Större pelletsanläggningar

Skriv svar
PerJ
Frö

Större pelletsanläggningar

Inlägg av PerJ »

Hej,

Jag undrar om det finns några på detta forum som har erfarenhet av större pelletsinstallationer, +50 kW och uppåt, både när det gäller ombyggnader av befintliga pannor och rena nyinstallationer.

Problem
Underhållsbehov
Tekniska lösningar
Fabrikat
etc

PerJ
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Re: Större pelletsanläggningar

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

PerJ skrev:Hej,

Jag undrar om det finns några på detta forum som har erfarenhet av större pelletsinstallationer, +50 kW och uppåt, både när det gäller ombyggnader av befintliga pannor och rena nyinstallationer.

Problem
Underhållsbehov
Tekniska lösningar
Fabrikat
etc

PerJ
Hej Per!

Har inga egna erfarenheter, men vet en firma som installerar större system i min region (Västergötland / Småland).

Jag tror de gör allt från typ lantbruk till fjärrvärme.

Sök efter NT Energi i Mullsjö på Gula sidorna.
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Ja, men jag har ännu inte lagt så mycket kraft på detta ännu, då jag fokuserat på villainstallationerna. Nu när jag skall jobba full tid med detta så skall jag lägga mera kraft på större anläggningar, för det är ju då pellets blir riktigt intressant för kunden.

Jag har gått några dagars extra utblidning för att få grepp om de ökade
myndighetskraven som gäller större anläggningar från 60kw och uppåt.

Egentligen är det ju ingen större skillnad på funktionen, förutom en större mängd pellets som förbränns.
En 300Kw brännare knaprar i sig lika mycket pellets på några dagar vid full drift som en normalvilla gör

Det finns ju fina kringutrustningar för askhantering och annat som gör att det blir relativt enkelt ändå !
Pelletspåfyllningen kan man få med automatik av de flesta större leverantörerna.

På större brännare är det väl EcoTec och Janfire som är stora.
I mitt sortiment finns brännare upp till 500kw, med anpassade pannor med och utan automatsotning.
MAFA är de som kan mycket om silos och matning.

Normalt sett kan gamla pannor användas, men då blir det ökat behov av asktömningen. Både Thermias och Parcas pannor kan levereras med öppen panbotten så man kan gjuta upp ett stort askutrymme för längre gångtider.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar