Hejsan
Har en massa spånskiva över efter att ha rivit i huset. funderar på att skära ner den i lämpliga bitar och elda med. Den borde ju innehålla rätt mkt energi. Finns det någon nackdel med att elda spånskiva? Funderar på om det kan bli några otäckheter pga limmet om binder den samman.
spånskiva
Hittade denna information på Eldabutikens hemsida:
http://www.eldabutiken.se
Spånplattor och målat trävirke
Spånplattor innehåller lim som vid förbränning ger mycket höga temperaturer. Temperaturen kan bli så hög att eldstadens inre delar (roster, brännplattor och rökhyllor) kan deformeras och till och med brinna upp. Målat eller på annat sätt behandlat trävirke är heller inte lämpligt att elda. Utomhusfärg innehåller ofta giftiga ämnen och målat eller behandlat trä kan också utveckla lika höga temperaturer som spånskivor.
http://www.eldabutiken.se
Spånplattor och målat trävirke
Spånplattor innehåller lim som vid förbränning ger mycket höga temperaturer. Temperaturen kan bli så hög att eldstadens inre delar (roster, brännplattor och rökhyllor) kan deformeras och till och med brinna upp. Målat eller på annat sätt behandlat trävirke är heller inte lämpligt att elda. Utomhusfärg innehåller ofta giftiga ämnen och målat eller behandlat trä kan också utveckla lika höga temperaturer som spånskivor.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Jodå de blir bra med värme med spånskiva..
Men för att det ska bli lite fart måste man blanda med annat trä/ved annars blir det så kompakt att de glöder men de blir iof bra med värme änd.. Jag körde med 3 bitar spånskiva sen 2 vedträn osv.. En kompis gjorde samma i sin ctc v35 de gick oxå fint..
Ang rök mm så va de han med v35 som sa att de syns inget om man fixar ordentlig fyr innan man lastar in rivningsvirke mm..
Vad jag tyckte de verkade som så har spånskivan ca 50% bättre energiinnehåll..

Men för att det ska bli lite fart måste man blanda med annat trä/ved annars blir det så kompakt att de glöder men de blir iof bra med värme änd.. Jag körde med 3 bitar spånskiva sen 2 vedträn osv.. En kompis gjorde samma i sin ctc v35 de gick oxå fint..
Ang rök mm så va de han med v35 som sa att de syns inget om man fixar ordentlig fyr innan man lastar in rivningsvirke mm..

Vad jag tyckte de verkade som så har spånskivan ca 50% bättre energiinnehåll..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
I en modern vedpanna med omvänd förbränning och keramisk efterbrännkammare är det ingen större fara att elda "lite vad som helst" då den väl blivit varm.
Sunt förnuft och naturlagar sätter dock vissa begränsningar:
Impregnerat virke innehåller giftiga tungmetaller, grundämnen alltså. Där hjälper ingen temperatur under kärnreaktor...
Målarfärg och fernissa, särskilt gammal sådan innehåller också farliga grundämnen. Blyvitt, tennföreningar .... örrrk!
Gummi = massor av svavel, frätande svavelsyra alltså.
Vad jag vet om spånskivor är att bindemedlet är fenol/formalin och ibland lite karbamid. Inte märkvärdigare än vilken träbit som helst, rätta mig om jag har fel. Bra tips om lufttillförsel ovan!
Sunt förnuft och naturlagar sätter dock vissa begränsningar:
Impregnerat virke innehåller giftiga tungmetaller, grundämnen alltså. Där hjälper ingen temperatur under kärnreaktor...
Målarfärg och fernissa, särskilt gammal sådan innehåller också farliga grundämnen. Blyvitt, tennföreningar .... örrrk!
Gummi = massor av svavel, frätande svavelsyra alltså.
Vad jag vet om spånskivor är att bindemedlet är fenol/formalin och ibland lite karbamid. Inte märkvärdigare än vilken träbit som helst, rätta mig om jag har fel. Bra tips om lufttillförsel ovan!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²