Rökgaspuff efter installation av dragbegr.

Skriv svar
belzebub
Fröträd

Rökgaspuff efter installation av dragbegr.

Inlägg av belzebub »

hej på er,
Jag blev hyggligt skraj när jag i morse passerade pannrummet då jag skulle ta morgonduschen. Precis när jag tittade in så tände brännaren och det small till och det blev rök i pannrummet. luckan för luftjustering då man eldar ved öppnades alltså och det sprutade ut en dos rök.
Jag ska även tillägga att jag installerade en dragbegränsare för ett par veckor sedan nu och detta har hänt ca 3 ggr sedan dess, men inte innan.

Är det mer vanligt att detta händer då man har en begränsare och vad kan detta bero på ?
Tack på förhand.

mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Naj
Späd planta

Inlägg av Naj »

Vad har du ställt dragbegränsaren på? Vad har du för undertryck i pannan? I vilket fall som helst så tycks du efter montaget av dragbegränsaren fått ett otillräckligt undertryck i pannan.

/Naj
Kvaerner BFB-ångpanna 100MW
belzebub
Fröträd

Inlägg av belzebub »

Hej igen,
Vad menas med understryck ?
Dragbegr. står f.n på ca 17 mPa. Jag vet inte riktigt vad den ska stå på men som det är nu så står den och svajar lite under full drift.

// JOnas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Naj
Späd planta

Inlägg av Naj »

Vet inte om detta kan vara till hjälp?

Dragbegränsaren verkar troligtvis vara någorlunda riktigt inställd på, antar att det ska vara -17pa. Dragbegränsarens uppgift är att se till att det blir ett konstant undertryck i eldstaden. Detta leder till att det blir en så jämn förbränning som möjligt under hela förbränningscykeln.

Om vi utgår ifrån att det inte är något fel på dragbegränsaren så kan det finnas andra orsaker till att brännaren "puffar"

1: Kontrollera så att det inte är några igensättningar i pannan och skorstenen, flygaska eller sot.
2: Kontrollera så att det finns något tjuvdrag någonstans.
3: Brännaren kanske är felinställd? För mycket bränsle vid uppstart eller för lite luft? Dåligt tändelement?

Hur beter sig dragbegränsaren under en hel eldningscykel? Antar att det enbart är vid uppstart som det puffar? Sedan hade jag sett till att
plugga dragluckan (som används vid vedeldning).

/Naj
Kvaerner BFB-ångpanna 100MW
Skriv svar