Vad ska man tänka på innan man köper?

Skriv svar
macmagnus
Ungskog
Kontakt:

Vad ska man tänka på innan man köper?

Inlägg av macmagnus »

Hej!

Jag har ingen pelletsbrännare, ...än! Mitt pannrum är litet och ganska trångt, så ett veckoförråd får hamna i rummet intill.

Jag har eldat cirka 1/2 kbm olja och 20 000 kWh om året för uppvärmningen av huset de senaste åren.

Vilka egenskaper borde jag prioritera, tycker ni, när jag letar efter en lösning med en pelletsbrännare? I marknadsföringen har ju alla den bästa!
Panna: Bio-Sol
Brännare: VikingBio
Veckoförråd: MAFA
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du tänkt köra pellets i befintlig panna el byta rubbet??

Vilket som så bör förbrukningen ändras till ca 4,5 ton pellets o ca 5-6000 kWh/år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
macmagnus
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av macmagnus »

Jo, det glömde jag skriva något om - tänkte helt enkelt att bara byta brännare och behålla pannan. Tankrummet, som ligger för långt från pannrummet för en skruv, skulle kunna bli upplagsplats för pellets.

Ojdå - det låter mycket med 4,5 ton! Hur ser omräkningsfaktorn ut mellan ton och m3???

Edit stavfel
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

macmagnus skrev:Ojdå - det låter mycket med 4,5 ton! Hur ser omräkningsfaktorn ut mellan ton och m3???
Nja, det är nog inte så mycket, det står i alla fall i relation till vad du förbrukade i olja och el tidigare.

1 m3 olja = 2 ton pellets = 9800 kWh. Cirka, alltså.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Tunsta
Fröträd

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Har gjort av med exakt 4,5 ton pellets inom loppet av 11 månader.
Tycker jag är riktigt bra med tanke på att vi gjorde av med 3 kubik olja
innan installationen. Nu har jag i och för sig installerat shuntautomatik
också, vilket verkar göra en hel del det med.

Jag kör då hela värmen i kåken och allt varmvatten ( 2 vuxa och 2 barn )
på den förbrukningen. Ingen acctank, utan brännaren går vid behov.

Mitt tips på brännare är Ecotec, eller Thermia. Båda brännarna är gjorda
av samma konstruktör och går riktigt bra med litet service och underhålls-
behov. Observera att dessa båda brännare har en uppåtbrinnande låga
( brinner inte alla lågor uppåt!? )och kräver således gott om plats i
pannan. Bör vara minst 15 cm mellan brännarkoppen och taket på pannan
om jag inte missminner mig!
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

macmagnus skrev: tänkte helt enkelt att bara byta brännare och behålla pannan. Tankrummet, som ligger för långt från pannrummet för en skruv, skulle kunna bli upplagsplats för pellets.

Ojdå - det låter mycket med 4,5 ton! Hur ser omräkningsfaktorn ut mellan ton och m3???

Edit stavfel
Ok!

Vet ej hur din panna ser ut/konstruerad när man ser till vilken brännare du bör köra med.. Men de kan nog finnas folk här som har en sån panna o kan tipsa om brännare.. :wink:

4,5 ton beräknade jag (som tolvan skrev) på totala förbrukningen av el o olja så då skulle det bara bli 5-6000 kWh till hushållselen.. Så ser man till din kostnad för värme o vv så är den idag ca 20000:-/år men med pellets blir det ca 9000:-/år.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
macmagnus
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av macmagnus »

Vet ej hur din panna ser ut/konstruerad när man ser till vilken brännare du bör köra med..
Två olika installatörer har gjort hembesök nu.
Den ene förordar Janfire flex-a, och den andre förordar en KMP PX 21,
men minst en installatör till ska komma...

Min spontana reaktion är att Janfire verkar lite klumpig och möjligen lite
onödigt komplicerad! Har jag fel?
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Så länge effekten är liknande på brännarna så är det nog mest en smaksak tror jag..

Men läs och läs och läs i forumet så bildar man sig ganska snabbt en uppfattning!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Dykarn
Prima virke

Inlägg av Dykarn »

Sen brukar det ju vara så att även om man blir nöjd med sin nya anläggning, oavsett om det "bara" gäller en ny brännare eller en total ombyggnad så 2 veckor efter installation hittar man en ny (eller en man inte sett tidigare) produkt på marknaden och tänker: Hmmmm den ser väldigt intressant ut, fan, den skulle man tagit :lol: :lol: :lol:

Själv la jag nog ner bortåt 60-70 timmar på att sondera marknaden innan vi bestämde oss för det vi har idag. Allt från Bergvärme, luft VP, ved och ja ni vet... Nu blev det en Pellx P21 som jag är nöjd med (har inte felat ännu) men klart hade Janfire haft sin NH klar och på marknaden hade jag kanske tagit en sån... eller den där Iwabo'n, den verkar också rätt driftsäker... eller varför inte Värmebaronen, fast den är ju nästan som den jag har... Hmmmm undrar hur en bergvärmepump hade fungerat :?
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Skriv svar