Behöver tips om liten pelletspanna
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Varför inte en thermia bionet o en 320 liters acktank/beredare??manul skrev:
Förmodligen slutar det med att jag får gräva upp och göra ett hål i väggen och ta in den nya pannan och ut med den gamla.
Här finns en http://www.boroe.com/produkter/default2.htm den är 53 cm i diameter o isolerad sedan isolerar du den som f-n, även rören isoleras väl då har du en riktigt effektiv anläggning med bra årsverkningsgrad..
Bioneten har en årsverkningsgrad på 87,7% vilket är bland de bästa du kan få när det gäller pannan sen är det upp till dej hur effektiv övriga delar av systemet ska va..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ja, det var en bra idé verkar som att det skulle kunna gå in, vad är för resp. nackdelar med en Bionet?André skrev:Varför inte en thermia bionet o en 320 liters acktank/beredare??manul skrev:
Förmodligen slutar det med att jag får gräva upp och göra ett hål i väggen och ta in den nya pannan och ut med den gamla.
Här finns en http://www.boroe.com/produkter/default2.htm den är 53 cm i diameter o isolerad sedan isolerar du den som f-n, även rören isoleras väl då har du en riktigt effektiv anläggning med bra årsverkningsgrad..
Bioneten har en årsverkningsgrad på 87,7% vilket är bland de bästa du kan få när det gäller pannan sen är det upp till dej hur effektiv övriga delar av systemet ska va..
Hur stor acktank behöver man är 320 liter tillräckligt? Jag har ett hus på drygt 200 kvadratmeter coh gör av med ca 3 kbm olja per år
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nakdelen är väl att det går ha max 3 meterskruv vilken gör att man måste ha en skruv från bulkförrådet till ett mellanförråd oxå om man vill köra med bulk.. Men den har utgång för extra skruv..manul skrev:
Ja, det var en bra idé verkar som att det skulle kunna gå in, vad är för resp. nackdelar med en Bionet?
Hur stor acktank behöver man är 320 liter tillräckligt? Jag har ett hus på drygt 200 kvadratmeter coh gör av med ca 3 kbm olja per år
Den är på max 12 kW annars är det samma funktioner som på en biomatic men denna panna är gjord för eldning mot acktank..
Det räcker med 320 liters acktank om du ser till pannor för direkt eldning så har dom oftast 150-200 liter vatten..
Installationen blir dyrare än med en ren pelletspanna men för dej blir det nog billigare/simplare än att ta hål i väggen.. Volymen på acktanken har inget med om du klarar värmebehovet utan det avgör brännar/pann effekten o du ska klara dej med 12 kW men enligt mr.pellets så går den kräma ur 14 kW..
Här gick det tidigare 3,3m3 olja o jag kör min bequem 20D nerställd till 12 kW o de va inga problem då de va -27 ute..
En fördel med acktank är att du har större vv buffert...

Alla (de flesta iaf) automatpannor kräver oxå en acktank för vv beredning t.ex biotech rekomenderar acktank på 2-300 liter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag hade tänkt riva ut min oljetank och sätta ett pelletsförråd där och det är knappt 2 meter till pannan vilket gör att det borde fungera eller?André skrev:Nakdelen är väl att det går ha max 3 meterskruv vilken gör att man måste ha en skruv från bulkförrådet till ett mellanförråd oxå om man vill köra med bulk.. Men den har utgång för extra skruv..manul skrev:
Ja, det var en bra idé verkar som att det skulle kunna gå in, vad är för resp. nackdelar med en Bionet?
Den är på max 12 kW annars är det samma funktioner som på en biomatic men denna panna är gjord för eldning mot acktank..
Det låter bra, jag får kolla upp med Thermia, är det någon som känner till någon bra installatör i Göteborgsområdet? (Nu bytte jag delvis ämne...André skrev:Det räcker med 320 liters acktank om du ser till pannor för direkt eldning så har dom oftast 150-200 liter vatten..
Installationen blir dyrare än med en ren pelletspanna men för dej blir det nog billigare/simplare än att ta hål i väggen.. Volymen på acktanken har inget med om du klarar värmebehovet utan det avgör brännar/pann effekten o du ska klara dej med 12 kW men enligt mr.pellets så går den kräma ur 14 kW..
Här gick det tidigare 3,3m3 olja o jag kör min bequem 20D nerställd till 12 kW o de va inga problem då de va -27 ute..
En fördel med acktank är att du har större vv buffert...![]()
Alla (de flesta iaf) automatpannor kräver oxå en acktank för vv beredning t.ex biotech rekomenderar acktank på 2-300 liter..

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja det är inga problem..manul skrev:
Jag hade tänkt riva ut min oljetank och sätta ett pelletsförråd där och det är knappt 2 meter till pannan vilket gör att det borde fungera eller?
Är det ett veckoförråd el bulkförråd du tänkt bygga/skaffa??
Om du ska bygga ett eget så är det bulkförrådet som Micke tipsat om tidigare med sidorna som vevas upp så att du får fall vinkel mot skruven de ska funka bra ihop med bionet..
Ska du köpa ett fördigt så går det bra med ett pelistore...
Tycker du ska försöka skaffa bulkförråd då det blir billigaste pelletspriset o bekvämaste anläggningen.. Tänkte då du har rätt trång trapp..