Balm skrev:I min manual för Viking BIO finns instruktioner för injustering. Där anges endast en metod, dvs mäta sottal !!! Inget annat !
Men vid samtal med Värmebaronens serviceavdelning har jag fått besked om att jag behöver göra en rökgasanalys. En injustering med hjälp av sottalspump skulle inte vara tillräcklig.
På den här punkten skulle jag gärna vilja att Värmebaronen var lite klarare och tydligare i sina instruktioner. Och framför allt ser till att deras installatörer har utrustningen, och då också rätt utrustning.
I dagens tekniska samhälle borde det snart också finnas något enkelt analysinstrument som man själv kan införskaffa. Jag vill inte hålla på och fortsätta att försörja rörkrökarskrået.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Som skrivet är det svårt att mäta in O2 och CO2 på en övermatad brännare, och även CO. Värdena varierar kraftigt. T.ex CO2 varierade från 8 till 14% vid senaste mätningen jag gjorde på en övermatad, som kan jämföras med variation på 10.5 till 12 på en EcoTec
Matas det direkt från externskruven så matas ju en ojämn mängd med pellets för varje skruvvarv, och då blir ju mätningen därefter.
Man får mäta under en längre tid och ta fram ett snitt på resultatet, och för min egen del känns det inte riktigt bra att det blir lite på känn.
Återigen är det fördelen med ett internförråd, men en jämn dosering som är att föredra. Undermatad brännare med internförråd
eller övermatad med en doserare.
Vad gäller CO mätningen så skall den ligga så lågt det går, och jag har en gräns på max 500 ppm, och oftast landar det under 150 ppm. På Econompannan ligger det under 40 ppm så där blir det inte mycket sot.
För mig är det otroligt att man bara rekommenderar att mäta sottalet, då det skulle kunna bli ett rejält syreöverskott för att sänka sottalet, vilket ger en alldeles för hög pelletsförbrukning. Skall man bara välja ett värde att justera skulle det vara O2 halten.
Undrar just om 1.0 är lika med 1000ppm, och jag skulle aldrig lämna en installation med 1000 ppm i CO.
GoForIt Pellets skrev:På den här punkten skulle jag gärna vilja att Värmebaronen var lite klarare och tydligare i sina instruktioner. Och framför allt ser till att deras installatörer har utrustningen, och då också rätt utrustning.
I dagens tekniska samhälle borde det snart också finnas något enkelt analysinstrument som man själv kan införskaffa. Jag vill inte hålla på och fortsätta att försörja rörkrökarskrået.
Den rörpulare jag använder är störst i stan (stan har 3-4 rörfirmor). Och de har inte en rökgasanalysator! De rekommenderade dock en konkurrent som var bättre förberedd på analyser. Viking Bio säljer ju via rörpulargrossisterna så det kan vara likadant på andra orter.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
I min manual sid 10 för Viking BIO står det klart och tydligt:
CO halt: <300ppm
CO2 medel: 12.5% +- 2.5%
Verkningsgrad: >90 %
Panntemperatur: 75- 90
Godkänt sotal 1-3.
Optimal injustering kan endast göras med hjälp av rökgasanalysinstrument, minimum sotpump och dragmätare.
För mig är det otroligt att man bara rekommenderar att mäta sottalet, då det skulle kunna bli ett rejält syreöverskott för att sänka sottalet, vilket ger en alldeles för hög pelletsförbrukning. Skall man bara välja ett värde att justera skulle det vara O2 halten.
Undrar just om 1.0 är lika med 1000ppm, och jag skulle aldrig lämna en installation med 1000 ppm i CO.
Skulle du kunna förklara varför just O2 skulle vara den "viktigaste" parametern?
Skulle du kunna förklara varför just O2 skulle vara den "viktigaste" parametern?
/Naj
Ju mindre syre (Mer CO2, dessa två hänger väl ihop), desto mer fullständig förbränning av pelletsen och såledas högre värme från förbränningen.
Sottalspump har man använt på dieselbilar.
Bilprovningen använde sånt.
Och synd att co2 är så högt för man skulle kunna använda en 4-gasmätare från en bilverkstad men det är inget man bara köper då dom är rätt dyra.
Har för mig det var stopp vid 10% co2.
Värmebaronen verkar inte ha nägon fast ståndpunkt angende detta, när jag köpte min brännare så var det så viktigt att den blev injusterad av installatör med riktiga instrument.
Men när kretskortet skulle bytas på garanti då tyckte de att det räckte jag ställde pottarna likadant som det gamla och kollade på lågan.
Det är väl snart dags att vi slår oss ihop och köper en rökgasanalysator. Vi får väl lägga en femhundring var, och skicka den emellan oss..
Var köper man en rökgasanalysator förresten?
Kanske skulle bli analysator på fritiden..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
GoForIt Pellets skrev:Det är väl snart dags att vi slår oss ihop och köper en rökgasanalysator. Vi får väl lägga en femhundring var, och skicka den emellan oss..
De kostar ung 10´ och behöver justeras för en 1´ varje år. Sedan tillkommer frakt mellan intresserade och ev. reparationer. Sedan kan man göra en pedagogisk manual så att man kan sätta sig in i funktionen. Det är dock inte problemfritt, t.ex. hantering som gör att den går sönder/visar fel värde.
Kanske 300:- för att få vara med och sedan 200:- (+ ev frakt) per lån. Lån under 1 vecka bör väl räcka och justeringen behöver väl inte ske precis efter ny foderleverans. utan man får anpassa sig lite och samordna fler mätningar på samma ort för att minimera fraktkostnader. Någon bör vara ansvarig för att service och för att den funkar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
bearZ skrev:Sottalspump har man använt på dieselbilar.
Bilprovningen använde sånt.
Och synd att co2 är så högt för man skulle kunna använda en 4-gasmätare från en bilverkstad men det är inget man bara köper då dom är rätt dyra.
Har för mig det var stopp vid 10% co2.
Kollade på bilprovningen så jag besiktiagade min pärla (nåja ) idag.
Den visade att min bil släppte ifrån sig 15% co2. Servicekillen sa att det inte var några problem att mäta lägre co2.
Så det borde funka mer än väl för att möte pellets.
Vad gäller syre visste han inte. Gränsvärder ligger mellen 0.3 och 0.5%. Inte heller CO visste han gränserna. Dock är deras utrustning lite klumpig att ta med . Och säkert inte de billigaste prylarena heller...
Eric Hjalmarsson skrev:Så det borde funka mer än väl för att mäta pellets. Vad gäller syre visste han inte. Gränsvärden ligger mellen 0.3 och 0.5%. Inte heller CO visste han gränserna. Dock är deras utrustning lite klumpig att ta med .
Då får vi väl ta med pannan då vi besiktigar bilen. Man kan i alla fall mäta deras pelletsbrännare, om de nu skulle ha en.
Eric Hjalmarsson skrev:
Så det borde funka mer än väl för att mäta pellets.
Vad gäller syre visste han inte. Gränsvärden ligger mellen 0.3 och 0.5%. Inte heller CO visste han gränserna.
Eric Hjalmarsson skrev:
Så det borde funka mer än väl för att mäta pellets.
Vad gäller syre visste han inte. Gränsvärden ligger mellen 0.3 och 0.5%. Inte heller CO visste han gränserna.
GoForIt Pellets skrev:Det är väl snart dags att vi slår oss ihop och köper en rökgasanalysator. Vi får väl lägga en femhundring var, och skicka den emellan oss..
De kostar ung 10´ och behöver justeras för en 1´ varje år. Sedan tillkommer frakt mellan intresserade och ev. reparationer. Sedan kan man göra en pedagogisk manual så att man kan sätta sig in i funktionen. Det är dock inte problemfritt, t.ex. hantering som gör att den går sönder/visar fel värde.
Kanske 300:- för att få vara med och sedan 200:- (+ ev frakt) per lån. Lån under 1 vecka bör väl räcka och justeringen behöver väl inte ske precis efter ny foderleverans. utan man får anpassa sig lite och samordna fler mätningar på samma ort för att minimera fraktkostnader. Någon bör vara ansvarig för att service och för att den funkar.
Jag är med!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol