Thermia........

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

strandan skrev:vad hade du för problem med 12 an??....jag har en sådan och det vore bra att veta vad man kan vänta sig för fel
Hårda ord, men för att vara ärlig; Allt!

* Man river sitt hår då den skall loss från pannan.
* Den stela skruven gör det knappast lättare att dra bort brännaren.
* Det finns inget bra ställe att greppa brännaren, med följd att man får ta tag i det som finns. Till skillnad från 12D har (den betydligt bättre)15D har två rejäla handtag som fungerar utmärkt.
* Den "unika" konstruktionen med kedjor kors och tvärs suger XXXX. Går inte att hantera utan pill och kladd.
* Man river loss resten av håret då skiten skall tillbaks. Har man inte tre händer och en verkstadsuppsättning med verktyg är det kört.
* Min skruv gnisslade och small (knäpptyst på nuvarande brännaren trots närmast identisk dragning).
* Den urusla vinkelväxeln till skruven nötte ned sig själv och producerade kontinuerligt en rejäl hög stålspån från kugghjulen.
* Brännarjävelhelvetet stannade ideligen, inte roligt att gå upp på lördagsmorgonen då man är sugen på ett varmt bad och man istället får riva sönder en brännare där pelletsen fastnat och klabbat igen. Ibland räckte det med att starta om styrdatorn, ibland hade låsskruven till slussvingen lossnat och då fick man riva isär helvetet (vilket givetvis var snorsvårt eftersom pelletsintaget är fixerat med ett gjutjärnsspår i brännarhuset, man fick mao försöka skjuva av en hårt pressad packe pellets)(inte särskilt lätt, mååånga svordomar blev det).

Man skulle ju (med fog) kunna tro att jag hatar Thermia svårt efter allt detta, men så är inte fallet. Eftersom de behandlade mig så bra och hela tiden ställde upp till 100% är jag fullt nöjd.

Dock rekommenderar jag ingen (utom möjligtvis A Billström) att köpa en 12D, lägg på några kronor och köp en 15D istället.
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
Skriv svar