hur stor acktank?
-
- Pannrumstomte!
Souteränghus, 131 kvm, c:a 18 grader på nedervåningen i "hallen" och något varmare i två rum. Lite värme på elementet i garaget, men det är mest för att det inte ska frysa i elementet på vintern (tänk, grannen glömde sätta på sitt... oj. då...).lennart wiklund skrev:Tolvan!
Det verkar som om vi eldar ungefär med lika utrustning du o jag..
hur stor är din barack?min e på 95kvmx3.Men källaren håller jag bara ca 8-12c.såg just att jag har den tempen där,har satt upp en term.i hobbyrummet.max -10ute så räcker det att elda en laddning per dag.
Men då kör jag upp tankarna till max.Dvs så nära 100c det går,både i topp samt botten.
ARGH! Jag har mätt på röret som går ut ur pannan med en digital termometer (kan mäta 1000 grader). Den visar c:a 80-85 grader trots att panntermometern visar 100 grader... det går alltså bara ut 80-85 grader till tankarna. Jag börjar starkt misstänka att pann termometern inte är som den ska och visar minst 10-20 grader för mycket... fast det låter ju helt otroligt! Jag har mätt på röret som kommer från tankarna till laddomaten och vidare in i botten på pannan och det visar samma temp, t.ex 40 grader, som det är i botten på tanken, så där verkar ju termometern stämma som jag mäter med.
Guuuuuu' vad jag är avundsjuk på alla som får upp sina tankar högre än 80 grader...[/quote]
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
-
- Lärjunge!
Det skall du oxå kunna få i dina tankar Tolvan!
har du provat att ställa ner varvtalet på laddpumpen?
annars måste det vara nåt med termostaten i laddomaten.Jag kör iofs med original,men vet ej gradantalet på den.elektronikdelen du har på väggen då?den du styr laddtempen med,har du ställt den på max?dvs 90c att det börjar ladda då?
lennart
har du provat att ställa ner varvtalet på laddpumpen?
annars måste det vara nåt med termostaten i laddomaten.Jag kör iofs med original,men vet ej gradantalet på den.elektronikdelen du har på väggen då?den du styr laddtempen med,har du ställt den på max?dvs 90c att det börjar ladda då?
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
-
- Pannrumstomte!
Laddomat 21 levereras med 78ºC termoventil som standard. Har man problem med igångkörningen rekommenderas att byta till den på 72ºC som följer med som standardtillbehör.
Jag kör med 78ºC. Vid full effekt på pannan (när det brinner som bäst, menar jag) och med hastighet 2 på laddpumpen, når pannan ca 94ºC som högst. Det är också nästan vad inkommande termometer visar på Laddomaten, så det stämmer nog ganska bra överens. Laddomaten levererar då tillbaka vatten som är strax över 60ºC till pannan.
Om jag inte eldar tills det blir varmt ända ner i bottnen på tankarna, slutar topptemperaturen ofta på knappt 90ºC. Blir det varmt ända ner i bottnen ökar toppen till lite över 90ºC.
Jag kör med 78ºC. Vid full effekt på pannan (när det brinner som bäst, menar jag) och med hastighet 2 på laddpumpen, når pannan ca 94ºC som högst. Det är också nästan vad inkommande termometer visar på Laddomaten, så det stämmer nog ganska bra överens. Laddomaten levererar då tillbaka vatten som är strax över 60ºC till pannan.
Om jag inte eldar tills det blir varmt ända ner i bottnen på tankarna, slutar topptemperaturen ofta på knappt 90ºC. Blir det varmt ända ner i bottnen ökar toppen till lite över 90ºC.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Frö
volym acktank
Tjena,
Beror lite på hur det ser ut, men rent generellt så kan man räkna med
en ackvolym som är 18 gånger eldstadens.
Men ett absolut min krav är att ackvolymen klarar av att ta emot den effekt
som pannan ger vid full effekt och under den tid den brinner, samtidigt
som man inte plockar ut någon värme via vvb eller radiatorer.
Ps. Glöm inte bort att kolla dimensionering av expkärl (stor volym vatten
expanderar en hel del)
Mvh/Jerker
Beror lite på hur det ser ut, men rent generellt så kan man räkna med
en ackvolym som är 18 gånger eldstadens.
Men ett absolut min krav är att ackvolymen klarar av att ta emot den effekt
som pannan ger vid full effekt och under den tid den brinner, samtidigt
som man inte plockar ut någon värme via vvb eller radiatorer.
Ps. Glöm inte bort att kolla dimensionering av expkärl (stor volym vatten
expanderar en hel del)
Mvh/Jerker
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har en Parca 3000 som nu enbart funkar på el och ved. (Oljetanken skrotad/borta) Ved är INGEN höjdare. Enl förståsigpåare så är verkningsgraden ca 40-45%...Det märks. Det är ett j-a springande till källaren för att fylla på ved. Veden var iofs billig, köpt som 3-5m stockar och sågad hos säljaren.Andreas Hansson skrev:Det brukar inte vara någon höjdare att elda med ved i gamla kombi pannor. Dom är inte så effektiva och har en liten eldstads volym.
Är det ej omvänd förbränning så kan det bli höga rökgastempraturer när man försöker värma upp en acktank.
Jag skulle ha slängt ut pannan och skaffat en ved panna och ack som är dim för huset.
Vi klarar denna vinter som planerat men nya grejor skall in under 2006.
Läser förtvivlat och försöker att uppdatera mig betr vedpannor/pellets och acktankar...