Pellets+luft/luft

Mattiass
Fröträd

Pellets+luft/luft

Inlägg av Mattiass »

Hej på er!!!
Nån som kör pellets kombinerat med en luftvärmepump? Borde de inte fungera bra att köra en luftvärmepump istället för pellets när det är optimala förhållanden för en pump.
Tänkte mest på vår sommar när man vill ha värme på i källaren, fast även höst ner till en viss temp borde ju vara rimligt.
Nån som räknat på det?
/Mattias
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Pellets+luft/luft

Inlägg av Stugsittaren »

Mattiass skrev:Borde de inte fungera bra att köra en luftvärmepump istället för pellets när det är optimala förhållanden för en pump.
/Mattias
Eftersom du redan investerat i en pelletsbrännare och därmed har en ganska låg uppvärmningskostnad (lite beroende på hur effektiv din anläggning är förståss), blir det nog svårt att räkna hem investeringen av en luft/luftpump dessutom. Pelletsbrännaren går väl parallellt för att fixa varmvatten antar jag? Så det system är förmodligen ändå igång.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Jag,och många med mej kör pellets och luft/luft.Pellets har bäst verkningsgrad vid minusgrader,och en luft/luft har bäst COP vid plusgrader.Man får bra totalekonomi,och belastar inte elnätet när det är kallt.Nyttigt både för plånboken och själen.
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Hej!

Detta var intressant, jag har redan en luft/luft pump sedan lite mer än ett år tillbaks. Jag tänkte byta ut min gamla kombipanna mot en ny pelletspanna.

Hur stora hus har ni? Vad får ni för förbrukning av pellets?

Mvh Daniel
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Väldigt mycket hänger väl också på vilken typ av hus man värmer upp, och hur öppen planlösning man har.
Jag börjar också mer och mer bli av den åsikten att uppvärmning skall ske med biobränslen (som pellets) så långt som det är möjligt.
El finns det betydligt bättre användningsområde för.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

De tider (vinter) när el är en bristvara,och då våran rena kraft inte räcker,så eldar man pellets.Pannan har också bäst verkningsgrad då.När det är plusgrader så ger en modern luft/luft minst 3 ggr mera värme än den drar.De kompletterar varandra bra,därför att de är som bäst vid motsatta väderförhållanden.
zoviey
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av zoviey »

hur skulle en sådan kollping se ut.
har idag en baxi multiheat + 500l tank. hur skulle en luftpump kopplas in då?
Bor i ett missionshus
Renovering pågår
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag kör min luft/luft vp som kompliment till pelletsen vid ca -5 så stänger jag av den å kör sedan bara med pelletsen.
det blir svårt å koppla en luft/luft vp mot ett vattenburet system
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
mbqmbq
Prima virke

Inlägg av mbqmbq »

Jag kör olja + luft/luft värmepump (Toshiba) idag.
Jag har fått ner oljeförbrukningen från drygt 3 till mindre än 1 kubik till en elkostnad av ca 8000:- (beräknat på elpris 1 kr/kwh).
Det betyder att jag sparar ca 10000:- på ett år. Pumpen kostade 20000:- med installation. (Den har körts sedan oktober 2004)
Det betyder att av de 840 liter olja som jag förbrukar är 300 liter för att göra varmvatten på sommaren (april-sep).
De hade jag tänkt ersätta med två solfångare som ska stå på taket http://solvarme.com/default.asp?inMenyA ... roduktId=0. Här blir prislappen också upp emot 20000:- och det tar kanske 8 år att räkna hem men det känns ändå bra för miljön. Vi får väl se om jag kan få det att funka. (Jag har ingen plats för ack-tank så den här lösningen passar mig bäst.)

Men var kommer pellets in i bilden?

Jo nu när oljan är slut så hade jag tänkt att trycka in en Viking Bio från Värmebaronen i min CTC1100. Med ett veckoförråd och årsförbrukning på kanske 2 ton så slipper jag bulkförråd. (Det betyder att jag säkert kommer låta värmepumpen vila när temperaturen går under 5-6 minusgrader.)

Att låta solen hantera sommarmånaderna känns helt rätt.
Att höst och vår använda värmepumpen för uppvärmning tycker jag är praktiskt och mycket effektivt.
Att köra pellets under vintern med stöd från värmepumpen känns oxå bra.

/Magnus
70-tals hus men ca 240 m2 uppvärmd yta
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

mbqmbq skrev:Jag kör olja + luft/luft värmepump (Toshiba) idag.
Jag har fått ner oljeförbrukningen från drygt 3 till mindre än 1 kubik till en elkostnad av ca 8000:- (beräknat på elpris 1 kr/kwh).
Det betyder att jag sparar ca 10000:- på ett år.
När du väl bytt till pellets blir inte återbetalningstiden för solfångaren mycket längre då? Det skulle väl tom vara svårt att ekonomiskt försvara en nyinstallation av en luft/luftpump då eller?

Däremot är det inte fel att ha alternativa uppvärmningssytem som backup om något av dessa inte skulle fungera under en tid.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Inköps priset på pelletsen spelar oxå in..

Betalar 29,6 öre/kWh för pelletsen så då beror de vilken verkningsgrad man har på anläggningen.. Med en biomatic skulle det kostat mej 34 öre/kWh sett till årsverkningsgraden (pellets hela året) 85%..

Man kan säga att med bulk pellets o 2 årsavtal i norrland så blir driftskostnaden samma som för bergvärme men med 50% av investeringskostnaden.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mbqmbq
Prima virke

Inlägg av mbqmbq »

Jag tog en tur på skidorna och funderade på mitt inlägg. Det låter som jag lovordar luft-luft värmepumpen lite väl mycket. Det är givetvis så att värmen blir blir högst i hallen ca 24 grader och i de anliggande rummen är det ca 22 och kanske 20 i de nästa. Så fort det blir minusgrader måste jag shunta ut lite varmvatten till elementen annars blir kallraset i vid fönstren lite väl påträngande. I daxläget går innefläkten på fullt och med pellets kan jag låta den gå lite mer ekonomiskt, men det är ganska skönt med en varm och go hall.

Det är helt korrekt att jag säkert kan värma varmvattnet med pellets till en kostnad av ca 1400, men då måste jag väl ändå ta med ett besök av sotaren oxå. Solvärmen är där för att jag vill dra mitt strå till stacken när det gäller miljön.

Det som man altid måste ta med i ekvationen är politiker. De kan bestämma sig för att beskatta pellets. De kan höja priset på elen. De kan komma på att det är läge att låta folk köra rapsolja i sina pannor istället. (Vi har dieselbilar som körs på RME så varför inte.) Men hur var det nu igen, finns det någon som har kvar sina oljetankar och villaoljebrännare? Tänkte inte på det.
De kan säkert tycka att pelletseldning i tätort är ett miljöproblem.
För att inte tala om brandfaran.

Om jag blandar el, pellets och solvärme så lägger jag inte alla äggen i samma korg.

Ha de
/Magnus
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ja man bör nog om man har möjlighet att se till att det är enkelt å byta mellan olika enegislag för å värma hus & vatten
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Även om man kanske inte tjänar några pengar på en luft/luft så har dom ju andra fördelar, som tex att man får in ny renad luft och att den även har en förmåga att sänka luftfuktigheten. för mig som har sutteränhus tror jag att det skulle fungera helt ok... kör värme i nedervåningen året om
/Mattias
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mattiass skrev:Även om man kanske inte tjänar några pengar på en luft/luft så har dom ju andra fördelar, som tex att man får in ny renad luft och att den även har en förmåga att sänka luftfuktigheten.
/Mattias
Det är ju samma luft som snurrar runt i huset via innedelen som har ett filter men ingen friskluft tar den in.. Men den har avfuktningsfunktion iaf, åtminstone en del fabrikat men ja vet inte om alla har de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar