ACKTANK
, borde alla ha !!
Om alla som eldade med pellet hade en acktank, så skulle väldigt många problem vara lösta.
Att fylla ett badkar när du har 500 liter 80 gradigt vatten i acktanken, är en baggis.
På sommaren eldas det en gång var tredje dag istället för 5 gånger om dagen.
Så, enligt min mening, är det en rätt inkopplad acktank, som saknas i allt för många anläggningar

Om alla som eldade med pellet hade en acktank, så skulle väldigt många problem vara lösta.
Att fylla ett badkar när du har 500 liter 80 gradigt vatten i acktanken, är en baggis.
På sommaren eldas det en gång var tredje dag istället för 5 gånger om dagen.
Så, enligt min mening, är det en rätt inkopplad acktank, som saknas i allt för många anläggningar
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR